Filmar en el Rif1907-1927: Imágenes de y para un tiempo colonial

  1. Martínez Álvarez, Josefina 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia. UNED (España)
Zeitschrift:
Hispania Nova: Revista de historia contemporánea

ISSN: 1138-7319

Datum der Publikation: 2022

Nummer: 20

Seiten: 815-856

Art: Artikel

DOI: 10.20318/HN.2022.6478 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Hispania Nova: Revista de historia contemporánea

Zusammenfassung

Cinema was part of Western "civilizing" activities from its beginning. The newsreels were a source of images that strengthened the sense of belonging, both in metropolitan cities and in colonies. From 1907 until the pacification of the Spanish Protectorate in Morocco in 1927, the cinema was present in the panish colonial action, since it opened the way to cultural assimilation, by dazzling the indigenous people. Those involved in its expansion showed their expectations about the power of cinema: the army, waiting for their victories to be celebrated; critics and directors, wanting to produce a great film about Spanish achievements in the modernization of North Africa; producers, willing to take advantage of new opportunities; and the public, eager to be thrilled with the magic and knowledge that is transmitted through the big screen.

Bibliographische Referenzen

  • Benet, Vicente J. La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine. Barcelona: Paidos, 2004.
  • Ekchajzer, François. “Le Pathé Journal”. En Pathé premiere empire du cinema, dirigido por Jacques Kermabon, 320-331. Paris: Centre Georges Pompidou, 1994.
  • Elena, Alberto. La llamada de África: Estudios sobre el cine español colonial. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2010.
  • Fuhrmann, Wolfgang. “German Colonial Cinematography in Africa”. Africa Studie Centrum, (2003). www.ascleiden.nl
  • García Palomares, Antonio. “El origen del periodismo de guerra actual en España: el análisis de los corresponsales en el conflicto del norte de África entre 1893 y 1925”. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2014. https://eprints.ucm.es/id/eprint/27709/1/T35547.pdf
  • Gómez Barceló, José Luis. “El cine en Ceuta”. En Memoria del cine. Melilla, Ceuta y el Norte de Marruecos editado por Eloy Martín Corrales et allii, 59-76. Melilla: Ciudad Autónoma de Melilla, 1999.
  • González López, Palmira. Els anys daurats del cinema clàssic a Barcelona (1906- 1923). Barcelona: Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona, 1987.
  • Lahoz, Juan Ignacio. A propósito de Cuesta. Escritos sobre el comienzo del cine español. 1896-1920. Valencia: Ediciones de la Filmoteca, 2010.
  • Marchán, Jesús. “Tarragona en 1909: entre el militarismo, el clericalismo y la candidatura popular”. En Semana Trágica. Entre las barricadas de Barcelona y el Barranco del Lobo, editado por Eloy Martín Corrales, 303-345. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2011.
  • Martín Corrales, Eloy. “El cine español y la guerra de Marruecos (1896-1994)”. Hispania, Revista Española de Historia, vol. 55, nº. 190, (1995): pp. 693-708.
  • Martínez Álvarez, Josefina. Los primeros veinticinco años del cine en Madrid, 1896- 1920. Madrid: Filmoteca Española, 1992.
  • Martínez Álvarez, Josefina. “El cine como arma durante la Primera Guerra Mundial”. En La guerra en el arte, editado por Enrique Martínez Ruiz et alii, 835-862. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2017.
  • Parés, Luis E. La actividad de Antonio de P. Tramullas como síntoma de la naciente industria cinematográfica española. Trabajo fin de máster, Universidad Rey Juan Carlos, 2012. https://www.academia.edu/
  • Rotellar, Manuel. Cine Aragonés. Zaragoza: Cineclub Saracosta, 1970.
  • Santaolalla, Isabel. Los “Otros”: etnicidad y “raza” en el cine español contemporáneo. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, 2005.
  • Saro Gandarillas, Francisco. “El cine en Melilla”. En Memorias del cine. Melilla, Ceuta y el Norte de Marruecos, editado por Eloy Martín Corrales et alii, 87-93. Melilla: Ciudad Autónoma de Melilla, 1999.
  • Terreros Ceballos, Gonzalo. “Antonio Maura y la cuestión marroquí”. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2013. https://eprints.ucm.es/id/eprint/22275/1/T34561.pdf
  • Veyre, Gabriel. Dans l’intimité du sultan, au Maroc, 1901-1905. Casablanca: Afrique- Orient, 2008.