Pedagogia social en temps de pandèmiareptes de l'acadèmia i de la recerca
- Pérez-de-Guzmán, Victoria 1
- Del Pozo Serrano, Francisco José 2
- Pascual Barrios, María Belén 3
-
1
Universidad Pablo de Olavide
info
-
2
Universidad Nacional de Educación a Distancia
info
-
3
Universitat de les Illes Balears
info
ISSN: 2339-6954, 1135-085X
Argitalpen urtea: 2021
Zenbakien izenburua: Pedagogia social i educació social en temps de pandèmia
Zenbakia: 78
Orrialdeak: 15-32
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa
Laburpena
Aquest article té com a finalitat la reflexió sobre els reptes que la covid-19 planteja a l'acadèmia i a la recerca, mostrant la necessària presència de l'educació social a través de la recerca, la transferència i la docència. Des d'una perspectiva socioeducativa, les noves necessitats socioeducatives generades per la crisi de la covid-19 només poden afrontar-se sota una mirada prospectiva, prescriptiva i normativa, que permeti millorar la comprensió dels nous desafiaments, prendre decisions i donar respostes efectives i inclusives a les necessitats reals. En aquest context, l'acompliment de l'acadèmia exigeix un ferm compromís amb la reflexió i la innovació educativa. La cerca de solucions a problemes reals requereix una mirada de la investigació integrada i interdisciplinària. Per la seva banda, la formació universitària ha de garantir el desenvolupament professional atenent el desenvolupament del pensament crític i oferint continguts i pràctiques que ajudin a comprendre, problematitzar i donar resposta a les situacions socials actuals.
Erreferentzia bibliografikoak
- Alberdi, R. (2020). Hacia una nueva normalidad de la vejez y el envejecimiento en Uruguay. Significados transformaciones y desafíos. En R. Robledo Marín (Ed.). La vejez. Reflexiones de la postpandemia. Fundación Opción Colombiana, FUNDACOL, 15-23.
- Alcocer, N. (2020). Por una universidad presencial. El mercantil valenciano. https://n9.cl/su2xk
- Area, M. (2016). Ser docente en la escuela digiyal. Suplento Profesional de Magisterio, 22, 15-16. https://n9.cl/jlki7
- Bravo-Segal, S. y Villar, F. (2020). La representación de los mayores en los medios durante la pandemia COVID-19: ¿Hacia un refuerzo del edadismo? Revista Española de Geriatría y Gerontología, 55 (5). https://n9.cl/wom57
- Canadian Institutes of Health Research (CIHR, 2015). Interdisciplinary concept. https://cihr-irsc.gc.ca/e/193.html
- Caride, J. A. (2016). La pedagogía social en el diálogo de las universidades con la educación popular y la educación social. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 38 (1),85-106. https://n9.cl/ihv85
- CEAR (2020). INFORME 2020: Las personas refugiadas en España y Europa. Resumen ejecutivo. https://www.cear.es/wp-content/uploads/2020/06/Resumen-ejecutivo-Informe-Anual-2020.pdf
- CEPAL (2021). Personas con discapacidad y sus derechos frente a la pandemia de COVID-19: que nadie se quede atrás. Informes COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/46600/1/S2000791_es.pdf
- Colom, A. J. y Ballester, L. (2020). Perspectivas desde la complejidad y ciencias sociales. En W. L. Morales y T. Valdez (Comp.). La epistemología de la Complejidad en Ciencias Sociales y de la Educación: debates, modelos de análisis y aplicaciones (p. 17-60). Centro de Estudios de la Complejidad “Carlos Maldonado”.
- Del Pozo Serrano, F. (2020). (Comp). Prácticas comunitarias para afrontar el Covid-19: 26 casos en Iberoamérica, Estados Unidos y Canadá. Universidad del Norte.
- Del Pozo Serrano, F. J. y Astorga, C. M. (2017). Educación para la paz desde el aprendizaje servicio. En A. De Castro y E. Domínguez (Comp.). Transformar para educar 4: Aprendizaje servicio (p. 213 - 238). Editorial Universidad del Norte.
