El cuestionamiento del modelo femenino tradicional en dos comedias de Julia MauraChocolate a la española (1953) y Jaque a la juventud (1965)

  1. Plaza Agudo, Inmaculada
Revue:
Anagnórisis: Revista de investigación teatral

ISSN: 2013-6986

Année de publication: 2010

Titre de la publication: Las mujeres en el teatro

Número: 1

Pages: 200-232

Type: Article

D'autres publications dans: Anagnórisis: Revista de investigación teatral

Résumé

Julia Maura.s dramatic production shows a special concern with gender topics, so an analysis of her theatre from this point of view reveals that, even in those societies deeply conservative such as Franco.s regime, theatre can become a way of expressing new models and heterodox phenomena which are far away from those justified by power. In the analyzed plays, Chocolate a la espanola (1953) and Jaque a la juventud (1965), the author deals with some controversial issues which were strongly conditioning women. life and which the regime tried to conceal or to manipulate: stigmatization of single women, convenience marriages, non wished pregnancies, etc. In these works, she also shows the social changes which were happening in an apparently still society such as the Spanish society of the 40s, 50s and 60s. Julia Maura.s theatre highlights system.s contradictions, especially those related to society double moral which judges in a different way female and male behaviour and to old traditions and habits, that don.t make citizenship happy. The plays are, then, extremely transgressor if we take in mind that they were written in a moment in which censorship was totally in force and that this affected specially to women. production

