Impacto del Trastorno Mental Grave en el ámbito educativo de adolescentes

  1. Crespo Molero, Francisco 1
  2. Sánchez Romero, Cristina 2
  1. 1 Consejería de Educación Juventud y Deporte, Comunidad de Madrid.
  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia. Facultad de Educación.
Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2019

Volume: 30

Issue: 1

Pages: 205-223

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.56082 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

This paper presents analyzes the impact that Severe Mental Disorder (SMD) causes on the academic evolution of adolescents. Using a mixed methodological approach with key informants agents, the participating sample consisted of teachers who taught classes in the Therapeutic Educational Centers (THC) of the Madrid Regional Authority and coordinators of the THC. The analysis of quantitative data has been developed through Chi-square test and Fisher’s exact test to ensure that there is correlation between variables with the program (SPSS, v.20.0). The qualitative analysis has been carried out using hermeneutical units and semantic networks with the ATLAS program / ti version 1.0.45 (185). There is a significant relationship between the perception of school failure in the students with TMG and the level of integration of these in their centers x2 (4) = 16.250 p .003 <.05. P .039 <.05. The results show that the TMG has an impact on the academic life of students.

Bibliographic References

  • Benjet, C., y Scott, K. (2016). Cómo entender y reducir la alta frecuencia de los trastornos psiquiátricos. Salud Mental, 39(6), 285-286. doi:https://doi.org/10.17711/SM.0185- 3325.2016.032
  • Coller Porta, X. (2000). Estudio de casos. Cuadernos Metodológicos. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Consejería de Sanidad. (2014). Plan Estratégico de Salud Mental. Dirección General de Hospitales. Salud Madrid. Madrid: Ed. Consejería de Sanidad de la Comunidad de Madrid. Recuperado de https://goo.gl/fFs8yC
  • Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2011). Research Methods in Education. New York: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2014). Qualitative Inquiry &amp; Research Design: Choosing among Five Approaches (4rd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Esch, P., Bocquet, V., Pull, C., Couffignal, S., Lehnert, T., Graas, M., Fond-Harmant, L., y Ansseau, M. (2014). The downward spiral of mental disorders and educational attainment: A systematic review on early school leaving. BMC Psychiatry, 14, 237. DOI: 10.1186/s12888-014-0237-4
  • Martín-Contero, M.C., Secades-Villa, R., Aparicio-Migueza, A., Tirapu-Ustárroz, J. (2017) Empatía en el trastorno mental grave. Revista de Neurologia, 64, 145-52. Recuperado de https://goo.gl/38726L
  • Fernández Liria, A. y Gómez Beneyto, M. Coord. (2009). Informe sobre la salud mental de niños y jóvenes. Madrid: Asociación Española de Neuropsiquiatría.
  • Fonseca-Pedrero, E., Paino, M., Lemos-Giráldez, L., Muñiz, J. (2011). Prevalencia de la sintomatología emocional y comportamental en adolescentes españoles a través del Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) = Prevalence of emotional and behavioral symptoms in spanish adolescents using the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Revista de psicopatología y psicología clínica, 16(1),15-25. Recuperado de https://goo.gl/JIkoJb
  • Gallardo, I., Leiva, L., y George, M. (2015). Evaluación de la Aplicación Piloto de una Intervención Preventiva de Salud Mental en la Escuela: Variaciones en la Desadaptación Escolar y en la Disfunción Psicosocial Adolescente. Psykhe, 24(2). DOI: http://dx.doi. org/10.7764/psykhe.24.2.649
  • Garalgordobil, M., &amp; Maganto, C. (2016). SPECI. Screening de problemas emocionales y de conducta infantil:descripción y datos psicométricos. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 4(1), 319-328. doi:http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v4.618
  • Gil Pascual, J. A. (2011a). Metodología cuantitativa en educación. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Gil Pascual, J. A. (2011b). Técnicas e instrumentos para la recogida de información. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Jaureguizar, J., Bernaras, E., Soroa, M., Sarasa, M., &amp; Garaigordobil, M. (2015). Sintomatología Depresiva en Adolescentes y Variables Asociadas al Contexto Escolar y Clínico. Psicología Conductual, 23(2), 245-264. Recuperado de http://search.proquest.com/docvi ew/1712851346?accountid=14609
  • López-Soler, C., Castro Sáez, M., Alcántara López, M., Fernández Fernández, V., López Pina, J. (2009). Prevalencia y características de los síntomas externalizantes en la infancia. Diferencias de género. Psicothema, 21(3), 353-358. ISSN 0214-9915. Recuperado de https://goo.gl/RyJu8j
  • López-Soler, C., Castro Sáez, M., Alcántara López, M., Fernández Fernández, V., López Pina, J. (2010). Características y prevalencia de los problemas de ansiedad, depresión y quejas somáticas en una muestra clínica infantil de 8 a 12 años, mediante el CBCL, Child Behavior Checklist. Anales de Psicología, 26(2) (julio), 325-334. Recuperado de http:// www.um.es/analesps/v26/v26_2/17-26_2.pdf
  • Montaño, M. J. G., Guillén, E. G., Gordillo, M. G., Fernández, M. I. R., &amp; Solanes, T. G. (2013). El alma de una sociedad: tratamiento integral en la infancia-adolescencia. International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología, 1(2), 507-512.
  • Moreno Herrero, A.M., Sánchez Sánchez, F., López de Lumnas Sarmiento, M. (2014). Diferencias de la población general en relación a los conocimientos, actitudes y conductas hacia el estigma en salud mental. Psychology, Society &amp; Education, 6(1), 17-26. ISSN 2171-2085 (print) / ISSN 1989-709X (online).
  • Navarro-Pardo, E., Meléndez Moral, J.C., Sales Galán, A., Sancerni Beitia, M.D. (2012). Desarrollo infantil y adolescente: trastornos mentales más frecuentes en función de la edad y el género. Psicothema, 24(3), 377-383. ISSN 0214-9915.
  • Padgett, D. K. (2016). Qualitative methods in social work research (Vol. 36). Sage Publications.
  • Rosa-Alcazar, A.I., Parada-Navas, J.L., Rosa-Alcazar, A. (2014). Síntomas psicopatológicos en adolescente españoles: relación con los estilos parentales percibidos y la autoestima. Anales de psicología, 30(1), 133-142. Doi:10.6018/analesps.30.1.165371.
  • Siu, A. (2016) Screening for Depression in Children and Adolescents: U.S. Preventive Services Task Force Recommendation Statement. Annals of Internal Medicine, (164), 360– 366. doi: 10.7326/M15-2957
  • Szumilas, M., Kutcher, S., LeBlanc, J.C., Langille, D.B. (2010). Use of school-based health centres for mental health support in cape breton, Nova Scotia. Canadian Journal of Psychiatry, 55(5), 319-28. https://goo.gl/9LLEuo
  • Hernández Carrera, R. M. (2014). La investigación cualitativa a través de entrevistas: su análisis mediante la teoría fundamentada. Cuestiones Pedagógicas, 23, 187-210.