Indicadores para evaluar programas de Orientación Educativa

  1. Manzano-Soto, Nuria
Zeitschrift:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Datum der Publikation: 2000

Ausgabe: 11

Nummer: 19

Seiten: 51-75

Art: Artikel

DOI: 10.5944/REOP.VOL.11.NUM.19.2000.11324 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

This article presents the process and results of a research which, focused on the development of indicator systems to evaluate guidance programs. Such system has six quality factors, twenty dimensions and one hundred indicators. Afterwards, content validation was carried out through experts judgement (Delphi technique). Results allowed to improve definition and location of indicators, to get the most appropriate measure and a ponderation of each indicator.

Bibliographische Referenzen

  • ALONSO TAPIA, J. (1995): Diseño y evaluación de programas de orientación educativa. En: Orientación educativa. Teoría, evaluación e intervención. Madrid: Síntesis-Psicología.
  • ÁLVAREZ ROJO, V. (1987): Diseño de programas de orientación educativa. En: V. ÁLVAREZ ROJO (Ed): Metodología de la orientación educativa. Sevilla: Morata.
  • ANGUERA ARGUILAGA, M. T. (1990): Programas de intervención. ¿Hasta qué punto es factible su evaluación? Revista de investigación educativa, 8, 16, 77-94.
  • ANGUERA ARGUILAGA, M. T. (1991): Evaluación de programas en servicios sociales: alternativas metodológicas. Madrid: CICYT.
  • ATKINSON, D. R.; FURLONG, M. J. y JANOFF, D. S. (1979): A four-component model for proactive accountability in school counseling. School counselor, March, 26, 222-228.
  • BORDERS, L. D. y DRURY, S. M. (1992a): Comprehensive school counseling programs: a review for policymakers and practitioners. Journal of counseling and development. March/April, 70, 487- 498.
  • BORDERS, L. D. y DRURY, S. M. (1992b): Counseling programs: a guide to evaluation. Newbury Park, London: Corwin Press.
  • DANIELS, M. H.; MINES, R. y GRESSARD, C. (1981): A meta-model for evaluating counseling programs. Personnel and guidance journal, May, 59, 578-582.
  • FAIRCHILD, T. N. y SEELEY, T. J. (1995): Accountability strategies for school counselors: a Baker's Dozen. School counselor. May, 42, 377-392.
  • FRITH, G. H. y CLARK, R. (1982): Evaluating elementary school counseling programs: 10 common myths of practitioners. Elementary school guidance and counseling, 17, 49-51.
  • GYSBERS, N. C. y HENDERSON, P. (1994): Developing and managing your school guidance program (2ª ed). Alexandria, VA: ACA.
  • GYSBERS, N. C. y HENDERSON, P. (1997): Comprehensive guidance programs that work-11. Greensboro, NC: ERIC/CASS.
  • HENDERSON, P. (1994a): Administrative skills in counseling supervision. En: L. D. BORDERS (Ed.) Supervision: Exploring the effective components. Greensboro, NC: ERIC/CASS.
  • HENDERSON, P. (1994b): Guidance and counseling have a new look in today's secondary schools. Texas study of secondary education, III (3), 38-39.
  • HENDERSON, P. (1994c): Supervision of school counselors. En: L. D. BORDERS (Ed.) Supervision: Exploring the effective components. Greensboro, NC: ERIC/CASS.
  • HENDERSON, P. y GYSBERS, N. C. (1998): Leading and managing your school guidance program staff. ACA, Alexandria, VA.
  • HENDERSON, P.; BAILEY, M.; KRUEGER, D. y WILLIAMS, L. (1996): A visit to a comprehensive guidance program at work. Greensboro, NC: ERIC/CASS.
  • HERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, J. y MARTÍNEZ CLARES, P. (1996): Propuesta metodológica para evaluar programas de orientación educativa. Revista electrónica de investigación y evaluación educativa, vol. 2, nº 2-3.
  • HUGHEY, K. F.; GYSBERS, N. C. y STARR, M. (1993): Evaluating comprehensive school guidance programs: assessing the perceptions of students, parents and teachers. School counselor, 41, 31-35.
  • JOHNSON, S. K. y WHTTFTELD, E. A. (Eds.) (1991): Evaluating guidance programs: A practicioner's guide. Towa City: American college testing publications.
