Educar en habilidades sociales para prevenir el abuso de alcohol en la adolescencia/Social skills training to prevent alcohol abuse in adolescents
ISSN: 1139-7853, 1989-7448
Año de publicación: 2010
Volumen: 21
Número: 2
Páginas: 423-433
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía
Resumen
Previous studies notice the social incompetence as a risk factor for alcohol abuse (Senra and Manzano,2003), and therefore Goleman highlighted the importance of the social competence of the teenager inorder to control their own impulses, to relate and communicate efficiently with other people, and to respondto social situations in a reflexive and responsible way.This work is the result of studying the habits of alcohol consumption on a teenager sample and theirsocial skills development level.The sample is composed of 132 teenagers in ages between 12 and 17 years old, 57.6% of them weremales and 42.4% were females. Concerning the social, family and educational environments they havevery diverse origins, some are from disadvantaged and/or conflictive environments, others live in youthshelters, etc. The alcohol consumption level is analyzed taking into consideration three levels: non consumer,casual consumer, and regular consumer. On the other hand, the social skills development isanalyzed from the six factors that evaluate the used instrument (EHS de Gismero):I. Self-expression in social situations II. Defence of the own rights III. Expression of disagreements IV. Saying ‘no’ and interrupting social interactions V. Make petitions VI. Initiate positive opposite-sex peer interactionsFinally the relations between the habit of alcohol consumption, the consumption level, and the developmentgrade of each one of the factors of the social skills are analyzed.
Referencias bibliográficas
- Bisquerra, R. (1989). Introducción conceptual al análisis multivariable. Un enfoque informático con los paquetes SPSS-X BMPD, LISREL y SPAD, Vol. 2. Barcelona, PPU.
- Bisquerra, R. (2003). "Educación emocional y competencias básicas para la vida". Revista de Investigación Educativa, 21 (1) 7-43.
- Caballo, V. (1993). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Madrid, Siglo XXI de España Editores, S.A.
- Dueñas, M. y Senra, M. (2009). "Habilidades Sociales y Acoso escolar: un estudio en centros de Enseñanza Secundaria de Madrid", Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, Vol. 20, no 1 pp. 39-49.
- Epstein, S. (2001). Inventario de Pensamiento constructivo. Una medida de la inteligencia emocional. Madrid. TEA Edic.
- Gil, A. I. y Gil, M. (2005). "El papel del consumo de bebidas alcohólicas en la formación del capital social". En J. Romay y R. García (eds.), Psicología social y problemas sociales (Vol. 1): Epistemología, procesos grupales y procesos psicosociales básicos (pp. 257-269). Madrid: Biblioteca Nueva.
- Gismero, E. (2002). Escala de Habilidades Sociales. Madrid, TEA Ediciones.
- Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.
- Goleman, D. (2001). "An EI-Based Theory of Permormance". En Cherniss, C. & Goleman, D. (eds.), The Emotionally Intelligence Workplace (pp. 27-44). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
- Kelly, J. A. (1987). Entrenamiento de las Habilidades Sociales. Bilbao, Descleé de Brouwer (3a edic.).
- Leible, T. L. y Snell, Jr., W. E. (2004). "Borderline personality disorder and multiple aspects of emotional intelligence". Personality and Individual Differences, 37, 393-404.
- López de Dicastillo, N.; Iriarte, C. y González Torres, M. C. (2008). Competencia Social y educación cívica. Madrid, Síntesis.
- Martínez Arias, R. (1995). "El método de encuesta por muestreo: conceptos básicos". En M. T. Anguera: Métodos de investigación en Psicología. Madrid, Síntesis.
- Michelson, L. y otros (1987). Las Habilidades Sociales en la infancia: Evaluación y tratamiento. Barcelona, Martínez Roca.
- Repetto, E. y Senra Varela, M. (1997). "Incidencia de algunos factores educativos, sociales y afectivos en el consumo de alcohol de los adolescentes", Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, Vol. 15, no 1, pp 31-42.
- Sainz, Ma (Dir.) (2006). Informe ADEPS. Estudio valorativo de Educación para la Salud en la Comunidad Escolar. Años 2004 y 2005. Madrid: ADEPS.
- Senra Varela, M. y Manzano Soto, N. (2003) «Atribuciones causales del abuso del alcohol en la adolescencia: Pensamiento constructivo y Clima Social en la familia». Actas del XI Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa: «Investigación y Sociedad» Granada, Grupo Editorial Universitario.
- Senra, M. y Manzano, N. (2003). "Inteligencia emocional y consumo de alcohol en la adolescencia". Encuentros en Psicología Social, 1 (2), 194-198.
- Senra, M. (2004) Incidencia de la inteligencia emocional en el consumo de alcohol. Conferencia pronunciada en Mérida en los cursos de verano de la UNED.
- Senra, M.; Perez, J. C. y Manzano, N. (2007). "Competencias socioemocionales y alcoholismo en mujeres: revisión y estado actual de la cuestión". Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, Vol. 18, no 1, pp. 73-82.