El juego y otros principios pedagógicosSupervivencia en la educación a distancia y virtual

  1. Lorenzo García Aretio 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revue:
RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

ISSN: 1138-2783

Année de publication: 2016

Titre de la publication: Juegos digitales y gamificación aplicados en el ámbito de la educación

Volumen: 19

Número: 2

Pages: 9-23

Type: Article

DOI: 10.5944/RIED.19.2.16175 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia

Objectifs de Développement Durable

Résumé

It could be agreed that the digital age has introduced many new foundations and principles into education. The reality, however, is different. Pedagogical principles that have supported classical education for decades, and even centuries, are still present in the digital age. That is, they are not new, even though they may appear to be so. They were established in the past, are solid and have, for a long time, helped to provide quality to different educational proposals. In this article, we focus on a brief analysis of a number of prominent contemporary pedagogical principles, valid both for classroom educational formats and for distance learning, whether supported by more conventional methods or by digital systems, namely: individualization, socialization, activity, autonomy, intuition, creativity and play.

Références bibliographiques

  • Abt, C. (1970). Serious Games. New York: Viking Press.
  • Avouris, N., y Yiannoutsou, N. (2012). A review of mobile location-based games for learning across physical and virtual spaces. Journal of Universal Computer Science, 18 (15), 2120-2142.
  • Berns, A., González-Pardo, A. y Camacho, D. (2013). Game-like language learning in 3-D virtual environments. Computers & Education, 60(1), 210-220.
  • Bühler, Ch. (1946). Infancia y juventud. Buenos Aires: Espasa Calpe.
  • Capitán, A. (1984): El humanismo pedagógico de Juan Luis Vives. Historia del pensamiento pedagógico en Europa. Madrid: Dykinson, pp. 358-376.
  • Claparède, E. (1920). L’école sur mesure. Ginebra: Payot.
  • Claparède, E. (1927). Psicología del niño y Pedagogía experimental. Madrid: Librería Beltrán.
  • Comenio, J.A. (1998). Didáctica Magna. México: Porrúa (publicado en 1632).
  • Cortez, R., Roy, D., y Vazhenin, A. (2011). Mobile Assisted Language Acquisition: An overview of the field and future opportunities based on 3G mobile capabilities. International Transactions on elearning & Usability, 2 (1), 4-6.
  • Chua, A. Y., y Balkunje, R. S. (2012). An exploratory study of game-based m-learning for software project management. Journal of Universal Computer Science, 18 (14), 1933-1949.
  • Devaud, E. (1934). Pour une école active, selon l'ordre chrétien. Paris: Desclée de Brouwer.
  • Dewey, J. (1916). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. New York: Macmillan.
  • Dewey, J. (1929). La escuela y la sociedad. Beltran. Madrid, 1929.
  • Durkheim, E. (1974): Educación y sociología. Buenos Aires, Shapire.
  • Ferrière, A. (1924). La práctica de la escuela activa. Trad. de R. Tomás. Beltrán. Madrid 1924. L'école active à travers l'Europe. Lila 1949.
  • Fonseca, B., Morgado, L., Paredes, H., Martins, P., y Gonçalves, R. (2012). PLAYER-a European project and a game to foster entrepreneurship education for young people. Journal of Universal Computer Science, 18, 186–105.
  • Freire, P. (1989): La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI.
  • Fröebel, F. (2005). La educación del hombre. Madrid: Hortensia Cuellar.
  • Gallego, F., Villagrá, C., Satorre, R., Compañ, P., Molina, R. y Llorens, F. (2014). Panorámica: serious games, gamification y mucho más. Revista de Investigación en Docencia Universitaria de la Informática, 7(3), 13-23.
  • García Aretio, L. (1986). Análisis de la eficacia de la educación superior a distancia. Badajoz: UNED-Mérida.
  • García Aretio, L. (1987). Rendimiento académico y abandono en la educación superior a distancia. Madrid: UNED.
  • García Aretio, L. (1994). Educación a distancia hoy. Madrid: UNED.
  • García Aretio, L. (1999). Historia de la educación a distancia. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED). 2, 1, 11-40.
  • García Aretio, L. (2001). La educación a distancia; de la teoría a la práctica. Barcelona: Ariel.
  • García Aretio, L. (2010). ¿Se sigue dudando de la educación a distancia? Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, vol. 21,2. pp. 240-250.
  • García Aretio, L. (2012). Principios pedagógicos clásicos en el currículo, también en educación a distancia. En Morocho, M. y Rama, C. Las nuevas fronteras de la educación a distancia. Loja (Ecuador): Virtual Educa-UTPL, pp. 91-104.