  • KRUMBOLTZ, J. D. (1974): An accountability model for counselors. Personnel and guidance journal, 52, 639-646
  • LÁZARO MARTÍNEZ, A. (1991): La formalización de indicadores de evaluación. Bordón, 43, 4, 477- 494.
  • MANZANO SOTO, N. (1997): Evaluación de la intervención orientadora. ICCE, 240, 18-23.
  • MISSOURT UNTVERSTTY (1991a): Guidance Kit. Missouri Comprehensive Guidance: a model for program development, implementation and evaluation. Middle School (6-9). Columbia. Tnstructional Materials Lab. ED 349 487.
  • MISSOURT UNTVERSTTY (1991b): Guidance Kit. Missouri Comprehensive Guidance: a model for program development, implementation and evaluation. Secondary School (9-12). Missouri Univ., Columbia. Tnstructional Materials Lab. ED 349 488.
  • MONTANÉ, J. y MARTÍNEZ, M. (1994): La orientación escolar en la educación secundaria. Una nueva perspectiva desde la educación para la carrera profesional. Barcelona: PPU.
  • NORTHSTDE TNDEPENDENT SCHOOL DTSTRTCT (1997): Guide to counselor performance improvement through job definition, professionalism assessment, supervision, performance evaluation and pro- fessional development. San Antonio, TX: Guidance Department.
  • OAKES, J. (1986): Educational indicators: a guide for policymakers. New Brunswick, N.J.Rudges University: Center for Policy Research in Education.
  • PÉREZ JUSTE, R. (1992): Evaluación de programas de orientación. V Seminario Iberoamericano de orientación, Tenerife, 13-16 mayo AEOEP.
  • RODRÍGUEZ ESPINAR, S. (1988a): La orientación educativa y la calidad de la educción. Bordón, 40 (2), 235-255.
  • RODRÍGUEZ ESPINAR, S. (1988b): Calidad de la educación y orientación: implicaciones en el modelo de intervención de los servicios de orietnación. En Actas de las I Jornadas de orientación escolar y profesional. Canarias, AEOEP, 39-54.
  • RODRÍGUEZ ESPINAR, S. (1991): Calidad universitaria: un enfoque institucional y multidimensional. En M. DE MTGUEL y otros: La evaluación de las instituciones universitarias. Madrid, Consejo de Universidades, Secretaría general, 39-72.
  • RODRÍGUEZ ESPINAR, S. (1995): Un reto profesional: la calidad de la intervención orientadora. En R. SANZ ORO y otros (Eds.): Tutoría y orientación. Barcelona: CEDECS, 119-135.
  • RODRÍGUEZ ESPINAR, S. (Coord.), ALVAREZ, M.; ECHEVARRÍA, B. y MARÍN, M. A. (1993): Teoría y práctica de la orientación educativa. Barcelona: PPU.
  • SANDERS, J. R. (1994): The program evaluation standards: how to assess evaluation of educational programs. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • SANZ ORO, R. (1992): Propuesta de planificación y evaluación de un programa comprensivo de orientación educativa. Bordón, 44, 145-152.
  • SANZ ORO, R. (1996): Evaluación de programas de orientación educativa (2ªed). Madrid: Pirámide.
  • SCHAFFER, J. L. y ATKINSON, D. R. (1983): Counselor education courses in program evaluation and scientific research: ares counselors being prepared for the accountability press. Counselor education and supervision, 23, 29-34.
  • SCHEERENS, J. (1991): Process indicators of school functioning. A selection based on the research literature on school effectiveness. Studies in educational evaluation, 17, 371-404.
  • SELDEN, R. W. (1990): Developing educational indicators: A state-national perspective. International Journal of Educational research, 14, 383-393.
  • STUFFLEBEAM, D. L. y SHINKFIELD, A. J. (1987): Evaluación sistemática. Madrid: Paidós: MEC.
  • TEJEDOR, F. J.; GARCÍA-VALCÁRCEL, A. y RODRÍGUEZ CONDE, Mª J. (1994): Perspectivas metodológicas actuales de la evaluación de programas. Revista de investigación educativa, 23, 93-128.
  • TEXAS EDUCATION AGENCY (1996): Texas school counseling and guidance programs. Final study report. Austin, TX: Author.
  • THE SCOTTISH OFFICE, EDUCATION DEPARTMENT (1992): Using Performance Indicators in Secondary School Self-Evaluation. HM Inspectors for Schools. School Development Planning Support Materials.