The community dimension as a factor to prevent school dropout

  1. Iglesias Vidal, Edgar 1
  2. Sánchez Romero, Cristina 2
  3. Castillo Arredondo, Santiago 2
  1. 1 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) Facultad de Educación. Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Didácticas Especiales.
Revista:
JETT

ISSN: 1989-9572

Año de publicación: 2017

Volumen: 8

Número: 1

Páginas: 214-225

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: JETT

Resumen

The aim of this survey has been directed towards identifying risk factors that generate youth dropouts from a community perspective. We have analysed in depth the fabric and role of the school in the community as an instrument to address and overcome these factors. The purpose of this research was to discover the conditions that favour the retention of young people at school. From an ethnographic methodology we have analysed a total of 38 interviews with young people at the stage of compulsory secondary education (17 interviews on the academic path to educational access, 14 interviews on continuity with reference to educational difficulties, and 7 interviews on graduation and future expectations) and reviewed relevant documents to assess the problem of early school leavers from a community dimension. In this regard we have identified the risk factors that place these young people outside the compulsory education system and prevent them from staying in the system. The results suggest that the existence of low educational expectations, the lack of mechanisms of support and scholastic guidance need to be tackled jointly by educational centres and community educational organisations as a strategy in order to reduce dropouts. The feedback of young people with low expectations with a community-based educational organization is an essential support to contribute to egress and training

