Educación y crianza de los hijosDetección de necesidades socioeducativas y formativas de los progenitores
- Francisco José Rubio Hernández
- María del Carmen Jiménez Fernández
- Trillo Miravalles, M.ª Paz
ISSN: 0034-9461, 2174-0909
Argitalpen urtea: 2021
Alea: 79
Zenbakia: 279
Orrialdeak: 249-267
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Revista española de pedagogía
Laburpena
Parents often ask themselves what to do and how to deal with the different situations that arise with their children. Parent education programmes (PEP) attempt to provide answers to these questions. Nevertheless, it is pertinent to perform an updated assessment of parents’ training and socio-educational needs in relation to the upbringing and parenting of children. To this end, the following objectives were set: a) to determine the degree of compliance with the principles of positive parenting (PPP) in a sample of mothers and fathers; b) to detect clusters of parents according to PPP and socio-demographic characteristics; c) to identify their preferences regarding training and attendance at these interventions. The sample consisted of 389 parents. Qualitative content and quantitative descriptive and multivariate cluster analyses were performed and Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis H, Binomial and Chi-square tests were applied. Results showed lower scores for communication, stress management and involvement, and higher scores for shared activities, recognition and affection. Four clusters of parents were obtained (low, medium, high and very high PPP follow-up). They expressed a preference for the group format of the programme, attendance at weekends, in the afternoon and when the children are in early childhood. Some of the training content mentioned was related to emotions, communication, conflict resolution, behaviour management, information and communication technologies, values, norms, sexuality and drugs. Respondents require interventions that take into account the priorities expressed. The findings will allow us to confirm whether the interventions implemented and evaluated in the context explored are a suitable response to the needs detected, and also to justify the design of any new ones, if necessary.
Erreferentzia bibliografikoak
- Ato, M., López-García, J. J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29 (3), 1038-1059. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
- Chinchilla, R. y Jiménez, F. (2015). Necesidades de orientación de padres y madres de colegios académicos diurnos de la dirección regional de San José Norte. Actualidades Investiga- tivas en Educación, 15 (1), 1-25. https://doi. org/10.15517/aie.v15i1.17630
- Comisión Europea (2018). Ethics in Social Science and Humanities [Ética en ciencias sociales y humanidades]. https://bit.ly/3nZVzFw
- Comunidad Autónoma de la Región de Murcia (CARM) (2021). Hogares según y estructura y tamaño. https://bit.ly/3b4dkOp
- Consejo de Europa (2006). Recomendación Rec 2006/19 del Comité de Ministros a los Estados Miembros sobre políticas de apoyo a la parentalidad positiva. Informe Explicativo. https://bit.ly/3jqOdaT
- Esteban, E. y Firbank, O. (2019). Parentalidad positiva, riesgo e intervención: un análisis de los dispositivos de apoyo vigentes en Québec. Cuadernos de Trabajo Social, 32 (1), 99-111. https://doi.org/10.5209/cuts.56715
- García, M. P. (2012). Fundamentos teóricos y metodológicos de la evaluación de programas. Diego Marín.
- Gil, J. A. (2015). Metodología cuantitativa en educación. UNED.
- Golombok, S. (2016). Familias modernas. Padres e hijos en las nuevas formas de familia. Siglo xxi. Hernández, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
- Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y garantía de los derechos digitales (2018). Boletín Oficial del Estado (BOE), 294, de 6 de diciembre, 119788-119857. https://www.boe.es/eli/es/lo/2018/12/05/3
- Limiñana, A. R., Suriá, R. y Mateo, M. A. (2018). Problemas de conducta infantil y competencias parentales en madres en contextos de violencia de género. Gaceta Sanitaria, 32 (1), 35-40. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2017.02.004
- Márquez, L., Madueño, M. L., Carballo, A. y Castillo, A. (2019). La participación parental en educación básica desde la perspectiva del profesorado. In Crescendo, 10 (2), 387-407. https://bit.ly/37DFtMa
- Martínez, R. A., Iglesias, M. T. y Pérez, M. H. (2021). Validación de la escala de competencias parentales emocionales y sociales para madres. Pedagogía Social, 37 (1), 69-83. https://doi.org/10.7179/psri_2021.37.04
- Martínez, R. A., Pérez, M. H. y Álvarez, L. (2007). Estrategias para prevenir y afrontar conflictos en las relaciones familiares (padres e hijos). Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. https://cutt.ly/pt1x8mR
- Martínez, R. A., Rodríguez, B., Álvarez, L. y Becedóniz, C. (2016). Evidence in promoting positive parenting through the Program-Guide to Develop Emotional Competences. Psychosocial Intervention, 25 (2), 111-117. https://doi.org/10.1016/j.psi.2016.04.001
- Morales, S., Martínez, M. J., Martín, R. y Nieto, J. (2016). Las prácticas de crianza y la reducción de los problemas de conducta infantil. Psicología Conductual, 24 (2), 341-357. https://bit.ly/3tYFxis
- Peixoto, S. y Tomás, A. (2017). Necessidades nos apoios à parentalidade: perceções e práticas dos profissionais de saúde [Necesidades de apoyo a la crianza: percepciones y prácticas de los profesionales de la salud]. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 15 (5), 278-282. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.05.2760
- Rodrigo, M. J. (Coord.) (2015). Manual práctico de parentalidad positiva. Síntesis.
- Rodrigo, M. J. (2016). Calidad de la implementación en los programas de parentalidad positiva basados en evidencias en España. Psychosocial Intervention, 25 (2), 63-68. https://doi.org/10.1016/j.psi.2016.02.004
- Rodrigo, M. J., Máiquez, M. L. y Martín, J. C. (2010). Parentalidad positiva y políticas locales de apoyo a las familias. Orientaciones para favorecer el ejercicio de las responsabilidades parentales desde las corporaciones locales. Ministerio de Sanidad y Política Social. https://bit.ly/3mhZCvf
- Rubio, F. J., Trillo, M. P. y Jiménez, C. (2020). Programas grupales de parentalidad positiva: una revisión sistemática de la producción científica. Revista de Educación, 389 (3), 267-295. https://bit.ly/2HtylHl
- Suárez, A., Byrne, S. y Rodrigo, M. J. (2016). Validación de la Escala de Parentalidad Positiva (EPP) para evaluar programas presenciales y online de apoyo parental. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 3 (2), 112-120. https://doi.org/10.17979/reipe.2016.3.2.1883
- To, S. M., Kwok, C. M., So, Y. Y. y Yan, M. W. (2019). Parent education for migrant mothers of left-behind children in China: A pilot randomized controlled trial [Educación parental para madres migrantes de niños abandonados en China: un ensayo piloto controlado y aleatorizado]. Family Process, 58 (2), 318-333. https://doi.org/10.1111/famp.12369
- Torio, S., Peña, J. V, García, O. e Inda, M. (2019). Evolución de la parentalidad positiva: estudio longitudinal de los efectos de la aplicación de un programa de educación parental. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22 (3), 109-126. https://doi.org/10.6018/reifop.389621
- Vázquez, N., Molina, M. C. y Artazcoz, L. (2016). Validación de un instrumento en español para medir habilidades parentales promovidas en una intervención de educación parental. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educación, 9 (2), 30-47. https://doi.org/10.1344/reire2016.9.2923