Una dote para Cecilia. La colección de don Miguel Marín de Villanueva.

  1. Pilar Diez del Corral Corredoira
Revue:
Atrio. Revista de Historia del Arte

ISSN: 0214-8293 2659-5230

Année de publication: 2013

Número: 19

Pages: 117-125

Type: Article

D'autres publications dans: Atrio. Revista de Historia del Arte

Résumé

This article deals with the study of the official document of the dowry of Cecilia Fernández de Heredia. This document reveals the richness of her dowry and it allows us to take a new look at the History of Collections in Spain. Valentín Carderera was the first who paid attention to this painting collection, but now due to the discovery of the original official document we know more about the paintings. Furthermore, this article provides the evidence to refute the belief that there were two important collectors in Modern Era Saragossa; the Fernández de Heredia collection and the Miguel Marín de Villanueva one. In fact, the documental and genealogical analysis shows they are one and the same.

Références bibliographiques

  • GUTIÉRREZ PASTOR, I., “La pintura madrileña del Pleno Barroco y los pintores de Aragón en tiempos de Vicente Berdusán (1632-97)”, en Vi-cente Berdusán (1632-97). El pintor artesano, Cat. Exp., Palacio de Sástago, Zaragoza, Diputación Provincial, 2006.
  • AGUILÓ ALONSO, M. P., “Muebles y escritorios en las colecciones de Vicencio Juan de Lastanosa”, en Vicencio Juan de Lastanosa (1607-1681):La pasión de saber, Huesca, Diputación de Huesca, 2007.
  • MORALA RODRÍGUEZ, J. R., “Léxico con denominaciones de origen en inventarios del Siglo de Oro”, en RABADÁN R., GUZMÁN T. y FERNÁNDEZ M., Lengua, traducción, recepción: en honor de Julio César Santoyo, León, Universidad de León, 2012.
  • CAMPBELL, T. P., Tapestry in the Renaissance. Art and Magnificience, Nueva York, Metropolitan Mus. of Art, Yale University Press, 2002.
  • PORTÚS PÉREZ, J., “Belleza, riqueza, ostentación. Significados y metáforas de la plata en el Siglo de Oro”, en SÁN-CHEZ-LAFUENTE GEMAR, R. (coord.), El fulgor de la plata, Cat. Exp., Iglesia de San Agustín, Córdoba, 2007.
  • MORÁN TURINA, J. M. y CHECA CREMADES, F., El coleccionismo español. De la cámara de maravillas a la galería de pinturas, Madrid, Cáte-dra, 1985.
  • SESMA MUÑOZ, J. A., “Las Generalidades del Reino de Aragón y su organización a mediados del siglo XV”, Anuario deHistoria del Derecho Español, XLVI, Madrid, 1976.
  • YAGÜE FERRER, M. I., “Léxico fiscal en documentos latinos de la corte realaragonesa (siglos XI a XIV)”, en Actas del I Congreso Nacional de Latín Medieval, León, 1993.
  • ANSÓN NAVARRO, A., “La Pintura en las colecciones de Vicencio Juan de Lastanosa”, en Vicencio Juan de Lastanosa (1607-1681): Lapasión de saber, Huesca, Diputación de Huesca, 2007.
  • DOMINGO MALVADÍ, A., Disponiendo anaqueles para libros: Nuevos datos sobre la biblioteca de Jerónimo Zurita, Zaragoza, Institución Fer-nando el Católico, 2010.