Textual genres and writing difficulties in specialized domains

  1. Iria da Cunha
  2. M. Amor Montané
Journal:
Revista signos: estudios de lingüística

ISSN: 0035-0451 0718-0934

Year of publication: 2019

Volume: 52

Issue: 99

Pages: 4-30

Type: Article

DOI: 10.4067/S0718-09342019000100004 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista signos: estudios de lingüística

Abstract

Abstract: Writing is widely believed to be more difficult than reading comprehension. This difficulty is even greater for specialized texts; as a type of specialized communication, they must obey concrete norms, which can vary based on domain or textual genre. This article aims to identify the most frequently written genres and greatest writing challenges among different groups (specialists, students, and laypersons) in the specialized domains of medicine, tourism and the public administration and to identify the major writing difficulties they pose. A series of in-person interviews and online surveys were conducted. Quantitative and qualitative analysis shed light on the textual genres posing the greatest writing difficulties for the target groups and the causes thereof.

Bibliographic References

  • Ayala, P.,Domínguez, E.,Martel, F.,Montelongo, J.,Morales, D.,Socorro, O. J.,Suárez, E.. (2000). Manual de normalización de documentos administrativos. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Las Palmas.
  • Barringer, B. R.. (2014). Preparing effective business plans: An entrepreneurial approach. 2. Pearson. New Jersey.
  • Bhatia, V. (1993). Analyzing genre: Language use in professional settings. Logman. London.
  • Cabré, M. T.. (1999). La terminología. Representación y comunicación. IULA-UPF. Barcelona.
  • Cabré, M.T.. (2005). V Jornada-Coloquio de la Asociación Española de Terminología (AETER): Comunicar y enseñar a comunicar el conocimiento especializado. Centro Virtual Cervantes. Madrid.
  • Calvi, M. V.. (2006). Lengua y comunicación en el español del turismo. Arco Libros. Madrid.
  • Calvi, M. V.. (2010). Los géneros discursivos en la lengua del turismo: Una propuesta de clasificación. Ibérica. 19. 9-32
  • Calvi, M. V.,Mapelli, G.. (2011). La lengua del turismo. Géneros discursivos y terminología. Peter Lang. Bern.
  • Cassany, D. (2007). Afilar el lapicero. Guía de redacción para profesionales. Anagrama. Barcelona.
  • Cassany, D. (2009). La palabra desafiante. Entrevista a Daniel Cassany. Universidad de Lima. Lima.
  • Castellón, H. (2001). El lenguaje administrativo. Formas y uso. Editorial La Vela. Granada.
  • Cheng, F-W. (2016). Constructing hotel brands: A multimodal analysis of luxury hotel homepages. Ibérica. 31. 83-108
  • Ciapuscio, G. (1998). Los resúmenes de la revista Medicina: Un enfoque diacrónico contrastivo. Signo y Seña. 10. 217
  • da Cunha, I. (2008). Hacia un modelo lingüístico de resumen automático de artículos médicos en español. Institut Universitari de Lingüística Aplicada, Universitat Pompeu Fabra. Barcelona.
  • da Cunha, I. (2016). El trabajo de fin de grado y de máster: Redacción, defensa y publicación. Editorial UOC. Barcelona.
  • da Cunha, I.,Montané, M. A.,Hysa, L.. (2017). The arText prototype: An automatic system for writing specialized texts. Proceedings of the 15th Conference of the European Chapter of the Association for Computational Linguistics. Software Demonstrations. 57-60
  • Escobar, M. A.. (2011). English grammar and learning tasks for tourism studies. Unidad Didáctica. UNED. Madrid.
  • Faya, G. (2016). Propuesta de tipología textual para el campo médico. Revista Española de Lingüística Aplicada. 29. 64-87
  • Fregoso, G. (2008). Problemas del estudiante universitario con la redacción. Un estudio de caso en los niveles de licenciatura y de maestría. Revista Universidad EAFIT. 44. 9-22
  • Goethals, P. (2013). Travel blogs written by non-professionals: An exploratory analysis of a tourim genre. Iberica. 25. 147
  • González Salgado, J. A.. (2009). El lenguaje jurídico del siglo XXI. THEMIS: Revista de Derecho. 57. 235
  • Gotti, M. (2008). Investigating specialized discourse. Bern. Peter Lang.
  • Gotti, M.,Salager-Meyer, F.. (2006). Advances in medical discourse analysis: Oral and written contexts. Bern. Peter Lang.
  • Gutiérrez, B. M.. (1998). La ciencia empieza en la palabra. Análisis e historia del lenguaje científico. Península. Barcelona.
  • Helán, R. (2012). Analysis of published medical case reports: Genre-basedstudy. Masaryk University. Czech Republic.
