The exhibition 'Arte de América y España' (1963)the continuation of the spirit of the Hispanoamerican biennials

  1. Tusell García, Genoveva 1
  1. 1 Departamento de Historia del Arte, UNED
Revue:
Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte

ISSN: 1130-4715

Année de publication: 2015

Número: 3

Pages: 21-32

Type: Article

DOI: 10.5944/ETFVII.3.2015.15713 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte

Objectifs de Développement Durable

Résumé

After the long period of international isolation in which Spain was plunged after the civil war, the regime revealed in the fifties an openness attitude towards the outside world within culture as well as an unequivocal willingness of modernisation. In these years began to appear for the first time some signs of acceptance and even promotion of avant-garde art within the official authorities, such as the Hispano-American Art Biennials, the Spanish representation in the Biennials of Venice, Sao Paolo and Alexandria, and a series of exhibitions outside our borders between 1959 and 1964. The exhibition Arte de América y España (Art of the Americas and Spain) was the culmination of the work carried out by the Ministerio de Asuntos Exteriores, at a time in what was termed the exhaustion of Informalism, a tendency that had been exploited insistently in the exhibitions sponsored by the regime.

Références bibliographiques

  • AA.VV.: La Dirección General de Relaciones Culturales y Científicas. 1946–1996. Madrid, Ministerio de Asuntos Exteriores, 1996.
  • Calvo Serraller, Francisco (ed.): España. Medio Siglo de Arte de Vanguardia. 1939–1985. 2 vols. Madrid, Fundación Santillana y Ministerio de Cultura, 1985.
  • González Robles, Luis: ‘Mis recuerdos de aquella década’, Catálogo de la exposición Madrid. El arte de los 60. Madrid, Comunidad de Madrid, 1990, pp. 23–29.
  • Jiménez-Blanco , M.ª Dolores: Arte y Estado en la España del siglo XX. Madrid, Alianza Forma, 1989.
  • Jiménez-Blanco , M.ª Dolores & Lubar, Robert S. (eds.): Contemporary Trasatlantic Dialogues. Center for Spain in America, 2013.
  • Macua , Juan Ignacio: ‘La exposición “Arte de América y España”, Artes, 37, Madrid, 8/05/1963. La revista Aula 63 dedicó una separata especial a este certamen.
  • Macua , Juan Ignacio: ‘La Libreta Negra del Comisario’, Catálogo de la exposición España en la Bienal de Sao Paulo bajo el comisariado de Luis González Robles. Alcalá de Henares (Madrid), Museo Luis González Robles y Universidad de Alcalá, 2009, pp. 7–9.
  • Marzo, Jorge Luis: ¿Puedo hablarle con libertad, excelencia? Arte y poder en España desde 1950. Murcia, CENDEAC, 2010.
  • Tusell García, Genoveva: ‘The internationalisation of Spanish Abstract Art in its Official Exhibitions (1950–1962)’, Third Text. Critical Perspectives on Contemporary Art & Culture, 20, 2006, pp. 241–249.
  • Tusell García, Genoveva: ‘González Robles, comisario español en Sao Paulo’, Catálogo de la exposición España en la Bienal de Sao Paulo bajo el comisariado de Luis González Robles. Alcalá de Henares (Madrid), Museo Luis González Robles & Universidad de Alcalá, 2009, pp. 11–22.