Un estudio interuniversitario sobre la importancia de la �redefinición� del problema en un contexto de intervención familiar

  1. Tarud Aravena, Claudia
  2. Espinoza Hurtado, Violeta
  3. Fernández Philippi, Isabel
  4. López-Jurado Puig, Marta
  5. Suáres, Maria Inés
Revue:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Année de publication: 2010

Volumen: 21

Número: 3

Pages: 587-601

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.21.NUM.3.2010.11544 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Objectifs de Développement Durable

Résumé

This article describes the results and conclusions of a study developed by the Institute of Family Sciences of Los Andes University (Santiago de Chile), and Education Faculty of the National University of Distance Education (Spain), on the “Redefinition” technique used inconflict-resolution mediation as the basis to achieve agreement. This study analyzes the problem definition sequence unfolded by the parties involved in mediation, the problem redefinitions articulated by mediators, and how this affects the process. The sample analysis indicates that it is the definitions of objectives done by the party and the redefinition of these done by the mediator that are more important than definition and redefinition of the problems. Focusing the mediation process on the objectives to be achieved rather than on the problems that caused the conflict would help to diminish an adverse climate, and strengthen the central role of the parties involved. Additionally, the research offers other possibilities in the use of techniques such as the incorporation of empowering, legitimation and recognition elements in the redefinitions, once they have been accepted by the parties involved. In this manner, a new field of research on mediation is opened as the study recognises a new technique of intervention used in the research process. This technique has been provisionally named “recognition anchorage”, when the mediator repeats back verbatim to one participant what the other has just recognised or acknowledged.

Références bibliographiques

  • Deutsch, M. y otros (2006). The Handbook of Conflict Resolutio. Barcelona. Jossey-Bass.
  • De Bono, E. (1986). Conflictos. Una mejor manera de resolverlos. Buenos Aires. Planeta.
  • Cobb, S. (1997). Una perspectiva narrativa de la mediación. Hacia la materialización de la metáfora del "narrador de historias" en FOLGER, JOSEPH P. Y OTRA, Nuevas direcciones en mediación, Investigación y perspectivas comunicacionales, trad. Jorge Piatigorsky. Buenos Aires, Paidós.
  • Entelman, R. (2002). Teoría de Conflictos. Hacia un nuevo paradigma. Barcelona. Gedisa.
  • Fisher, R., Ury, W., y Patton, B.: (1993) SÍ⋯ ¡de acuerdo!, cómo negociar sin ceder, trad. Vasco Montoya, Eloísa y De Hassan, Adriana. Bogotá. Editorial Norma S.A., 2ed.
  • Folger, J. y otro (1994) La promesa de Mediación, Cómo afrontar el conflicto a través del fortalecimiento propio y el reconocimiento de los otros. Barcelona. Granica.
  • Folger, J. y otra (1997). Nuevas direcciones en mediación, investigación y perspectivas comucacionales. Buenos Aires. Paidos.
  • Haley, J. (2001). Terapia para resolver problemas. Nuevas estrategias para una terapia familiar eficaz. Buenos Aires. Amorrortu.
  • Moore, C. (2006). El proceso de Mediación. Métodos prácticos para la resolución de conflictos. Buenos Aires. Granica.
  • Muldoon, B. (1998). El corazón del conflicto. Barcelona. Paidos.
  • Pakman, M. (1991). Las semillas de la cibernética. Barcelona. Gedisa.
  • Pittman, F. (1990). Momentos decisivos, tratamiento de familias en situaciones de crisis. Barcelona. Piados.
  • Suares, M. (1996). Mediación. Conducción de disputas, comunicación y técnicas. Buenos Aires. Paidos.
  • Suares, M. (2002). Mediando en sistemas familiares. Buenos Aires. Paidos.
  • Ury, W. y Otros (1995). Como resolver las disputas. Diseño de sistemas para reducir los costos del conflicto. Buenos Aires. Ruibinzal - Culzoni.
  • Vinyamata, E. (2005). Conflictología, Cursos de Resolución de Conflictos. Barcelona. Ariel.
  • Watzlawick, P. y otros (1976). Cambio. Formación y solución de los problemas humanos, trad. Alfredo Guerra Miralles. Barcelona. Editorial Herder S.A.
  • Winslade, J. y otro. (2001). Narrative Mediation. San Francisco. Jossey - Bass.
  • White, M. (1993). Medios narrativos para fines terapéuticos, trad. Ofelia Castillo, Mark Beyebach y Cristina Sánchez. Barcelona. Ediciones Paidós Ibérica.