  • García Hoz, V. (1981). La calidad de la educación. Exigencias científicas y condicionamientos individuales y sociales en la obra colectiva. La calidad de la educación. Madrid: CSIC.
  • Gesell, A. (1967). Emociones, actividades e intereses del niño de cinco a dieciséis años. Buenos Aires: Paidos.
  • Getzels, J.W. y Jackson, P.W. (1962). Creativity and Intelligence. Explorations with Gifted Children. New York: Wiley & Sons.
  • Goodsman, D. (1992). Summerhill: theory and practice. University of East Anglia.
  • Guilford, J.P. (1950). Creativity. American Psychologist 5: 444-454.
  • Gürbüz, R., Erdem, E., y Uluat, B. (2014). Reflections from the process of game- based teaching of probability. Croatian Journal of Education, 16 (3), 109–131.
  • Henz, H. (1968). Tratado de Pedagogía sistemática. Barcelona: Herder.
  • Holmberg, B. (1983) Guided didactic conversation in distance education. Sewart, D. y Holmberg, B. (eds.), Distance Education: International Perspectives. London: Croom Helm.
  • Holmberg, B. (1985). Educación a distancia: situación y perspec¬tivas. (traducción de 1981. Londres). Buenos Aires: Kapelusz.
  • Huarte de San Juan (1930). Examen de ingenios para las ciencias. Madrid: La Rafa.
  • Kapp, K.M. (2012). The Gamification of learning and instruction. Game-based methods and strategies for training and education. New York: Pfeiffer.
  • Kerschensteiner, J. (1928). Concepto de la escuela del trabajo. Madrid: La Lectura.
  • Kilpatrick, W. H. (1918). The project method. Teachers College Record,19, 319-335.
  • Locke, J. (1986). Pensamientos sobre la educación. Madrid: Akal (traducción de 1693).
  • Marín, I. y Hierro, E. (2013). Gamificación. El poder del juego en la gestión empresarial y la conexión con los clientes. Barcelona: Urano/Empresa Activa.
  • Marín, R. (1982). Principios de la educación contemporánea. Madrid: Rialp.
  • Marín, R. (1984). La creatividad. Barcelona: CEAC.
  • Moore, M.G. (1977). On a theory of independent study. Epistolodidaktika.
  • Moore, M.G. (1990). Recent contributions to the theory of distance education. Open learning, 5,3.
  • Natorp, P. (1913): Pedagogía Social. Teoría de la educación de la voluntad sobre la base de la Comunidad. Madrid. La lectura.
  • Norbis, G. (1971) Didáctica y estructura de los medios audiovisuales. Buenos Aires: Kapelusz.
  • Padilla-Zea, N., López-Arcos, J. R., González Sánchez, J. L., Gutiérrez Vela, F. L., y Abad-Arranz, A. (2013). A method to evaluate emotions in educational video games for children. Journal of Universal Computer Science, 19 (8), 1066-1085.
  • Perkins, D, (1997). La escuela inteligente. Barcelona: Gedisa.
  • Peters, O. (1971). Theoretical aspects of correspondence instruction. En McKenzie y Christensen. The changing world of correspondence study. Pensylvania State University Presss.
  • Peters, O. (1993). Understanding distance education. En Harry, Magnus y Keegan: Distance education: New perspectives. Londres: Routledge.
  • Pestalozzi, J. E. (1986). Cómo Gertrudis enseña a sus hijos. Cartas sobre la educación de los niños. México: Porrúa (publicado en 1801).
  • Richter, J.P. (1920). Levana o Teoría de la educación. Madrid: Ediciones de la lectura.
  • Rico, M. M., y Agudo, J. E. (2016). Aprendizaje móvil de inglés mediante juegos de espías en Educación Secundaria. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19, 1: 121-139.
  • Rogers, C. (1961). El proceso de convertirse en persona. Buenos Aires: Paidos.
  • Schiller, F. (1941): La educación estética del hombre. Buenos Aires: Austral.
  • Slovaček, K. A., Zovkić, N., y Ceković, A. (2014). A Language games in early school age as a precondition for the development of good communicative skills. Croatian Journal of Education, 16 Spec. Edition (1): 11-23.
  • Stern, W. (1900). Über Psychologie der individuellen Differenzen (Ideen zu einer ’differentiellen Psychologie’). Leipzig: Barth.
  • Stöker, K. (1964). Principios de Didáctica moderna. Buenos Aires: Kapelusz.
  • Taylor, I.A. (1959). The nature of the creative process. In P. Smith (Ed.). Creativity: An examination of the creative process (pp. 51-82). New York: Hastings House.
  • Titone, R. (1979). Metodología didáctica. Madrid: Rialp.
  • Torrance, E.P. (1969). Orientación del talento creativo. Buenos Aires: Troquel.
  • Wedemeyer, C.A. (1971). Independent study. En Deighton, L.C. (ed) The Encyclopedia of Education, 4. New York: Macmillan.
  • Wedemeyer, C. A. (1981). Learning at the back door. Reflections on non-traditional learning in the lifespan. Madison: The Univer¬sity of Wisconsin Press.
  • Werbach, K. y Hunter, D. (2014). Gamificación. Madrid, España: Pearson Educación.