Las Competencias Digitales en personas mayoresde amenaza a oportunidad

  1. Bunbury Bustillo, Eva 1
  2. Pérez Calle, Ricardo 1
  3. Osuna-Acedo, Sara
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

Journal:
Vivat Academia

ISSN: 1575-2844

Year of publication: 2022

Issue: 155

Type: Article

DOI: 10.15178/VA.2022.155.E1383 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Vivat Academia

Abstract

Population aging is a social phenomenon present in most advanced countries, which means that governments, organizations, and societies face new challenges. Prolonging the autonomy, health, and quality of life of the elderly, while promoting active aging, is a priority in this regard. To achieve these objectives, the reduction of the digital divide, which is common among the elderly, is an urgent need. Through the presentation of two real projects, carried out in the city of Zaragoza, with the active collaboration between groups of older people, evidence is presented of the situation of digital vulnerability in which older people find themselves, as well as their predisposition and willingness to improve their skills in the use of new technologies. The analysis of the results obtained in both projects leads us to conclude that the potential offered by the regular use of ICTs for the elderly is enormous, with a long list of existing opportunities for the benefit of this group that should be taken into full consideration.

Bibliographic References

  • Arranz, L., Giménez-Llort, L., De Castro, N. M., Baeza, I., y De la Fuente, M. (2009). El aislamiento social durante la vejez empeora el deterioro cognitivo, conductual e inmunitario. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 44(3), 137-142. https://doi.org/10.1016/j.regg.2008.12.001
  • Callejo, J. (2001). El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Madrid: Ariel
  • Caragliu, A., Del Bo, C., y Nijkamp, P. (2011). Smart cities in Europe. Journal of urban technology, 18(2), 65-82. https://doi.org/10.1080/10630732.2011.601117
  • Díaz, J. P., y García, A. A. (2018). Envejecimiento demográfico y vejez en España. Panorama social, 28, 11-47. https://www.funcas.es/wp-content/uploads/Migracion/Articulos/FUNCAS_PS/028art02.pdf
  • Domènech, J. M. (2019). El envejecimiento de la población española y su impacto macroeconómico. Papeles de Economía Española, (161), 100-241. https://www.jubilaciondefuturo.es/recursos/doc/pensiones/20180910/fondo-documental/el-envejecimiento-de-la-poblacion-espanola-y-su-impacto-macroeconomico.pdf
  • Fernández, M. C. S., y Cama, M. Á. D. (2020). Los tiempos del Covid-19 acentúan la brecha digital como brecha social en La Rioja. In Edunovatic 2020. Conference Proceedings: 5th Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT, December 10-11, 2020 (pp. 1274-1280). REDINE (Red de Investigación e Innovación Educativa). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7800276.pdf.
  • Fernández-Ballesteros, R. (2011). Limitaciones y posibilidades de la edad. IMSERSO. Libro Blanco del envejecimiento activo, 113-148.
  • Fernández-Ballesteros, R. (2011). Positive ageing: Objective, subjective, and combined outcomes. E-Journal of Applied Psychology, 7(1).
  • Fernández-Ballesteros, R., Zamarrón, M. D., Bravo, M. D. L., Martínez, M. Á. M., del Moral, R. S., López, P. M., y Nicolás, J. D. (2011). Successful ageing: criteria and predictors. Psychology in Spain, 15(1), 94-101.
  • Fernández del Moral, J. (2012). La tercera y definitiva brecha digital. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 91, 6-8.
  • Gabelas, J. A., Marta-Lazo, C., & González Aldea, P. (2015). El factor relacional en la convergencia mediática: una propuesta emergente. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, (53), https://doi.org/0020-34. 10.7238/a.v0i53.2509
  • Galera, C. G., del Olmo Barbero, J., y del Hoyo Hurtado, M. (2018). Alfabetización mediática, públicos vulnerables y empoderamiento ciudadano. In La educación mediática en España: artículos seleccionados (pp. 287-294). Universitas.
