Dimensión afectiva del liderazgo pedagógico del docente

  1. Gento Palacios, Samuel 1
  2. González-Fernández, Raúl 2
  3. Silfa Sención, Heriberto-Orangel 3
  1. 1 Universidad Camilo José Cela
    info

    Universidad Camilo José Cela

    Villanueva de la Cañada, España

    ROR https://ror.org/03f6h9044

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  3. 3 Centro Educativo de Adultos Profesor Ángel Rivera
Revue:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Année de publication: 2020

Volumen: 31

Número: 4

Pages: 485-495

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.65635 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista complutense de educación

Résumé

INTRODUCTION. Recent research on the subject indicates that teacher’s leadership is a key element for the improvement of educational quality. To be considered as a true pedagogical leader, the teacher must have some features to define him as such. In this context, the objectives of this research try to identify the relevance of the dimensions that define a teacher as a true leader, as well as determine the importance of the different features that identify the affective or emotional dimension of the same. METHOD. In order to achieve these objectives, descriptive research has been carried out. In its development a quantitative methodology has been used, through the use of a specifically validated questionnaire with sufficient reliability which has been completed by the main stakeholders in the educational activity (n=1116): students, parents, teachers and members of management teams. RESULTS. In the results obtained, the high score given to the affective dimension of the pedagogical leadership of the teacher stands out, followed by the participative and formative dimensions, as well as the different features inherent to them. In both cases there is, in a statistically significant way, a lower assessment obtained from students in relation to the other sectors considered in the research. DISCUSSION. The research carried out demonstrates the importance of affective or emotional dimension of the teacher in the exercise of true pedagogical leadership. Within this dimension, the importance of the courteous and delicate treatment from the teacher towards all the members of the educational institution, as well as the recognition of their dignity as such individuals, stand out.

