Los ritmos del eco. Variaciones sobre la repetición

  1. Aradra Sánchez, Rosa María 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) Dpto. Literatura Española y Teoría de la Literatura Facultad de Filología P.º Senda del Rey, n.º 7 28040 Madrid
Revista:
Castilla: Estudios de Literatura

ISSN: 1989-7383

Any de publicació: 2015

Número: 6

Pàgines: 205-227

Tipus: Article

Altres publicacions en: Castilla: Estudios de Literatura

Resum

This paper presents a study on the echo as metric and rhetorical procedure. It makes a brief tour through some of the poetic manifestations of echo in the Spanish literary tradition, and a brief tour through the attention that metric theory has paid to this phenomenon. Then it stops at the possibilities that rhetoric offers for its analysis from the generic approach of the discursive repetition phenomena.

Referències bibliogràfiques

  • Alatorre Chávez, Antonio (1984), “De poética barroca hispanoportuguesa (con un ejemplo: el soneto en eco”, Boletim de Filologia, 29. 2, Lisboa, Universidade de Lisboa, pp. 235-271.
  • Alatorre Chávez, Antonio (1990), “Perduración del ovillejo cervantino”, Nueva Revista de Filología Hispánica, XXXVIII, pp. 643-674.
  • Aradra Sánchez, Rosa M.ª (2009), “La retórica del verso: aproximaciones a la métrica desde la retórica”, en Rhythmica. Revista española de métrica comparada, 7, pp. 239-266.
  • Azaustre, Antonio y Juan Casas (2007), Manual de retórica española, Barcelona, Ariel, [1997].
  • Balbín, Rafael de (1962), Sistema de rítmica castellana, Madrid, Gredos, 1975 (3ª ed.).
  • Blecua, José Manuel (1970), “El Discurso en eco de Baltasar del Alcázar”, en Sobre poesía de la Edad de Oro, Madrid, Gredos, pp. 74-80.
  • Caramuel Lobkowitz, Juan (1665), Rhythmica. Primer cálamo, tomo II, Rítmica, ed. Isabel Paraíso, Valladolid, Universidad de Valladolid, 2007.
  • Carvallo, Luis Alfonso de (1602), Cisne de Apolo, ed. Alberto Porqueras Mayo, Kassel, Edition Reichenberger, 1997.
  • Devoto, Daniel (1995), Para un vocabulario de la rima española. Annexes des Cahiers de linguistique hispanique médiévale, 10, pp. 5-186.
  • Domínguez Caparrós, José (1975), Contribución a la historia de las teorías métricas en los siglos XVIII y XIX, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
  • Domínguez Caparrós, José (1999), “La rima: entre el ritmo y la eufonía”, en José Domínguez Caparrós, Estudios de métrica, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia, pp. 149-169 [1997].
  • Domínguez Caparrós, José (2002), Métrica de Cervantes, Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos.
  • Domínguez Caparrós, José (2009), “De métrica burlesca”, en Ignacio Arellano y Antonio Lorente Medina (eds.), Poesía satírica y burlesca en la Hispanoamérica colonial, Madrid, Iberoamericana; Frankfurt am Main, Vervuert, pp. 77-92.
  • Domínguez Caparrós, José (2007), Diccionario de métrica española, Madrid, Alianza Editorial.
  • Domínguez Caparrós, José (2014), Métrica española, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Enciso Castrillón, Félix (1805), Las conversaciones de mi viage, ó Entretenimientos sobre varios puntos de historia natural y literatura. Trátanse en ellas varios puntos de historia natural que son poco conocidos, se insertan noticias muy útiles, fragmentos de obras muy raras, versos originales, &c., Madrid, Imp. de Repullés.
  • Frau, Juan (2002), La teoría literaria de León Felipe, Sevilla, Universidad de Sevilla.
  • Frédéric, Madeleine (1985), La répétition. Étude linguistique et rhétorique, Tübingen, Niemeyer.
  • García Gómez, E. (1961), “Una muwassaha andaluza «con eco»”, en Studia Philologica. Homenaje a Dámaso Alonso, Madrid, II, pp. 73-78.
  • Gauthier, Marcel (1915), “De quelques jeux d´esprit. II”, Revue hispanique: recueil consacré à l'étude des langues, des littératures et de l'histoire des pays castillans, catalans et portugais, XXXV, 87, pp. 1-76.
  • Lausberg, Heinrich (1960), Manual de retórica literaria, Madrid. Gredos, 1966-1969, 3 vols.
  • Luzán, Ignacio de (1737), La Poética o reglas de la poesía en general, y de sus especies, ed. Russell P. Sebold, Madrid, Cátedra, 2008.
  • Marasso, Arturo (1934), Rubén Darío y su creación poética, La Plata, República argentina.
  • Mayoral, José Antonio (1994), Figuras retóricas, Madrid, Síntesis.
  • Navarro Tomás, Tomás (1956), Métrica española. Reseña histórica y descriptiva, Madrid, Labor, 1983 (6.ª ed.).
  • Navarro Tomás, Tomás (1959), Arte del verso, Madrid, Visor, 2004.
  • Paraíso, Isabel (2000), La métrica española en su contexto hispánico, Madrid, Arco Libros.
  • Plett, Heinrich F. (1981), “Rhétorique et Stylistique”, en Áron Kibédi Varga (ed.), Théorie de la littérature, París, Picard, 1981, pp. 139-176.
  • Plett, Heinrich F. (1985), “Rhetoric”, en Teun A. van Dijk (ed.), Discourse and Literature, Amsterdam, John Benjamins, 1985, pp. 59-84.
  • Quilis, Antonio (1968), Métrica española, Madrid, Ediciones Alcalá, 1975 (3.ª ed.).
  • Quilis, Antonio (1984), Métrica española, Barcelona, Ariel, 1994 (8.ª ed.)
  • Rengifo [Juan Díaz Rengifo] (1592), Arte poética española: con una fertilisima sylva de consonantes comunes, proprios, esdruxulos, y reflexos, y un divino estimulo del amor de Dios, Madrid, Juan de la Cuesta, 1606.
  • Torre, Esteban (2001), Métrica española comparada, Sevilla, Universidad de Sevilla.
  • Trambaioli, Marcella (1998), “El Discurso de unos cuernos de Baltasar de Alcázar: entre donaire e ingenio con algunas anotaciones sobre el eco literario”, en Analecta Malacitana, XXI, 1, pp. 57-80.
  • Varela Merino, Elena, Pablo Moíno Sánchez y Pablo Jauralde Pou (2005), Manual de métrica española, Madrid, Castalia.