- Flinterman, J., Teclemariam-Mesbah, R. y Broerse JEW. (2001). Transdisciplinary: the new challenge for biomedical research. Bulletin of Science, Technology & Society, 21 (4), 253-66. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/027046760102100403
- García Sanz, M. P. y Maquillón Sánchez, J. J. (2011). El futuro de la formación del profesorado universitario. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado 36, 17-26. file:///C:/Users/Acer%20Swift/Downloads/207401-Texto%20del%20art%C3%ADculo-741841-1-10-20141001.pdf
- Martín Solves, V. M. y De Oña Cots, J. M. (2020). Pedagogía social y acción socioeducativa. Refleciones para la investigación. En Vila Merino, E. S. (Coord.). Investigación educativa y cambio social. Octaedro.
- Martín, E. (2009). Profesorado competente para formar alumnado competente: el reto del cambio docente. En J. I. Pozo y M. P. Pérez (Coord.). Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias (p. 199-215). Morata.
- Melendro, M., De-Juanas Oliva, A. y Rodríguez-Bravo, A. E. (2018). Pedagogía Social. Retos y escenarios para la acción socioeducativa. UNED.
- Morin, E. (2005). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.
- Organización Mundial de la Propiedad Intelectual (OMPI, 2006). Inventar el futuro: introducción a las patentes dirigidas a las pequeñas y medianas empresas. Serie la propiedad intelectual y las empresas, 3. https://www.wipo.int/export/sites/www/sme/en/documents/guides/customization/inventing_future_dr.pdf
- Orte, C. y Nevot, L. (2020). Manual de recursos para familias en confinamiento. Octaedro. https://octaedro.com/libro/manual-de-recursos-para-familias-en-confinamiento/
- Pascual, B. y Gomila, M. A. (2020). Envelliment actiu, participació i cura mútua: tendències i reptes que ens planteja la covid-19. En C. Orte Socias (Coord.). Anuari de l’envelliment. Illes Balears 2020, Universitat de les Illes Balears, 111-124. https://n9.cl/upuk
- Pérez Serrano, G. (2002). Origen y evolución de la Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 9, 193-231. https://n9.cl/k4i2f
- Plataforma del Tercer Sector (2020). El Papel del Tercer Sector y su impacto social: análisis y propuestas para la profundización solidaria del Estado Social. https://n9.cl/ygsh4
- Rolim de Lima Severo, J. L. (2019). Os lugares teóricos das práticas educativas para além da esola: educação não formal, social… En J. L. Rolim de Lima Severo y E. Gonsalves Possebon (Org.). Fundamentos e temas em Pedagogia Social e Educaão não escolar. Editorial UFPB.
- Santos Gómez, M. (2008). La educación como búsqueda. Ediciones Biblioteca Nueva.
- SGIB (s/f). Iberoamérica frente al Covid-19. https://www.segib.org/covid-19//
- Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. https://n9.cl/dr5jg
- Torío López, S. (2020). La vivencia de la soledad en la vejez. Una mirada en tiempos de pandemia. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 37, 9-16. https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/87458/63923
- UNESCO (2016). Word Social Science Report. https://n9.cl/d1fu7
- UNESCO (2020). Coalición Mundial para la Educación. https://n9.cl/7muz
- UNICEF (2020). Comunicado de prensa. https://n9.cl/g0u5w
- University of Southampton. (2005). School of Electronics and Computer Science. www.ecs.soton.ac.uk/~sgb/istdocs/ISTglossary.html
- Valdivia, P., Silva, C. y Villaseñor, K. (2018). El reto de las TIC en la Educación Social. Experiencias para empoderar a la ciudadanía. En Colectivo JIPS (Coord.). Desafíos para la Educaicón Social en tiempos de cambio. Ediciones Aljibe.
- Viñals Blanco, A. y Cuenca Amigo, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30, (2), 103-114. https://www.redalyc.org/pdf/274/27447325008.pdf
- World Economic Forum (2020). The Global Risks Report 2020. https://n9.cl/ccax