Referencias bibliográficas

  • Almendros, I. C. (2014a). Sin suerte pero guerrero hasta la muerte: Pobreza y fracaso escolar en una historia de vida. Revista de Educacion. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE2012-363-177
  • Almendros, I. C. (2014b). Sin suerte pero guerrero hasta la muerte: pobreza y fracaso escolar en una historia de vida Down on luck but will fight to the death: Poverty and school failure in a life history. Revista de Educacion, 363, 184–209. https://doi.org/10.4438/1988-592XRE-2012-363-177
  • Anderson, K. (Coord). (2014). Making the grade: assesing the evidence for integrated students suport. EE.UU: Child Trends.
  • Beach, D., & Sernhede, O. (2011). From learning to labour to learning for marginality: school segregation and marginalization in Swedish suburbs. British Journal of Sociology of Education, 32(2), 257–274. https://doi.org/10.1080/01425692.2011.547310
  • Brunello, G., & De Paola, M. (2013). The Costs of Early School Leaving in Europe. Retrieved from http://ftp.iza.org/dp7791.pdf
  • Calero Martínez, J., Gil Izquierdo, M., & Fernández Gutiérrez, M. (2011). Los costes del abandono escolar prematuro : una aproximación a las pérdidas monetarias y no monetarias causadas por el abandono prematuro en España. Ministerio de Educación, Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Retrieved from https://books.google.es/books?id=AX_lfttK6L0C&pg=PA29&lpg=PA29&dq=Los++costes+ +del++abandono++escolar++prematuro.++Una+aproximación+a+las+pérdidas+monetari as+y+no+monetarias+causadas+por+el+abandono+prematuro+en+España.&source=bl& ots=UkK7dU4DpP&sig=wn8vaF
  • Carrasco, S.; Narciso, L.; Bertran, M. (2015). ¿Qué pueden hacer los centros públicos ante el abandono escolar prematuro? Explorando las medidas de apoyo al alumnado a través de dos estudios de caso en Cataluña en un contexto de crisis. Profesorado, Revista de Currículum Y Formación Del Profesorado, 19(3), 72.92.
  • Choi De Mendizábal, Á., & Calero Martínez, J. (2013). Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España en PISA-2009 y propuestas de reforma Determinants of the risk of school failure in Spain in PISA-2009 and proposals for reform, 362, 562–593. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2013-362-242
  • Cieza García, J. A. (2006). Educación comunitaria. Revista de Educación, 339, 765–799.
  • Collet, J. y Tort, A. (coord. . (2011). Famílies, escola i èxit. Millorar els vincles per millorar els resultats. ( n o 35 collecció Informes Breus, Ed.). Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
  • Feito Alonso, R. (2015). LA ESO DE ADULTOS. TRAYECTORIAS DE ABANDONO ESCOLAR TEMPRANO ENTRE ESTUDIANTES CON EXPERIENCIA LABORAL. Profesorado. Revista de Currículum Y Formación de Profesorado, 19(2), 351–371. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56741181022
  • Fernández Enguita, Mariano; Mena Martínez, Luis & Riviere Gómez, J. (2010). Colección Estudios Sociales (Fundación). Barcelona: Colección Estudios Sociales. Núm. 29. Fundación “La Caixa.” Retrieved from https://www.forotf.com/u/uploads/File/CAPWIN/La caixa.pdf
  • García-Gracia, M., Casal, J., Merino, R., y Sánchez-Gelabert, A. (2013). La ESO de adultos. Trayectorias de abandono escolar temprano entre estudiantes con experiencia laboral. Revista de Educación, 361, 65–94.
  • Generalitat de Catalunya. (2010). Mesures de foment, reconeixement i suport de l’educació en el lleure de base comunitària. Barcelona: Departament d’Acció Social i Ciutadania. Secretaria de Joventut.
  • Gonzales, L., & Gunderson, J. (2013). Linking Common Core and Expanded Learning. Leadership, 18–22.
  • González, M. T. G. (2015). Los centros escolares y su contribución a paliar el desenganche y abandono escolar. Profesorado, Revista de Currículum Y Formación Del Profesorado, 19(3), 158–176. Retrieved from http://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/43639
  • Harris, E. (2010). 21st CCLC-Funded Afterschool Programs. Highlights from the Out-of-School Time Database. Research Update, No. 4. Harvard Family Research Project. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=ED517976
  • Iglesias, E. (2015). Educación Intercultural en el tiempo libre. Acción educativa en tiempos neoliberales. Madrid: Editorial Popular.
  • INCLUD-ED Consortium. (2011). Actuaciones de éxito en las escuelas europeas. Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53). https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
  • Martínez, M., & Albaigés, B. (dir). (2012). Cap a un model educatiu d’èxit: desigualtats i oportunitats en temps de crisi (Conclusions). L’Estat de L’educació a Catalunya. Anuari 2011, p 319-375.
  • MEDC. (2012). Plan estratégico para la reducción del abandono educativo temprano. Período 2014 – 2020. Madrid: Dirección General de Formación Profesional. Subdirección General de Aprendizaje a lo Largo de la Vida.
  • Moral Corral, A. J. (2010). Determinantes del abandono escolar en Cataluña: más allá del nivel socio-económico de las familias. Revista de Educación, (Número extraordinario), 171– 190.
  • NESSE. (2010). Early School Leaving. Lessons from research for policy makers. Final Report. Bruselas: European Commission.
  • OCDE. (2012). Equity and Quality in Education. Supporting Disadvantaged Students and Schools. OCDE Publishing. Executive Summary.
  • Stelow Griffin, S. & Martínez, L. (2013). The value of partnerships in afterschool and summer learning: a national case study of 21 st Century Community Learning Center. En: Expanding minds and opportunities. Section 3: Recent Evidence of Impact. Power of Afthershool and Summer Learning for Stude. Washington: Collaborative Communications Group, Inc,.
  • Tarabini, A., Curran, M., Montes, A., & Parcerisa, L. (2015). The politics of educational success: a realist evaluation of early school leaving policies in Catalonia (Spain). Critical Studies in Education, 1–18.
  • Tarabini, A., Montes, A. (2015). La agenda política contra el abandono escolar prematuro en España: la LOMCE contra las evidencias internacionales. Avances en Supervisión Educativa. Avances En Supervisión Educativa., 23.
  • Tarabini, A. (coord. . (2015). Políticas de lucha contra el abandono escolar en España. Madrid.: Síntesis.
  • UNESCO. (2008). Conferencia Internacional De Educación. “La Educación Inclusiva: El Camino Hacia El Futuro.”