  • Li, L-J.,Ge, G-Ch.. (2009). Genre analysis: Structural and linguistic evolution of the English-medium medical research article (1985-2004). English for Specific Purposes. 28. 93-104
  • Magnet, A.,Carnet, D.. (2006). Letters to the editor: Still vigorous after all these years?: A presentation of the discursive and linguistic features of the genre. English for Specific Purposes. 25. 173
  • Mapelli, G. (2013). Discurso profesional y lingüística de corpus. Perspectivas de investigación. CELSB. Bérgamo.
  • Mapelli, G. (2016). Guías de viaje 2.0: Léxico y metadiscurso. Ibérica. 31. 149
  • Mapelli, G.,Piccioni, S.. (2011). La lengua del turismo. Géneros discursivos y terminología. Peter Lang. Berna.
  • Marco, M. J.. (2000). Collocational frameworks in medical research papers: A genre- based study. English for specific purposes. 19. 63-86
  • Martínez Escalona, V. (2012). Proceedings of the Actas IV Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. Universidad de La Laguna. España.
  • Meza, P. (2015). Leer y escribir en contextos académicos y profesionales. Planeta. Santiago de Chile.
  • (2003). Ministerio de las Administraciones Públicas Manual de Documentos Administrativos. Tecnos. Madrid.
  • Montolío, E. (2014). Manual de escritura académica y profesional. Ariel. Barcelona.
  • Moreno, J.,Rodríguez, B.,Vázquez, M. D.,Ricardo, Y.,Rodríguez, A.. (2016). Proceedings of the V Jornada Científica de la SOCECS. Cuba. Holguín.
  • Nwogu, K. (1997). The medical research paper: Structure and functions. English for Specific Purposes. 16. 119
  • Pano, C. O.,Picón, J.,Attorresi, H.. (2004). Proceedings of the XI Jornadas de Investigación. Facultad de Psicología. Universidad de Buenos Aires. Argentina.
  • Parodi, G. (2001). Compresión y producción lingüística: Una aproximación al discurso argumentativo escrito. Letras. 63. 15
  • Parodi, G. (2008). Géneros académicos y géneros profesionales: Accesos discursivos para saber y hacer. Ediciones Universitarias de Valparaíso. Valparaíso.
  • Parodi, G. (2010). Academic and professional discourse genres in Spanish. John Benjamins. Amsterdam/Philadelphia.
  • Parodi, G.,Ibáñez, R.,Venegas, R.. (2014). Manual de escritura académica y profesional. Ariel. Barcelona.
  • Piqué-Angordans, J.,Posteguillo, S.. (2006). The Encyclopedia of Language and Linguistics. Elsevier. London.
  • Poirier, S.,Brauner, D. J.. (1990). The voices of the medical record. Theoretical Medicine and Bioethics. 11. 29-39
  • Reimenerink, A. (2003). I AIETI. Actas del I Congreso Internacional de la Asociación Ibérica de Estudios de Traducción e Interpretación. Granada 12-14 de febrero de 2003. AIETI. Granada.
  • Rodríguez Abella, R. M.. (2013). Discurso profesional y lingüística de corpus. Perspectivas de investigación. CELSB. Bergamo.
  • Rodríguez Abella, R. M.. (2014). Reflexiones en torno al género boletín digital turístico: Situación comunicativa y análisis lingüístico. Normas: Revista de estudios lingüísticos hispánicos. 4. 117
  • Rodríguez de Benítez, K. (2014). Implementación del proceso de producción escrita para el mejoramiento de la redacción de textos expositivos en Administración Hotelera. Cuaderno de Pedagogía Universitaria. 12. 42-54
  • Sabaj, O. (2009). Descubriendo algunos problemas en la redacción de Artículos de Investigación Científica (AIC) de alumnos de postgrado. Revista Signos. Estudios de Lingüística. 42. 107
  • Salager-Meyer, F. (1990). Discoursal flaws in Medical English abstracts: A genre analysis per research- and text-type. Text. 10. 365
  • Sánchez Alonso, F. (2014). Lenguaje y estilo administrativo. Redacción de documentos. Escuela de Formación e Innovación. Administración Pública. Murcia.
  • (2015). Spanish State Secretariat for Information Society and Digital Agenda. Plan for the Advancement of Language Technology.
  • Skelton, J. (1994). Analysis of the structure of original research papers: An aid to writing original papers for publication. British Journal of General Practice. 44. 455
  • Suau-Jiménez, F.,Piqué-Noguera, C.. (2017). Hedging in tourism discourse: The variable genre in academic vs professional texts. Congreso Internacional de Lingüística de Corpus. Paris, France.
  • Swales, J. M.. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge University Press. Cambridge.
  • Venegas, R.,Núñez, M. T.,Zamora, S.,Santana, A.. (2015). Escribir desde la pedagogía del género. Guías para Escribir el Trabajo Final de Grado en Licenciatura. Ediciones Universitarias de Valparaíso. Chile.