Percepciones y creencias del estudiantado universitario sobre el aprendizaje en la universidad y en el prácticumun estudio cualitativo

  1. Poveda, Belén 1
  2. Barceló, María Luisa 1
  3. Rodríguez Gómez, Inmaculada 1
  4. López-Gómez, Ernesto 2
  1. 1 Centro Universitario Villanueva
  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revista:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Any de publicació: 2021

Volum: 32

Número: 1

Pàgines: 41-53

Tipus: Article

DOI: 10.5209/RCED.67953 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Revista complutense de educación

Resum

Initial teacher training takes place in various contexts, mainly at university and in schools. In recent years, several studies have focused on the exploration of how learning takes place in these scenarios, considering perspectives, designs and various approaches to research. The current paper contributes to this line of research by addressing two objectives, namely: to analyze the perception of Education students about the type of learning that takes place at university and in the schools, during the practicum, and to explore their beliefs of effective connection. For this, a qualitative study has been carried out, based on the application of a questionnaire with open questions. The participants were 36 students from the third (58%) and fourth (42%) years of the Degrees in Early Childhood Education and Primary Education of the higher education institution that has been the object of study. The results show that students perceive the centrality of the practicum in their training process, although they highlight the importance of the learning that the university, as a context, provides. Four images of the university-practicum link emerge from the study, which may help understand the relationship between theory and practice: unidirectional, bidirectional, indirect or not very apparent, and breach or gap. The conclusions of the present study recommend rethinking the syllabus, in order to bring the reality of schools closer to university training, consider organizational aspects for the development of the practicum, and enhance narrative strategies during the practicum, from the standpoint of observation, analysis of situations, and reflective practice.

