Etnografía de una ausencia. Los sentidos de la fotografía familiar en la transmisión de la memoria traumática

  1. Moreno Andrés, Jorge 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revista:
Disparidades. Revista de Antropología

ISSN: 2659-6881

Ano de publicación: 2021

Volume: 76

Número: 2

Tipo: Artigo

DOI: 10.3989/DRA.2021.023 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Disparidades. Revista de Antropología

Resumo

How do family photographs move in the domestic space? What happens when those images belong to victims of Franco’s regime? This article examines the intergenerational uses and displacements of these images, enabling us to analyze both the transmission and silencing of familiar memories within a traumatic context. This article picks the paradigmatic case of Emilio Silva, founder of the Association for the Recovery of Historical Memory. The analysis focuses on two moments: the disappearance of Emilio’s grandfather in 1936 and the encounter of the grandson with his remains in the grave, decades later. We shall see these two moments linked to different photographic manipulations, marking the temporal space where the various relationships of the family with the photographs take place. Indeed, a family photograph hidden in the wall of the house will impel Emilio Silva to reconstruct his grandfather’s history, fortuitously triggering the beginning of the memorialist movement in Spain.

Referencias bibliográficas

  • Appadurai, Arjun. 1986. The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Aragüete-Toribio, Zahira. 2017. «Confronting a History of Loss in a Spanish Family Archive». History and Anthropology 28(2): 211-234.
  • Banks, Marcus y Howard Morphy (eds.). 1997. Rethinking Visual Anthropology. New Haven: Yale University Press.
  • Barthes, Roland. 1989. La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Barcelona: Paidós Comunicación.
  • Benjamin, Walter. 2012. Denkbilder. Imágenes que piensan. Madrid: Abada.
  • Bourdieu, Pierre. 2003. Un arte medio. Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Da Silva Catela, Ludmila. 2011. «Revelar el horror. Fotografía, archivos y memoria frente a la desaparición de personas». Seminario Internacional Memoria, cultura y ciudadanía. Instituto de Historia de Nicaragua y Centroamérica de la Universidad Centroamericana, IHNCA-UCA.
  • Douglas, Lee. 2014. «Mass Graves Gone Missing: Producing Knowledge in a World of Absence». Culture and History Digital Journal 3(2): 1-12.
  • Edwards, Elizabeth y Hart, Janice (eds.). 2004. Photographs, Objects Histories: on the Materiality of Images. Nueva York: Routledge.
  • Ferrándiz, Francisco. 2011. «Autopsia social de un subtierro», Isegoría 45: 524-544.
  • Gell, Alfred. 1998. Art and Agency: an Anthropological Theory. Oxford: Clarendon Press.
  • Hirsch, Marianne. 2012. Family Frames. Photography, Narrative and Postmemory. Cambridge: Harvard University Press.
  • Ingold, Tim. 2015. Una breve historia de las líneas. Barcelona: Gedisa.
  • Kopytoff, Igor. 1986. «The Cultural Biography of Things: Commoditization as Process». En Arjun Appadurai (ed.). 1986. The social life of things: Commodities in Cultural Perspective. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Maffesoli, Michel. 1987. «La hipótesis de la centralidad subterránea». Revista de Occidente 73: 63-75.
  • Miller, Daniel. 1987. Material Culture and Mass Consumption. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Mitchell, W.J. Thomas. 1980. The Language of Images. Chicago: University of Chicago Press.
  • Moreno Andrés, Jorge. 2018. El duelo revelado. La vida social de las fotografías familiares de las víctimas del franquismo. Madrid: CSIC.
  • Poole, Deborah. 1997. Vision, Race and Modernity: a Visual Economy of the Andean Image World. Princeton: Princeton University Press.
  • Porto, Nuno. 2004. «Under the Gaze of the Ancestors: Photographs and Performance In Colonial Angola». En Edwards, Elizabeth y Janice Hart (eds.), 2004. Photographs, Objects Histories: on the Materiality of Images. Nueva York: Routledge.