Formación de docentes en Guinea Ecuatorial. Historias de vida de maestras en prospectiva al 2020

  1. Soto Arango, Diana Elvira
  2. Avoro Nguema, María Teresa
  3. Ruiz Cabezas, Adiela
  4. Medina Rivilla, Antonio
Revista:
Revista Historia de la Educación Latinoamericana

ISSN: 0122-7238

Año de publicación: 2016

Título del ejemplar: 30 julio - Argelia Mercedes Laya López

Volumen: 18

Número: 27

Páginas: 67-94

Tipo: Artículo

DOI: 10.19053/01227238.5509 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista Historia de la Educación Latinoamericana

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This paper presents the results of the research conducted in Malabo, Equatorial Guinea on life histories of a group of women teachers. The main objective focused on teachers training and practices. Historical and social methods for educational research were used, and the technique applied was narrative inquiry. The content analysis was carried out with the Atlas ti software, along with triangulation guided by expert advice; close attention was given to events affecting teachers, its relevance and the process of sharing this issues in order to understand the numerous changes in teaching practices, the current training scenarios, and their perspectives on the future from a collective imaginary. The findings expose that the teachers, involved in this research, present various training actions from colonial times to the present day, which have had great impact on their professional and personal lives. Education projection is evidenced towards 2020 with the necessary openness of meeting and dialogue with emerging ideals and aspirations within contexts having various sociocultural issues, where the main needs lie in ethnic groups integration and cultural identities recovery. There is still a long way to go and it will be safeguarded by those women teachers who are called “mamá” by their charisma and teaching vocation. 

Referencias bibliográficas

  • Anderson, Stephen. “Decentralized Partnerships for school based teacher development in Mombasa, Kenya”. En Improving schools through teacher development, editado
  • Avoro Nguema Ebana, María Teresa. “Formación del profesorado en competencias interculturales”. Tesis de Doctorado en, Universidad Nacional de Educación a Distancia UNED, 2015, 562.
  • Avoro Nguema Ebana, María Teresa y Adiela Ruíz Cabezas. “Necesidades de formación del profesorado en la competencia intercultural en Malabo, Guinea Ecuatorial”. Indivisa: Boletín de Estudios e Investigación No. 16 (2016):105-126.
  • Baldwin, S.C y Alice Buchanan, y M. Rudisill. “What teacher candidates learned about diversity, social justice, and themselves from service learning experiences”. Journal of Teacher Education
  • Bolyle-Baise, Marylinne. Multicultural Service Learning: Educating Teachers in Diverse Communities. Nueva York y Londres: Teacher College Press, 2002.
  • Chase Susan E, "Narrative inquiry. Still a field in the making". En the sage hanbook of Qualitative Research, editado por Norman Denzin e Yvonne S. Lincoln. California:
  • Domínguez, María Concepción. Investigación y formación del profesorado en una sociedad intercultural. Madrid: Universitas, 2006.
  • Domínguez, María Concepción, Raúl González, María Medina y Antonio Medina. “Formación inicial del profesorado de Educación Infantil: claves para el diseño innovador de planes de estudio”. Ensayos Revista de la Facultad de Educación de Albacete
  • Fernández Moreno, Nuria. “El sistema de parentesco y el culto a los ancestros en la etnia bubi ”. Tesis de Doctorado en, Universidad Nacional
  • Gómez Barreto, Isabel, La competencia intercultural en la formación inicial de los maestros de Educación Infantil en la Universidad de Castilla la Mancha”. Tesis de Doctorado en, Universidad Nacional de Educación a Distancia UNED, 2011.
  • Hamilton, L. y C. Corbett-Wittier. Using case study in education research. Londres: SAGE, 2008.
  • Huber, Gunter. “Aprendizaje activo y metodologías educativas”. Revista de Educación, No. extraordinario (2008): 59-81.
  • Huber, Gunter. “Investigación en la comunicación didáctica”. En Las Fronteras de la Investigación Didáctica, editado por Antonio Medina, Agustín de la Herrán y
  • Medina Rivilla, Antonio. “La investigación como base del conocimiento didáctico y de la innovación de la enseñanza”. En Las Fronteras de la Investigación Didáctica, editado por Antonio Medina, Agustín de la Herrán y María Concepción Domínguez.
  • Medina, Antonio, María Concepción Domínguez y María Medina. “Tendiendo puentes hacia la interculturalidad: las nuevas escuelas y docentes”. En Tendiendo puentes hacia la interculturalidad
  • Medina, Antonio Rivilla y María Concepción Domínguez. Formación integral, base para el desarrollo de las comarcas. Madrid: Universitas, 2008.
  • Medina, Antonio Rivilla y María Concepción Domínguez. “Constructing. Teacher´s practical knowledge through analysis of Geography Teacher´s Discourse”. En
  • Mogollón, Oscar y Marina Solano. Educación. Washington, DC: Editorial FHI360, 2011.
  • Negrín Fajardo, Olegario. España en África subsahariana. Legislación educativa y aculturación coloniales en la Guinea Española (1857-1959). Madrid: UNED, Dykinson, 2013. Nsue Mibui, Rosendo-Ela. Historia de la colonización y de la descolonización de Guinea Ecuatorial por España
  • Ruíz Cabezas, Adiela y Antonio Medina Rivilla “Modelo didáctico intercultural en el contexto afrocolombiano: la etnoeducación y la cátedra de estudios afrocolombianos”. Indivisa: Boletín de Estudios e Investigación.
  • Soto Arango, Diana Elvira. “Ciencias de la educación y pedagogía. Un debate inconcluso en las Facultades de Educación en Colombia”. Revista Ambiente Educação (2013):
  • Soto Arango, Diana Elvira. “El maestro guineano durante la colonia y la primera República”. En La UNED de España en la República de Guinea Ecuatorial, editado por Pedro Ndongo. Madrid: UNED, 1987, l40-155.
  • Soto Arango, Elvira; Avoro Nguema, María Teresa; Ruiz Cabezas, Adiela; Medina Rivilla, Antonio. “Formación de docentes en Guinea Ecuatorial. Historias de vida de maestras en prospectiva al 2020”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana. Vol. 18 No.