Referències bibliogràfiques

  • Arias, O., Fidalgo, R. y García, J. N. (2008). El desarrollo de las competencias transversales en magisterio mediante el aprendizaje basado en problemas y el método de caso. Revista de Investigación Educativa, 16 (2), 431-444.
  • Barceló, M. L. (2016). Las competencias del maestro de Educación Primaria. Un estudio de caso (Doctoral disertación, Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). Escuela Internacional de Doctorado. Programa de Doctorado en Educación).
  • Barceló, M.L. y Ruiz-Corbella, M. (2015). Las competencias profesionales del maestro de Primaria desde la perspectiva del tutor del centro de Prácticas. Revista Fuentes, 17, 17-39.
  • Bourque, L. B. (2004). Cross-sectional research. In M.S. Lewis-Beck, A. Byrman and T.F. Liao (eds). The SAGE Encyclopaedia os Social Science Research Methods (230-231). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Cabezas, M., Serrate, S., y Casillas, S. (2017). Valoración de los alumnos de la adquisición de competencias generales y específicas de las prácticas externas. Factores determinantes. Revista mexicana de investigación educativa, 22(74), 685-704.
  • Colén, M.T. y Castro, L. (2017). El desarrollo de la relación teoría y práctica en el Grado de Maestro en Educación Primaria. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 21(1), 59-79.
  • Day, C. (2018). Educadores comprometidos: Qué son, qué hacen, por qué lo hacen y lo que verdaderamente importa. Madrid: Narcea.
  • Domingo, J., Gallego, J. L., García, I. y Rodríguez, A. (2010). Competencias comunicativas maestros en formación. Profesorado. Revista sobre currículum y formación del profesorado, 14 (2), 303-323.
  • Egido, I. y López, E. (2016). Condicionantes de la conexión entre la teoría y la práctica en el prácticum de Magisterio. Algunas evidencias a partir de TEDS-M. Estudios Sobre Educación, 30, 217-237.
  • Fink, A. (2003). The survey handbook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Fowler, F. J. (2014). Survey research methods (5th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Gairín, J., Díaz-Vicario, A., Arco, I., & Flores, Ò. (2019). Efecto e impacto de las prácticas curriculares de los Grados de Educación Infantil y Primaria: la perspectiva de estudiantes, tutores y coordinadores. Educación XX1, 19 (2), 17-43
  • Gibbs, A., Kennedy D., & Vickers, A. (2012). Learning outcomes, degree profiles, Tuning project and competences. Journal of the European Higher Education Area, 15 (5), 71–87.
  • Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Gil, P. (2019). La primera experiencia de prácticum: un estudio exploratorio con alumnado y profesorado-tutor del Grado de Educación Infantil. Contextos educativos: Revista de educación, 23, 31-47.
  • Hamui, A. (2016). La pregunta de investigación en los estudios cualitativos. Investigación en Educación Médica, 5 (17), 49-54.
  • Harford, J. & MacRuairc, G. (2008). Engaging student teachers in meaningful reflective practice. Teaching and Teacher Education, 24, 1884-1892.
  • Jansen, H. (2010). The logic of qualitative survey research and its position in the field of social research methods. Forum: Qualitative Social Research (Vol. 11, No. 2).
  • Jarauta, B., y Pérez, M. J. (2017). La construcción de la identidad profesional del maestro de primaria durante su formación inicial. El caso de la Universidad de Barcelona. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 21 (1), 103-22.
  • Lawson, T., Çakmak, M., Gündüz, M., & Busher, H. (2015). Research on teachıng practicum–a systematıc review. European Journal of Teacher Education, 38 (3), 392-407.
  • Mendoza-Lira, M. y Covarrubias, C. G. (2014). Valoración del prácticum de los grados del magisterio desde la perspectiva de sus estudiantes. Revista Electrónica Educare, 18(3), 111-142.
  • Montero, L. (2018). Relaciones entre teoría y práctica en la formación inicial. Percepciones de formadores y estudiantes del Grado de Maestro en Educación primaria. Educatio Siglo XXI, 36 (2), 303-330.
  • Pantoja, A., Cámara, A. y Molero, D. (2019). Perceived student satisfaction and professional relevance in the Practicum. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(1), 375-392.
  • Pérez-Ferra, M. & Quijano, R. (2018). Análisis del discurso de los estudiantes de Magisterio sobre la contribución del prácticum al desarrollo de su identidad profesional docente. Educatio Siglo XXI, 36(2), 331-352.
  • Piñuel, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3 (1), 1- 42.
  • Raposo, M., y Zabalza, M.A. (2011). La formación práctica de estudiantes universitarios: repensando el Prácticum. Revista de Educación, 354, 17- 20
  • Reichert, S. (2010). The intended and unintended effects of the Bologna reforms. Higher Education Management and Policy, 22(1), 1-20.
  • Rodríguez-Gómez, D., Armengol, C. y Meneses, J. (2017). La adquisición de las competencias profesionales a través de las prácticas curriculares de la formación inicial de maestros. Revista de Educación, 376, 229-25
  • Rodríguez-Loera, R. y Onrubia, J., (2019). La percepción de estudiantes de maestro de último semestre sobre la relación entre teoría y práctica en el prácticum. Revista Prácticum, 4(2), 42-59
  • Roselló, M., Ferrer, M., y Pinya, C. (2018). ¿Qué competencias profesionales se movilizan con el Prácticum? Algunas certezas que manifiesta el alumnado. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 16(1), 269-284.
  • Saiz-Linares, Á. y Ceballos-López, N. (2019). El prácticum de magisterio a examen: reflexiones de un grupo de estudiantes de la Universidad de Cantabria. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(27), 136-150.
  • Saiz-Linares, A. y Susinos, T. (2017). Nos Dabas la Confianza para hablar”. El Supervisor Universitario en un Prácticum Reflexivo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2017, 15(1), 55-69.
  • Sin, C. (2014). Lost in translation: the meaning of learning outcomes across national and institutional policy contexts. Studies in Higher Education, 39(10), 1823-1837.
  • Stenberg, K., Rajala, A. & Hilppo, J. (2016). Fostering theory–practice reflection in teaching practicums. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 44 (5), 470-485.
  • Tejada-Fernández, J., Carvalho, M. L., y Bueno, C. R. (2017). El Prácticum en la formación de maestros: percepciones de los protagonistas. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(19), 91-114.
  • Tójar, J. C. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. Madrid: La Muralla.
  • Vassilaki, E. (2017). Reflective writing, reflecting on identities: The construction of writer identity in student teachers’ reflections. Linguistics and Education, 42, 43-52.
  • White, P. (2017). Research questions in education research: their neglect, role and development. In D. Wyse, N. Selwyn and E. Smith (eds.). The BERA/SAGE Handbook of educational research (pp. 180-202). London: SAGE.
  • Zabalza, M.A. (2016). El Prácticum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Prácticum, 1(1), 1-23.
  • Zeichner, K. (2010). New epistemologies in teacher education. Rethinking the connections between campus courses and practical experiences in teacher education at university. Journal of Teacher Education, 61, 89-99.