Références bibliographiques

  • Álvarez, M., y Santos, M. (Eds.) (2003). Un Modelo de Calidad Pedagógica para los Centros Educativos. Bilbao: Fundación Horréum-Mensajero.
  • Arribas, J.A., y Martínez-Mediano, C. (2017). Análisis y valoración de la aplicación de sistemas de gestión de la calidad ISO9001 y su incidencia en centros educativos. Revista Complutense de Educación, 28(4), 1137-1154.
  • Arthur, J., Waring, M., Coe, R. y Hedges, L.V. (2012). Research Methods and Methodologies in Education. London: SAGE.
  • Báez, F., Zurita, F., Martínez, A. y Zagalaz, M.L. (2019). Análisis psicométrico y relaciones de diagnóstico de la inteligencia emocional y liderazgo en docentes de enseñanzas regladas. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 201-216.
  • Balduzzi, E. (2015). Liderazgo educativo del profesor en el aula y la personalización educativa. Revista Española de Pedagogía, 260, 141-155.
  • Berkovich, I., y Eyal, O. (2017). The mediating role of principals’ transformational leadership behaviors in promoting teachers’ emotional wellness at work: A study in Israeli primary schools. Educational Management Administration & Leadership, 45(2), 316-335.
  • Bernal, A., e Ibarrola, S. (2015). Liderazgo del profesor: objetivo básico de la gestión educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 67, 55-70.
  • Best, J.W., y Kahn, J.V. (2003). Research in Education. Boston: Library of Congress.
  • Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: Una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Psicoperspectivas, 9(2), 9-33.
  • Bolívar, A. (2011). Aprender a liderar líderes. Competencias para un liderazgo directivo que promueva el liderazgo docente. Educar, 47(2), 253-275.
  • Bolívar, A., Caballero, K. y García-Garnica, M. (2017). Evaluación multidimensional del liderazgo pedagógico: claves para la mejora escolar. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25(95). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=399550706009
  • Branson, C.M. (2010). Leading Educational Change Wisely. The Nederlands: Sense Publishers.
  • Carballo, R., Fernández, M.J. y Rodríguez, J.M. (2017). Design and validation of a scale to evaluate the impact of implementing a quality management system in schools. Revista Complutense de Educación, 28(4), 1211-1256.
  • Cazalla-Luna, N., y Molero, D. (2016). Inteligencia emocional percibida, disposición al optimismo-pesimismo, satisfacción vital y personalidad de docente en su formación inicial. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 241-258.
  • Cejudo, J., López-Delgado, M.L., Rubio, M.J. y Latorre, J.M. (2015). Formación en Educación Emocional de los docentes: Una visión de los futuros maestros. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(3), 45-62.
  • Chi-Kin, J., y Day, C. (Eds.) (2016). Quality and Change in Teacher Education. London: Springer.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd edition). NuevaYork: Academic Press.
  • Contreras, T.S. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: Una aproximación teórica. Propósitos y Representaciones, 4(2), 231-284.
  • Day, C., Gu, Q. y Sammons, P. (2016). The impact of leadership on student outcomes: how successful school leaders use transformational and instructional strategies to make a difference. Educational Administration Quarterly, 52(2), 221-258.
  • Díez, F., Iraurgi, I. y Villa, A. (2018). Quality management in schools: Analysis of mediating factors. South African Journal of Education, 38(2). Recuperado de https://doi.org/10.15700/saje.v38n2a1388
  • Dimas-Rangel, M.I., Torres-Bugdud, A., Palomares-Ruiz, A. y Treviño-Cubero, A. (2016). El liderazgo en la función docente, estrategia pedagógica que acrecienta los índices de eficiencia terminal en educación superior. Revista Sociología Contemporánea, 3(7), 12-19.
  • Duarte-Rodríguez, A. (2016). Inteligencia emocional y gerencia en la organización educativa. In Crescendo. Educación y Humanidades, 3(2), 11-22.
  • Fernández Lamarra, N. (2007). Educación Superior y Calidad en América Latina y Argentina. Buenos Aires: UNESCO EDUNTREF.
  • Gento, S. (2002). Instituciones Educativas para la Calidad Total. Madrid: La Muralla.
  • Gento, S., González, R. y Palomares, A. (2016). Liderazgo educativo y rol del profesor en sociedades inclusivas. En A. Palomares (Coord.). Competencias y Empoderamiento Docente. Propuestas de Investigación e Innovación Educativas (pp. 27-47). Madrid: Síntesis.
  • Gento, S., González, R., Palomares, A. y Huber, G. (2017). Perfil competencial del profesor en el siglo XXI. En S. Gento y R. González (Coords.). Liderazgo y Calidad de la Educación (p. 89-140). Madrid: Universidad Camilo José Cela.
  • Gento, S., Huber, G., González, R., Palomares, A. y Orden, V.J. (2015). Promoting the quality of educational institutions by enhancing educational leadership. US-China Education Review B, 5(4), 215-232.
  • Goleman, D., Boyatzis, R. y McKee, A. (2002). Principal Leadership: Realizing the Power of Emotional Intelligence. Boston: Library of Congress.
  • Goleman, D., y Cherniss, C. (2013). Inteligencia Emocional en el Trabajo. Barcelona: Kairós.
