Análisis y evaluación de la didáctica con base en lectura digital en el marco PISAel caso de España

  1. Vázquez Cano, Esteban
Revista:
Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

ISSN: 1989-0397

Any de publicació: 2013

Volum: 6

Número: 1

Pàgines: 61-76

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

Resum

The digital reading competence is a necessity in today's society immersed in a mediated context by ICT and cyberlinguistic processes. The results of Spain in the evaluation of this competence are below the OECD average, which represents another barrier to overcome. This article presents a case study in which we investigate through a descriptive methodology which educational activities are best rated at improving the digital reading proficiency of students of Secondary Education according to the performance parameters of the international PISA exams. We also analyzed using quantitative methodology teachers´ perceptions about their competence to improve the digital reading and difficulties and challenges that must be addressed to improve the results. The findings show how learning processes based on digital reading are still underdeveloped and faculty in a large majority expresses lack of preparation, training and resources available in the school for the effective development of a teaching that encourages successful digital reading proficiency of students.

Referències bibliogràfiques

  • Agenda Digital para Europa (2010). Agenda digital para Europa. Comunicación de 19 de mayo de 2010, de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones.
  • Akir, Z. (2006). Impact of information and communication technology on teaching and training: a qualitative systematic review. Ohio, OH: Ohio University.
  • Bennett, S. y K. Maton (2010). Beyond the ‘Digital Natives’ Debate: Towards a More Nuanced Understanding of Students’ Technology Experiences. Journal of Computer Assisted Learning, 26 (5), 321-331.
  • Bertschy, K., Cattaneo, M. A. y Wolter, S. C. (2009). PISA and the Transition into the Labour Market. Labour, 23, 111-137.
  • Carter, L. y Belanger, F. (2003). The Influence of Perceived Characteristics of Innovating on eGovernment Adoption. Electronic Journal of e-Government, 2(1), 11-20.
  • Castillo, M., Larios V. M. y García O. (2010). Percepción de los docentes de la utilización de las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Revista Iberoamericana de Educación, 53 (6), 8-23.
  • Coe, J. y Oakhill, J.V. (2011). “txtN is ez f u no h2 rd”: The Relation between Reading Ability and Text-messaging Behaviour, Journal of Computer-Assisted Learning, 27(1), 4-17.
  • Coiro, J. (2009). Rethinking Reading Assessment in a Digital Age: How is Reading Comprehension Different and Where do We Turn Now? Educational Leadership, 66(6), 59- 63.
  • Conlon, T. (2003). Silicon Valley versus Silicon Glen: the impact of computers upon teaching and learning: a comparative study, British Journal of Educational Technology, 34(2), 137–150
  • Delors, J. et al. (1996). Informe de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana-Ediciones.
  • Fombona, J. Pascual, A. y Amador, F. (2012). Realidad Aumentada, una evolución de las aplicaciones de los dispositivos móviles. PixelBit. Revista de Medios y Educación 41, 207- 220.
  • Froemel, J.E. (2009). La Efectividad y la Eficacia de las Mediciones Estandarizadas y de las Evaluaciones en Educación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 2(1), 10-28.
  • Gil, J. (2009). Metodología cuantitativa en educación. Madrid: Editorial UNED.
  • Hair, J., Anderson, R., Tatham, R. y Black, W. (2004). Análisis multivariante. Madrid: Prentice Hall.
  • Hernández, S., Fernández-Collado C. y Baptista, L. (2006). Metodología de la investigación. México, D.F.: McGraw-Hill Interamericana.
  • Kemp, N. (2011). Mobile Technology and Literacy: Effects across Cultures, Abilities and the Lifespan. Journal of Computer-Assisted Learning, 27(1), 1-3.
  • Kennedy, G.E., Judd, T.S., Churchward A. y Gray K. (2008). First Year Students’ Experiences with Technology: Are They Really Digital Natives? Australasian Journal of Educational Technology, 24,(1), 108-122.
  • Lawless, K.A. y Schrader, P.G. (2008). Where do We Go Now? Understanding Research on Navigation in Complex Digital Environments. En D.J. Leu y J. Coiro (eds.), Handbook of New Literacies (pp. 267-296). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates,..
  • LOE (2006). Ley Orgánica de Educación. Madrid: MEC.
  • Lin, D. (2003). Hypertext for the Aged: Effects of Text Topologies. Computers in Human Behavior, 19(2), 201-209.
  • Madrid, R.I. y Cañas J.J. (2008). The Effect of Reading Strategies and Prior Knowledge on Cognitive Load during Hypertext Reading. En J.J. Cañas (ed.), Workshop on Cognition and the Web: Information Processing, Comprehension and Learning (pp. 31-34). Granada: Universidad de Granada.
  • McEneaney, J.E., Li, L., Allen K. y Guzniczak L. (2009). Stance, Navigation and Reader Response in Expository Hypertext. Journal of Literacy Research, 41, 1-45.
  • Mills, K.A. (2010). A Review of the ‘Digital Turn’ in New Literacy Studies, Review of Educational Research, 80, 246-271.
  • Naumann, J. (2008). Log File Analysis in Hypertext Research: An Overview, a Meta-Analysis, and Some Suggestions for Future Research. En J.J. Cañas (ed.), Workshop on Cognition and the Web: Information Processing, Comprehension and Learning (pp. 53-57). Granada: Universidad de Granada.
  • Ortega, J.A. (2008). Las competencias tecnológicas de los docentes y sus implicaciones en los desarrollos curriculares, Investigación Educativa, 12 (21), 77-93.
  • Pazzaglia, F., Toso C. y Cacciamani S. (2008). The Specific Involvement of Verbal and Visuospatial Working Memory in Hypermedia Learning, British Journal of Educational Technology, 39, 110-124.
  • PISAâERA (2009). Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos OCDE. Resumen ejecutivo del informe español. Madrid: Instituto de Evaluación.
  • Piscitelli, A. (2009). Dieta Cognitiva, inteligencia colectiva y arquitecturas de la participación. Buenos Aires: Santillana.
  • Rouet, J. (2006). The Skills of Document Use: From Text Comprehension to Web-based Learning, Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Salmerón, L., Kintsch W. y Cañas J.J. (2006). Reading strategies and prior knowledge in learning with hypertext. Memory y Cognition, 34, 1157-1171.
  • Sevillano, M. L. (Coord.) (2009) Competencias para el uso de las herramientas virtuales en la vida, trabajo y formación permanente. Madrid: Pearson.
  • Sociedad en Red (2012). Informe anual 2011. Madrid: Ministerio de Industria, Energía y Turismo.
  • UNESCO (2008). Unesco ICT Competency Standards for Teachers. París: UNESCO.
  • Vázquez, E. y Sevillano, M.L. (2011). Educadores en Red. Madrid: Ediciones Académicas.
  • Vladar, A. y Fife, E. (2010). The growth of mobile social networking in the US. Intermedia, 38(3), 30-33.