El poderoso influjo de la lunaintertextualidad en Cargamento de sueños, de Alfonso Sastre

  1. Ballesteros González, Antonio 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Archivum: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras

ISSN: 0570-7218

Year of publication: 2018

Issue: 68

Pages: 7-25

Type: Article

DOI: 10.17811/ARC.68.2018.7-25 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Archivum: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras

Abstract

This article aims at examining the most relevant intertextual elements in Cargamento de sueños (Dream Cargo), a short play by the Spanish playwright Alfonso Sastre (Madrid, 1926-), premiered in 1948 and published one year later. In this analysis attention is paid to the play’s literary links with —mainly but not exclusively— English-speaking authors, an aspect which has been scarcely studied so far, together with a comparative analysis with a relatively recent production of the play in the «Teatro Español» in Madrid (2016).

Bibliographic References

  • ALVARADO, Esther (2016): “Entrevista a Alfonso Sastre”. El Mundo, 17 de febrero. http://www.elmundo.es/cultura/2016/02/17/56c36b5b46163fbd3c8b4590.html
  • ANDERSON, Farris (1971): Alfonso Sastre, Nueva York, Twayne.
  • BECKETT, Samuel (1981): Waiting for Godot, Londres, Faber & Faber (1956).
  • DE PACO, Mariano (2008): “Camino hacia la eternidad: Cargamento de sueños y ‘Arte Nuevo’”. Prólogo a Cargamento de sueños, Alicante, Biblioteca virtual Miguel de Cervantes, pp. 57-61. http://biblioteca.org.ar/libros/200293.pdf
  • DE PACO, Mariano (1993): “Alfonso Sastre y ‘Arte Nuevo’”, en de Paco, Mariano, Alfonso Sastre, Murcia, Universidad de Murcia, pp. 129-140.
  • DE PACO, Mariano (1987-88-89): “El grupo ‘Arte Nuevo’ y el teatro español de posguerra”, Estudios Románicos, 5, pp. 1065-1078.
  • HENRÍQUEZ-SANGUINETI, Carolina (2001): “Alfonso Sastre como portavoz de tendencias e inquietudes del siglo XX”, Actas del XIV Congreso de AIH, 3, pp. 301-306.
  • RODRÍGUEZ-GAGO, Antonia (1987): “Beckett in Madrid (1955) and Barcelona (1956)”, en Cohn, Ruby, Beckett: Waiting for Godot. A Casebook, Londres, Macmillan, p. 45.
  • SASTRE, Alfonso (1957): “Siete notas sobre Esperando a Godot”, Primer Acto, 1, abril, pp. 46-52.
  • SASTRE, Alfonso (1957): “El teatro de Alfonso Sastre visto por Alfonso Sastre”, Primer Acto, 5, noviembre-diciembre, p. 7.
  • SASTRE, Alfonso (1965): Anatomía del realismo, Barcelona, Seix Barral (2ª ed. ampliada, 1974).
  • SASTRE, Alfonso (1964): Cargamento de sueños, Prólogo Patético y Asalto nocturno, ed. Monleón, José, Madrid, Taurus (El Mirlo Blanco).
  • SASTRE, Alfonso (1975): Escuadra hacia la muerte. La mordaza, ed. Anderson, Farris, Madrid, Castalia.
  • SASTRE, Alfonso (1979): “Introducción” a La sangre y la ceniza. Crónicas romanas, ed. Ruggeri Marchetti, Magda, Madrid, Cátedra.
  • SASTRE, Alfonso (1992): “Prólogo”. Teatro de vanguardia (Comedia sonámbula, Uranio 235, Cargamento de sueños), Hondarribia: Hiru.
  • SASTRE, Alfonso (2009): La taberna fantástica. Tragedia fantástica de la gitana Celestina, ed. de Paco, Mariano, Madrid: Cátedra (7ª ed.).
  • SHELLEY, Percy Bysshe (2003): Adonais, en The Major Works, Oxford, Oxford University Press (World’s Classics), pp. 529-46.
  • WILDE, Oscar (1961): Oscar Wilde. Obras inmortales. Traducción de Alfonso y José Sastre, Madrid, Edaf, 1961.