Références bibliographiques

  • ABELLÁN, Manuel L., Censura y creación literaria en España (1939-1976), Barcelona, Península, 1980.
  • AIXELÁ, Yolanda, Género y Antropología Social, Sevilla, Doble J, 2005.
  • ARCE PINEDO, Rebeca, Dios, patria y hogar. La construcción social de la mujer española por el catolicismo y las derechas en el primer tercio del siglo XX, Santander, Universidad de Cantabria, 2007.
  • CALVO, Luis, «Julia Maura estrena en el Teatro Cómico su comedia "Chocolate a la española"» en ABC, 26-6-1953, 39.
  • CAPEL, Rosa, El trabajo y la educación de la mujer en España (1900-1936), Madrid, Ministerio de Cultura, Instituto de la Mujer, 1986.
  • CIPLIJAUSKAITE, Biruté, La mujer insatisfecha. El adulterio en la novela realista, Barcelona, Edhasa, 1984.
  • DI FEBO, Giuliana, Resistencia y movimiento de mujeres en España (1936-1976), Barcelona, Icaria, 1979.
  • DOUGHERTY, Dru y VILCHES, Mª Francisca, La escena madrileña entre 1918 y 1926. Análisis y documentación, Madrid, Fundamentos, 1990.
  • FAGOAGA, Concha, La voz y el voto de las mujeres: 1877-1931, Barcelona, Icaria, 1985.
  • FEAL, Carlos, « "Querer y no encontrar el cuerpo": Doña Rosita la solterade Lorca» en Francisca Vilches de Frutos (coord. y ed.), El teatro de Federico García Lorca en la construcción de la identidad colectiva española, Anales de la Literatura Española Contemporánea, 2008, 33, 347-372.
  • FOLGUERA, Pilar (comp.), El feminismo en España: dos siglos de historia, Madrid, Editorial Pablo Iglesias, 1988.
  • GARCÍA LORCA, Federico, Doña Rosita la soltera o El lenguaje de las flores en Federico García Lorca, Obras completas II. Teatro, Miguel García-Posada, Barcelona(ed.), Galaxia Gutemberg, 1996, 527-579.
  • GARCÍA MOUTON, Pilar, Así hablan las mujeres. Curiosidades y tópicos del uso femenino del lenguaje, Madrid, La Esfera de los Libros, 2003.
  • GARCÍA-NIETO PARÍS, Carmen, «Trabajo y oposición popular de las mujeres durante la dictadura franquista» en Françoise Thébaud (dir.), Historia de las mujeres en Occidente. Tomo 5. El siglo XX, Madrid, Taurus, 1993, 661-671.
  • GRACIA GARCÍA, Jordi y RUIZ CARNICER, Miguel Ángel, La España de Franco (1939-1975). Cultura y vida cotidiana, Madrid, Síntesis, 2001.
  • GRUPO DE PLANIFICACIÓN FAMILIAR, «El aborto clandestino» en, Triunfo, 1977,767, XXXIII, 38-39.
  • HORMIGÓN, Juan Antonio (dir.), Autoras en la historia del teatro español (1500-1994). Volumen II Siglo XX (1900-1975), Madrid, ADE, 1996.
  • Ley Orgánica 3/ 2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. BOE de 23 de marzo de 2007.
  • LLOVET, Enrique, «Estreno de "¡Jaque a la juventud!", de Julia Maura, en el Teatro Club» en, ABC, 11-6-1965, 105.
  • MARTÍN GAITE, Carmen,Usos amorosos de la postguerra española, Barcelona, Anagrama, 1987.
  • MAURA, Julia, Chocolate a la española, Madrid, Ediciones Alfil, 1953.
  • MAURA, Julia, Jaque a la juventud, Madrid, Ediciones Alfil, 1965.
  • MOLINERO, Carme, «Mujer, franquismo, fascismo. La clausura forzada en un "mundo pequeño"» en, Historia Social, 1998, 30, 97-117.
  • MOLINERO, Carme, «Silencio e invisibilidad: la mujer durante el primer franquismo» en, Revista de Occidente, 1999, 223, 63-82.
  • MONTEJO GURRUCHAGA,Lucía, «La censura de género en la narrativa de autora durante las dos primeras décadas del franquismo» en, Voz y Letra, 2006, XVII/2, 107-122.
  • MONTEJO GURRUCHAGA,Lucía, Discurso de autora: género y censura en la narrativa española de posguerra, Madrid, Universidad Nacionalde Educación a Distancia, 2010.
  • MORA, Magdalena, «La mujer y las mujeres en la Revista de Occidente: 1923-1936» enRevista de Occidente, 1987, 74-75, 191-209.
  • NIEVA DE LA PAZ, Pilar, Autoras dramáticas españolas entre 1918 y 1936, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1993.
  • NIEVA DE LA PAZ, Pilar, «La escenificación de los roles sexuales y la censura de género durante el franquismo: el caso de Julia Maura» en, Iberoamericana, 2001, 165-178.
  • NIEVA DE LA PAZ, Pilar,(coord. y ed.), Roles de género y cambio social en la Literatura española del siglo XX, Ámsterdam, New York, Rodopi, 2009a.
  • NIEVA DE LA PAZ, Pilar, «La evolución de los roles de género en las representaciones literarias: un camino abierto hacia el cambio social» en Pilar Nieva-de la Paz (coord. y ed.), Roles de género y cambio social en la Literatura española del siglo XX, Ámsterdam, New York, Rodopi, 2009b, 9-20.
  • O‘CONNOR, Patricia (ed.), Dramaturgas españolas de hoy (Una introducción), Madrid, Espiral/ Fundamentos, 1988.
  • O‘CONNOR, Patricia, «Julia Maura: Lark in a Hostile Garden» en Lou Charnon-Deutsch (ed.), Estudios sobre escritoras hispánicas en honor de Georgina Sabat-Rivers, Madrid, Castalia, 1992, 233-245.
  • O‘CONNOR, Patricia, «Julia Maura (1906-1971)» en Linda Gould Levine, Ellen Engelson Marson and Gloria Feiman Waldman (eds.), Spanish Women Writers. A Bio-Bibliographical Source book, WestportConneticut/London, Greenwood Press, 1993, 321-329.
  • OLIVA, César, Teatro español del siglo XX, Madrid, Síntesis, 2002.
  • PÉREZ, Janet, «La evolución de modelos de género femenino vistos a través de medio siglo de los escritos de Carmen Martín Gaite» en Pilar Nieva-de la Paz (coord. y ed.), Roles de género y cambio social en la Literatura española del siglo XX, Ámsterdam, New York, Rodopi, 2009, 133-152.
  • PITT-RIVERS, Julian, «Honor y categoría social» en J. G. Peristiany (ed.), El concepto de honor en la sociedad mediterránea, Barcelona, Labor, 1968, 21-75.
  • ROCA I GIRONA, Jordi, De la pureza a la maternidad. La construcción del género femenino en la postguerra española,Madrid, Ministerio de Educación y Cultura, 1996.
  • ROURA, Assumpta, Mujeres para después de una guerra, Barcelona, Flor del Viento Ediciones, 1988.
  • SERRANO, Virtudes, «Hacia una dramaturgia femenina» en, Anales de la Literatura Española Contemporánea, 1994, 19, 343-364.
  • VALDIVIESO, L.Teresa, «Ambigüedad epistemológica en un drama de Julia Maura» en, Letras femeninas. Número extraordinario conmemorativo: 1974-1994, 1994, 49-56.
  • VILCHES DE FRUTOS, Mª Francisca y DOUGHERTY, Dru, La escena madrileñaentre 1926 y 1931: Un lustro de transición, Madrid, Fundamentos, 1997.
  • VILCHES DE FRUTOS, Mª Francisca (coord. y ed.), El teatro de Federico García Lorca en la construcción de la identidad colectiva española, Anales de la Literatura Española Contemporánea, 2008a, 33.
  • VILCHES DE FRUTOS, Mª Francisca, «Los derechos políticos de las mujeres: el sufragio femenino en el teatro español de la II República» en Pilar Nieva-de la Paz, Sarah Wright, Catherine Davies y Francisca Vilches-de Frutos (coords y eds.), Mujer, literaturay esfera pública: España 1900-1940, Philadelphia, Society of Spanish and Spanish-American Studies, 2008b, 159-177.
  • VILCHES DE FRUTOS, Mª Francisca, «Representaciones de género en el teatro español contemporáneo. La igualdad en la construcción del espacio cultural europeo» en, ALEPH(Número monográfico: «Teatro hispánicosiglos XX-XXI»), 2010, 24, 9-28.