  • González, R., Palomares, A., López, E. y Gento, S. (2019). Explorando el liderazgo pedagógico del docente: su dimensión formativa. Contextos Educativos, 24, 9-25.
  • Grabo, A., Spisak, B.R. y Van Vugt, M. (2017). Charisma as signal: An evolutionary perspective on charismatic leadership. The Leadership Quarterly, 28(4), 473-485.
  • Gros, B., Fernández-Salinero, C., Martínez, M. y Roca, E. (2013). El liderazgo educativo en el contexto del centro escolar. En J. Argos y P. Ezquerra (Coords.). Liderazgo y Educación (pp. 173-192). Cantabria: Universidad de Cantabria.
  • Hallinger, P., y Heck, R.H. (2010). Collaborative leadership and school improvement: understanding the impact on school capacity and student learning. School Leadership and Management, 9(2), 157-191.
  • Hargreaves, A., y Fullan, M. (2012). Professional Capital. Transforming Teaching in Every School. New York: Teachers College Press.
  • Hattie, J. (2009). Visible Learning: a Synthesis of over 800 meta-analysis Relating to Achievement. New York: Teachers College Press.
  • Hattie, J. (2011). Visible Learning for Teachers: Maximizing Impact on Learning. London: Routledge.
  • López-Gómez, E., y González-Fernández, R. (2018). La confianza relacional y la creación de capital profesional: Claves del liderazgo en las instituciones educativas. En A. Medina y E. Pérez (Dir.), Formación de Líderes y Directivos para el Desarrollo Sustentable de las Organizaciones e Instituciones (pp. 39-53). Madrid: UNED.
  • Maulding, W.S., Peters, G.B., Roberts, J., Leonard, E. y Sparkman, L. (2012). Emotional intelligence and resilience as predictors of leadership in school administrators. Journal of Leadership Studies, 5(4), 20-29.
  • Maureia, O., Garay, S. y López, P. (2016). Reconfigurando el sentido del liderazgo en organizaciones escolares contemporáneas: La perspectiva del liderazgo distribuido. Revista Complutense de Educación, 27(2), 689-706.
  • Mbawmbaw, J., Rivera, M.E., Valentín, N., Téllez, R. y Nieto, R. (2006). Dimensiones del liderazgo docente. Investigación Universitaria Multidisciplinaria, 5, 70-79.
  • Morales, P. (2008). Estadística Aplicada a las Ciencias Sociales. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.
  • Müller-Using, S. (2010). Ethos und Schulqualität. Opladen, MI: Budrich Uni-Press.
  • Murgatroid, S., y Morgan, G. (2002). La Gestión de Calidad Total en el Centro Docente. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
  • Navarro, M., y Cantillo, P. (2018). Importancia de la motivación socio-afectiva de maestros a estudiantes durante la práctica pedagógica en las diferentes áreas del saber. Cultura, Educación y Sociedad, 9(3), 255-262.
  • Palomo-Vadillo, M.T. (2013). Liderazgo y Motivación de Equipos de Trabajo. Madrid: ESIC Editorial.
  • Pigozne, T., Surikova, S., Fernández-González, M.J., Medveckis, A. y Pigoznis, A. (2019). Pedagogical leadership aspects of latvian vocational education institutions’ leaders. Society. Integration. Education, III, 335-359.
  • Río Sadornil, D. (2005). Diccionario-Glosario de Metodología de la Investigación Social. Madrid: UNED.
  • Robinson, K., y Aronica, L. (2015). Creative Schools. New York: Penguin.
  • Sallis, E. (2014). Total Quality Management in Education. London: Routledge.
  • Sanders, W.L., y Rivers, J.C. (1996). Cumulative and residual effects of teachers on future student academic achievements. Research Project Report. Knoxville (Tennnessee): University of Tennessee, Value-Added Research and Assessment Center.
  • Schratz, M., Iby, M. y Radnizuy, K. (2011). Qualitätsentwicklung (Verfahren, Methoden, Instrumente). Weinheim und Basel: Beltz.
  • Schweer, M., y Padberg, J. (2002). Vertrauen im Schulalltag. Eine Pädagogische Herausforderung. Neuwied: Luchterhand.
  • Sergiovanni, T.J. (2004). What’s in it for Schools? Abingdon, Oxon: Routledge Falmer.
  • Slater, C.L., García, J.M. y Mentz, K. (2018). Frameworks for principal preparation and leadership development: Contributions of the International Study of Principal Preparation (ISPP). Management in Education, 32(3), 126-134.
  • Spillane, J.P., y Ortiz, M. (2019). Perspectiva distribuida del liderazgo y la gestión escolar: elementos e implicancias cruciales. Revista Eletrônica de Educação, 13(1), 169-181.
  • Sun, J., y Leithwood, K. (2012). Transformational school leadership. Effects on student achievement. Leadership and Policy in Schools, 11(4), 418-451.
  • Torche, P., Martínez, J., Madrid, J. y Araya, J. (2015). ¿Qué es educación de calidad para directores y docentes? Calidad de la Educación, 43, 103-135.
  • Vernon-Dotson, L.J. (2008). Promoting Inclusive Education through Teacher Leadership Teams: A School Reform Initiative. Journal of School Leadership, 18(3), 344-373.
  • Villa, A., Goikoetxea, E., Auzmendi, E., Solabarrieta, J., Gorriño, M. y Pereda, V. (2003). Ámbitos y Criterios de la Calidad Pedagógica. Bilbao: Fundación Horréum-Mensajero.
  • Wenner, J.A., y Campbell, T. (2017). The theoretical and empirical basis of teacher leadership: A review of the literature. Review of Educational Research, 87(1), 134-171.
  • York-Barr, J., y Duke, K. (2004). What do we know about teacher Leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74(3), 255-316.