¿Quo vadis, evaluación?reflexiones pedagógicas en torno a un tema tan manido como relevante

  1. Ramón Pérez Juste
Revue:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Année de publication: 2016

Volumen: 34

Número: 1

Pages: 13-30

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.34.1.239381 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

D'autres publications dans: Revista de investigación educativa, RIE

Objectifs de Développement Durable

Résumé

This paper introduces some reflections on evaluation from truly pedagogical points of view, with a special focus on the implications which a particular view may have on the quality of education. The author stands for a unified, harmonious, coherent approach of evaluation of learning and teaching, as well as of programme evaluation and institutional evaluation, which may be applicable to other bodies such as university curricula and educationl systems. The latter, however, may have other implications which will not be addressed in the text.

Références bibliographiques

  • Bloom, B.S., Hasting, J.Th., Madaus, G.F., (1981) Evaluación Del Aprendizaje, , Buenos Aires: Troquel
  • Bonboir, A., La docimología (1976) Problemática de la Evaluación, , Madrid: Morata
  • Comité Conjunto de Estándares para la Evaluación Educativa (1998) Estándares para la evaluación de programas. Bilbao: Ediciones Mensajero
  • De La Orden Hoz, A., González Soler, A., Análisis de las pruebas finales de EGB (1982) Revista Española de Pedagogía, 156, pp. 7-40
  • De La Orden Hoz, A., La calidad de los centros educativos, asunto para un congreso (1988) Bordón, 40 (2), pp. 149-162
  • Edmons, R., Programs of schools improvement: An overview (1982) Educational Leadership, 40 (3), pp. 4-11
  • Escudero Escorza, T., (1980) Se Pueden Evaluar Los Centros Educativos y Sus Profesores?, , I.C.E. de la Universidad de Zaragoza: Zaragoza
  • Garín, J., Estadios organizativos y gestión del conocimiento en instituciones educativas (2009) Revista de Ciencias Sociales, 15 (4), pp. 620-634. , y otros
  • Gento Palacios, S., (1994) La Gestión de Calidad en Educación, , Madrid: La Muralla
  • Gento Palacios, S. (1998) Implantación de la Calidad Total en Las Instituciones Educativas. Madrid: UNED
  • Hills, J.R., (1982) Evaluación y Medición en la Escuela, , México: Kapelusz Mexicana
  • Joint Committée on Standards for Educational Evaluation (1994). The Program Evaluation Standards. Berverly Hills: Sage Pub.
  • Luján, J., Puente, J., Evaluación de Centros docentes (1996) El Plan EVA, , Madrid: MEC
  • Sistema Estatal de Indicadores de la Educación Recuperado de, , http://www.mecd.gob.es/inee/sistema-indicadores.html, Ministerio de Educación y Ciencia (varios años)
  • PISA 2015 Programa para la Evaluación Inte rnacional de Alumnos de la OCDE (2015) Informe Español, , http://www.mecd.gob.es/inee/estudios/pisa.html, Ministerio de Educación y Ciencia. Instituto de Evaluación. Madrid: Autor Recuperado de
  • Nevo, D., The conceptualization of educational evaluation (1986) New Directions in Educational Evaluation, pp. 15-30. , En E. R. House (Edit.). Lewes: Falmer Press
  • Page, E.B., A seventy-four classroom experiment in school motivation (1958) Journal of Educational Psychology, 49, pp. 173-181
  • Pérez Juste, R., García Ramos, J.M., (1989) Diagnóstico, Evaluación y Toma de Decisiones, , Madrid: Rialp
  • Pérez Juste, R., La evaluación en la Universidad (1996) La Educación Personalizada en la Universidad: Tratado de Educación Personalizada, 27, pp. 431-478. , En V. García Hoz (Dir.). Madrid: Rialp
  • Pérez Juste, R., (2006) Evaluación de Programas Educativos, , Madrid: La Muralla
  • Pérez Juste, R., Quality education: Educational personalization and social pertinence (2007) Creating Cultures of Peace. Pedagogical Thounght and Practice, pp. 29-44. , En J.E. Benton y P. Swami). San Diego (EEUU): World Council for Curriculum and Instruction
  • Pérez Juste, R., El Portfolio (2012) Aprendizaje, Competencias y Evaluación, , (Coord. Madrid: UNED
  • Sammons, P., Hillman, J., Mortimore, P., (1995) Key Characteristics of Effective Schools: A Review of School Effectiveness Research, , London: OFSED and Institute of Education
  • Scheerens, J., Effec tive schooling research (1992) Theory and Practice, , Londres: Casell
  • (1998) Declaración Mundial Sobre la Educación Superior en El Siglo XXI: Visión y Acción, , http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration-spa.htm, UNESCO UNESCO Recuperado de
  • Yarbrough, D.B., (2011) Las Normas de Evaluación de Programas: Una Guía Para Los Evaluadores y Los Usuarios de la Evaluación, , y otros (3a Ed. Thousand Oaks CA: Sage