Caracterización de estilos de aprendizaje en estudiantes de ingeniería de jornadas diurnas y vespertinas

  1. DÍAZ DÍAZ, Marco Antonio 1
  2. ORTEGA SÁNCHEZ, Isabel 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revista:
Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

ISSN: 2386-3927 2386-3927

Ano de publicación: 2017

Volume: 35

Número: 2

Páxinas: 97-108

Tipo: Artigo

DOI: 10.14201/ET201735297108 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

Resumo

The purpose of this exploratory research was to identify if there were any differences in the student’s learning styles of three engineering academic programs from daytime and evening classes. The motivation aroused from the observation that the academic performance of these two populations, in response to equally demanding academic programs, was equivalent, despite having far less demanding requirements for the acceptance in the evening class program. The results of this research showed no relevant differences in the learning styles of the students of the two programs, giving rise to more questions than answers, mainly regarding the motivations of the evening class students and the academic requirements for the acceptance in a tertiary institution. 

Referencias bibliográficas

  • Aguilera, E. (2012). Los estilos de enseñanza, una necesidad para la atención de los estilos de aprendizaje en la educación universitaria. Revista Estilos de Aprendizaje, 10, 79-87. Recuperado de http://www.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_10/articulos/Articulo07.pdf.
  • Alonso, C.; Gallego, D. y Honey, P. (2012). Los Estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora (8.ª ed.). Bilbao, España: Mensajero.
  • Coffield, F.; Moseley, D.; Hall, E. y Eccleston, K. (2004). Learning styles and pedagogy in post-16 learning: A systematic and critical review. London, England: TheLearning and SkillsResearch Centre.
  • De Miguel, M. (2005). Cambio de paradigma metodológico en la Educación Superior: Exigencias que conlleva. Cuadernos de Integración Europea, 2, 16-27. Recuperado de http://cde.uv.es/documents/2005-CIE-02.pdf.
  • Failla, I. (2010). Capital Humano: Nivel de educación de la fuerza de trabajo en Chile. Recuperado de http://biblioteca.duoc.cl/bdigital/observatorio/estudio/capital_humano.pdf.
  • Gallant, A. (2011). Resuscitating students’ learning: Exploring the «Living Dead» phenomenon. The Educational Forum, 75 (4), 343-356. doi:10.1080/00131725.2011.602465.
  • Gallego, D. J. y García, M. C. (2012). Los estilos de aprendizaje en la formación inicial del docente. Rev. Estilos de Aprendizaje, 9, 4-20. Recuperado de http://www.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_9/articulos/articulo1.pdf.
  • García, A. V. M. y Conde, M. J. R. (2003). Estilos de aprendizaje y educación superior: análisis discriminante en función del tipo de estudios. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 21, 77-97.
  • Järvelä, S. (2006). Personalized Learning? New Insights into Fostering Learning Capacity. En oecd Publishing. Personalizing Education. Schooling for Tomorrow (pp. 31-45). París, Francia: ceri/oecd.
  • Jiménez, M.; Lagos, F. y Durán, F. (2011). Propuestas para la educación superior. Foro Aequalis y las transformaciones necesarias. Santiago: Aequalis/inacap.
  • Muñoz, P. y Redondo, A. (2013). Desigualdad y logro académico en Chile. Revista Cepal, 109, 107-123.
  • oecd (2009). Revisiones de Políticas Nacionales de Educación. La Educación Superior en Chile. París, Francia: oecd/ibrd/Banco Mundial.
  • oecd (2012). El Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior en Chile. París, Francia: oecd.
  • Sierra, R. (2007). Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios (14.ª ed.). Madrid, España: Thompson.
  • sies/mineduc (2013). Informe Matrícula 2013. Recuperado de http://www.mifuturo.cl/index.php/informes-sies/matriculados.
  • Spitzer, M. (2006). Brain Research and Learning over the Life Cycle. En oecd Publishing. Schooling for Tomorrow. Personalizing Education (pp. 47-62). París, Francia: ceri/oecd.
  • Taber, K. S. (2009). Constructivism and the crisis in U.S. science education: An essay review. Education Review, 12, 1-27. Recuperado de: http://www.edrev.info/essays/v12n12.pdf.