El desarrollo de la Investigación en el Trabajo Social en España. Comparativa con la Educación Social

  1. Laura Ponce de León Romero 1
  2. Concepción Castro Clemente 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Ehquidad

ISSN: 2386-4915

Year of publication: 2014

Issue: 2

Pages: 143-157

Type: Article

DOI: 10.15257/EHQUIDAD.2014.0012 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Ehquidad

Abstract

This article aims to analyze the commonalities and divergences in the development of research in two related disciplines and professional areas: Social Work and Social Education. For this purpose historical study and literature review were made in both disciplines. The results show that even sharing the same historical beginning, evolution of research has been more rapid and successful in Social Education. The social challenges of this century show new professional profiles required in Social Work closely linked to research and multidisciplinary work.

Bibliographic References

  • Beddoe, L. (2011). Investing in the future: Social Workers talk about research. British Journal of Social Work, 41, 557- 575. doi: 10.1093/bjsw/bcq138.
  • Consejo General de Trabajo Social. (2013). Análisis y Estudio de la Investigación Académica en Trabajo Social español. Fecha publicación 12 de Junio de 2013. Madrid: Consejo General de Trabajo Social.
  • Fernández García, T., y De la Fuente, Y.M. (2009). Política Social y Trabajo Social. Madrid: Alianza Editorial.
  • Fernández, T., y Marín, M. (2001). Estado de Bienestar y socialdemocracia: ideas para el debate. Madrid: Alianza editorial.
  • Fox, M., Martín, P., y Green, G. (2007). Doing Practitioners Research. London: Sage.
  • Osmond, J. (2005). The Knowledge spectrum: A framework for teaching knowledge and its use in social work practice, British Journal of Social Work, 35, (6), 881-900. doi: 10.1093/bjsw/bch280.
  • Osmond, J., & O'Connor, I. (2004). Formalizing the unformalized: Practitioners´s communication of knowledge in practice, British Journal of Social Work, 34, (5), 677-692.
  • Sáez, J., Molina, J. (2006): Pedagogía Social. Pensar la Educación Social como profesión. Madrid. Alianza Editorial.
  • Tiana, A., Somoza, M., y Badanelli, A.M. (2014). Historia de la Educación Social. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Trevithick, P. (2008). Revisiting the knowledge base of social work: A framework for practice, British Journal of Social Work, 38, (6), 1212-1237. doi: 10.1093/bjsw/bcm026.
  • Winston LeCroy, C. (2010). Knowledge building and social work research: A critical perspective, Research on Social Work Practice, 20 (3), 321-324. doi: 10.1177/1049731509331874.