Opiniones y práctica de los docentes respecto al uso pedagógico de las tecnologías de la información y la comunicación.

  1. Sáez López, José Manuel
Aldizkaria:
Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

ISSN: 1989-2446

Argitalpen urtea: 2011

Zenbakia: 5

Orrialdeak: 95-113

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

Laburpena

Today, it is considered that the Information and Communication Technologies (ICT) have a number of educational opportunities of great importance due to the demands of information society, and the necessity of digital literacy. Therefore teachers value technologies positively, however, many of the teachers, do not apply them in actual practice. We perceived that teachersuse of word processing, educational applications, multimedia presentations and the Internet, and there is a very positive assessment relating the interactive whiteboard and Internet use. Moreover, only a minority of teachers used Webquest, Blogs, image editing programs and Linux system. The data from this study bear similarities to those offered by plan avanza 2005-06, MEC (2007) regarding the tools used by teachers in their practice.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Amorós, L (2007) Diseño de Weblogs en la enseñanza. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Núm. 24 / Diciembre 07. edutec.rediris.es/Revelec2/.../lamoros/lamoros.htm.
  • Balanskat, A., Blamire, R. & Kefala, S. (2006) : The ICT Impact Report. A review of studies of ICT impact on schools in Europe. European Schoolnet, European Comission.
  • Cuban L. (2001) Oversold and underused: computers in the classroom. Cambridge MA: Harvard University press.
  • Escudero, J.M. (Dir) (1989). Evaluación del proyecto Atenea. Informe de Progreso. Programa de Nuevas Tecnologías de la Información y Comunicación, Madrid. MEC.
  • Eurydice (2001).ICT@Europe.edu Information and communication technology in European education systems. Brussels: Eurydice
  • Gallego, D. y Dulac, J. (2005): Informe final del Iberian Research Project.
  • Law, N., Pelgrum, W.J. & Plomp, T. (eds.) (2008). Pedagogy and ICT use in schools around the world: Findings from the IEA SITES 2006 study. Hong Kong: CERCSpringer
  • Levy, P. (2002): Interactive whiteboards in learning and teaching in two Sheffield Schools: a developmental study. Sheffield: Departament of Information Studies. University of Sheffield.
  • MEC (2007). Las tecnologías de la información y de la comunicación en la educación. Informe sobre la implantación de las TIC en los centros docentes de Educación Primaria y Secundaria (2005-2006). Ministerio de Educación y Ciencia. Red.es. Plan Avanza.
  • Torres, V. (2009) ¿Por qué las bitácoras electrónicas (Blogs) se usan poco para estudiar ciencias físico matemáticas? Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Núm 29/ Julio 2009. Consultado 14/10/2010.
  • Webb, M. and Cox, M. (2004) A review of pedagogy related to information and communications technology. Technology, Pedagogy and Education, 13(3): 235– 86.