Procesos de comunicación a través de entornos virtuales y su incidencia en la formación permanente en red
ISSN: 1698-580X
Año de publicación: 2011
Volumen: 8
Número: 1
Páginas: 93-127
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: RUSC. Universities and Knowledge Society Journal
Resumen
Abstract Completing a regulated education in a specific area is no guarantee of getting a job or, for that matter, of achieving job security. In view of this situation, adults choose to carry on learning. This article analyses participation in higher-education lifelong learning courses entirely undertaken in virtual learning environments (VLEs). The aim is to establish which aspects of the communication process add quality to online courses. The sample consists of four lifelong learning courses published on WebCT for graduates in general and teachers/lecturers at various educational levels in particular, whose goal is to further their academic training in order to specialise in a specific field. The research combines both qualitative and quantitative approaches. Two main tools were used to gather data: the WebCT �Track Students� tool and the communication tool. The results show that quality in the communication processes of online courses has a direct impact on student participation in online teaching-learning processes. Dealing with students in a personalised manner, designing communication tools that take account of the needs of academic disciplines and of users, offering a variety of discussion topics, coordinating them and directing them in a responsible, effective manner, and offering quick, smooth interaction are some of the intervening variables
Referencias bibliográficas
- AGUADED GÓMEZ, José Ignacio; CABERO ALMENARA, Julio (2002). Educar en red. Internet como recurso didáctico. Málaga: Aljibe.
- CASTELLS, Manuel (2008). La era de la información. La sociedad red (nueva edición). Madrid: Alianza Editorial. Vol. 1.
- COMISIÓN EUROPEA (1995). 95/431/CE: Decisión n.º 2493/95/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 23 de octubre de 1995, por la que se declara 1996 como el «Año Europeo de la Educación y de la Formación Permanentes» [documento en línea]. [Fecha de consulta: 2 de julio de 2010]. <http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!DocNumber&lg=es&type_doc=Decision&an_doc=1995&nu_doc=2493>
- DECLARACIÓN DE BOLONIA (1999) [documento en línea]. [Fecha de consulta: 02 de julio de 2010]. <http://www.educacion.es/dctm/boloniaeees/documentos/02que/declaracion-bolonia.pdf?documentId=0901e72b8004aa6a>
- GARCÍA LLAMAS, José Luis; GONZÁLEZ GALÁN, María Ángeles; BALLESTEROS VELÁZQUEZ, Belén (2001). Unidad didáctica de pedagogía: introducción a la investigación en educación. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia. 1.ª edición, 2.º vol., 476 págs.
- JORDANO DE LA TORRE, María; VARELA MÉNDEZ, Raquel (2006). «Efectividad de las tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza de inglés para Turismo: el caso de la UNED» [documento en línea]. En: Actas del VI Congreso Turismo y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Universidad de Málaga. [Fecha de consulta: 01 de octubre de 2010]. <http://www.turismo.uma.es/turitec/turitec2006/paginas/articulos/actas_turitec_pdf/L08efectividaddelasticingles.pdf>
- MALIK LIÉVANO, Beatriz; POZO CABANILLAS, Pablo; ORJALES VILLAR, Isabel [et al.] (2006). «Aprendiendo de forma práctica y experiencial en entornos virtuales». En: Actas de las Jornadas la UNED ante el EEES. Madrid: UNED.
- REQUEJO OSORIO, Agustín (2003). Educación permanente y educación de adultos. Barcelona: Editorial Ariel. 1.ª edición, 359 págs.
- RODRIGO ALSINA, Miquel (2001). Teoría de la comunicación. Ámbitos, métodos y perspectivas. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. Castelló de la Palma: Universidad Jaume I. Barcelona: Universidad Pompeu Fabra. Valencia: Universidad de Valencia.
- RODRÍGUEZ ILLERA, José Luis; ESCOFET ROIG, Anna (2008). «La enseñanza y el aprendizaje de competencias comunicativas en entornos virtuales». En: Psicología de la educación virtual. Madrid: Morata. Págs. 368-385.
- SANTOVEÑA CASAL, Sonia María (2007). Análisis de los cursos de educación social: los entornos virtuales de aprendizaje y su incidencia en la calidad. Tesis inédita. Madrid: UNED. Premio extraordinario 2008.
- SANTOVEÑA CASAL, Sonia María; TASENDE MAÑÁ, Beatriz (2002). «La participación en la plataforma WebCT de los alumnos de primero de Psicología, Filología Hispánica e Informática de la UNED». En: Actas de Virtual Educa 2002: III Conferencia Internacional sobre Educación, Formación y Nuevas Tecnologías.