  • Gros, B., y Contreras, D. (2006). La alfabetización digital y el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Iberoamericana de educación, 42(1), 103-125.
  • Havighurst, R. J. (1963). Successful aging. Processes of aging: Social and psychological perspectives, 1, 299-320.
  • Instituto Nacional de Estadística (s.f.). Resumen de datos de Personas por sexo, características demográficas y tipo de uso de TIC. Consultado el 1 de abril de 2021. https://www.ine.es/jaxi/Tabla.htm?tpx=39393&L=0
  • Mäkinen, M. (2006). Digital empowerment as a process for enhancing citizens' participation. E-learning and Digital Media, 3(3), 381-395. https://doi.org/10.2304/elea.2006.3.3.381
  • Marta-Lazo, C. y Gabelas, J. A., (2016). Comunicación digital: Un modelo basado en el Factor R-elacional. Editorial UOC.
  • Ministerio de Sanidad, 2020. Demografía, indicadores de bienestar y determinantes sociales. https://cpage.mpr.gob.es/
  • Neves, B. B., Amaro, F., y Fonseca, J. R. (2013). Coming of (old) age in the digital age: ICT usage and non-usage among older adults. Sociological Research Online, 18(2), 22-35. https://doi.org/10.5153/sro.2998
  • Nielsen, J. (2000). Designing Web Usability. Pearson Education
  • Organización Mundial de la Salud (s.f.). Age-friendly-environments. Consultado el 28 de marzo de 2020. https://www.who.int/ageing/age-friendly-environments/en/
  • Organización Mundial de la Salud. (2007). Ciudades globales amigables con los mayores: una guía. https://www.who.int/ageing/AFCSpanishfinal.pdf?ua=1
  • O’shea, E. (2003). La mejora de la calidad de vida de las personas mayores dependientes. Galway: Universidad Nacional de Irlanda, 6. http://envejecimiento.csic.es/documentos/documentos/oshea-mejora-01.pdf
  • Osorio, A. G., Rosero, M. Y. T., Ladino, A. M. M., Garcés, C. A. V., y Rodríguez, S. P. (2010). La Promoción de la Salud como Estrategia para el Fomento de Estilos de Vida Saludables. Hacia la Promoción de la Salud, 15(1), 128-143.
  • Osuna-Acedo, S., Marta-Lazo, C. y Frau-Meigs, D. (2018). De sMOOC a tMOOC, el aprendizaje hacia la transferencia profesional: El proyecto europeo ECO. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 55, 105-114. https://doi.org/10.3916/C55-2018-10
  • Petretto, D. R., Pili, R., Gaviano, L., López, C. M., y Zuddas, C. (2016). Envejecimiento activo y de éxito o saludable: una breve historia de modelos conceptuales. Revista española de geriatría y Gerontologia, 51(4), 229-241. https://doi.org/10.1016/j.regg.2015.10.003
  • Pérez-Calle, B., Marta-Lazo, C., y Nogales-Bocio, A. I. (2020). Diseño de un proyecto de capacitación en competencias digitales de los colectivos vulnerables, mediadores en educación permanente y MYPES-PYMES en Aragón.
  • Puig Llobet, M., Lluch Canut, M. T., y Rodríguez Ávila, N. (2009). Valoración de enfermería: detección de la soledad y del aislamiento social en los ancianos de riesgo. Gerokomos, 20(1), 9-14.
  • Rodríguez-Porrero, C., y Gil González, S. (2014). Ciudades amigables con la edad, accesibles e inteligentes. Madrid Centro de Referencia Estatal de Autonomía Personal y Ayudas Técnicas-CEAPAT
  • Telefónica, F. (2011). Smart Cities: un primer paso hacia la Internet de las Cosas (Vol. 16). Ariel.
  • Triadó, C. y Villar, F. (2008). Envejecer en positivo. Aresta.
  • Unión Democrática de Pensionistas y Jubilados de España (2019). Informe sobre indefensión y vulnerabilidad. https://www.mayoresudp.org/wp-content/uploads/2020/03/20049ISAS01-Informe-de-resultados-NOV-Vulnerabilidad.pdf
  • Unión Democrática de Pensionistas y Jubilados de España (2019). Informe sobre brecha digital. https://www.mayoresudp.org/wp-content/uploads/2019/09/19024-19038-UDP-BM-INF-1-FEB_Brecha-digital.pdf
  • Wilkinson, S. (1998). Focus group methodology: a review. International journal of social research methodology, 1(3), 181-203. https://doi.org/10.1080/13645579.1998.10846874
  • Zamarro Cuesta, J. (2017). Red mundial de ciudades y comunidades amigables. Autonomía personal, 19, 47-51.