Julián Sánchez-PrietoLos estrenos teatrales de un pastor-poeta

  1. Rocío SANTIAGO NOGALES
Revue:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Année de publication: 2017

Número: 26

Pages: 559-584

Type: Article

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL26.2017.19957 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Résumé

Julián Sánchez-Prieto, who was known as The Shepherd-Poet, was a shepherd born in Ocaña. He loved poetry and went to Madrid to recite his verses in El Ateneo. In that moment, he started to write verse dramas. His plays were represented in the best theatres and journals published many good articles about his comedies. The new poet founded his own troupe, they went to many cities and the most famous play became a film.

Références bibliographiques

  • ABRIL, M. (1926). “El Pastor-Poeta”. Buen Humor, 30 de mayo, 18-19.
  • ANÓNIMO. (1923a). “Revelación de un poeta”. El Imparcial, 4 de febrero, 3.
  • ANÓNIMO (1923b). “Mañana en El Ateneo, un pastor poeta”. La Correspondencia de España, 2 de febrero, 2.
  • ANÓNIMO (1926). “El estreno de ayer”, El Imparcial, 11 de febrero, 5.
  • ANÓNIMO (1928a). “La zamarra, el cayado… y la máquina de escribir”. La Nación, 29 de febrero, 1.
  • ANÓNIMO (1928b). La Libertad, 5 de junio, 7.
  • ANÓNIMO (1928c). El Heraldo de Madrid, 6 de junio, 5.
  • ANÓNIMO (1928d). El Heraldo de Madrid, 22 de junio, 5
  • ANÓNIMO (1928e). El Heraldo de Madrid, 25 de junio, 5.
  • ANÓNIMO (1928f). El Heraldo de Madrid, 5 de octubre, 12.
  • ANÓNIMO (1929a). El Heraldo de Madrid, 22 de junio, 5.
  • ANÓNIMO (1929b). El Heraldo de Madrid, 25 de junio, 6.
  • ANÓNIMO (1930a). El Heraldo de Madrid, 4 de abril, 5.
  • ANÓNIMO (1930b). La Voz, 5 de abril, 7.
  • ANÓNIMO (1935a). “Niní Montián y Luis Roses entraron en el nuevo año bajo el signo del Pastor poeta”. La Voz, 1 de enero, 3.
  • ANÓNIMO (1935b). La Época, 2 de enero, 3.
  • ANÓNIMO (1935c). El Heraldo de Madrid, 5 de septiembre, 8.
  • ANÓNIMO (1935d). “Éxito del Niño de Marchena”. El Heraldo de Madrid, 21 de septiembre, 9.
  • ANÓNIMO (1935e). El Siglo Futuro, 1 de noviembre, 17.
  • BACIGALUPE, C. (2008). “El Pastor Poeta, un curioso e irrepetible escritor enamorado de Bilbao”. Bilbao, octubre, 31.
  • BARRANGO-SOLÍS, F. (1928). “Julián Sánchez Prieto, El pastor poeta”. El Imparcial, 16 de marzo, 3.
  • DÍAZ CASARIEGO. (1935). “La compañía del Pastor Poeta”. El Heraldo de Madrid, 23 de septiembre, 9.
  • D.M. (1935). “Mañana se estrena en el teatro Cervantes una comedia del “Pastor Poeta” en la que hace de protagonista el Niño de Marchena”. El Heraldo de Madrid, 30 de octubre, 9.
  • DOUGHERTY, D. y VILCHES DE FRUTOS, M.F. (1990). La escena madrileña entre 1918 y 1926: análisis y documentación. Madrid: Fundamentos.
  • DOUGHERTY, D. y VILCHES DE FRUTOS, M.F. (1997). La escena madrileña entre 1918 y 1926: un lustro de transición. Madrid: Fundamentos.
  • GARCÍA INIESTA, C. (1938). “El teatro en Madrid”. Crónica, 16 de enero, 10.
  • GONZÁLEZ-BLANCH ROCA, P. (2004). El teatro en Segovia (1918-1936). Tesis de doctorado. Madrid: UNED (que puede leerse en http://www2.uned.es/centro-investigacion-SELITEN@T/estudios_sobre_teatro.html [24/02/2016]).
  • J.G.O. (1928). “Presentación de la compañía Meliá-Cibrián en el Cómico. Un gran triunfo popular del pastor poeta”. El Heraldo de Madrid, 28 de febrero, 7.
  • J.L.M. (1926). “Un estreno en Fuencarral”. La Voz, 11 de febrero, 2.
  • MARÍN ALCALDE, A. (1926). “El arte escénico”. La Correspondencia Militar, 12 de febrero, 4.
  • MARÍN ALCALDE, A. (1928). “Los estrenos: el pastor poeta”. La Estampa, 6 de marzo, 40.
  • MASSA, P. (1928). La Correspondencia Militar, 29 de febrero, 3.
  • OCHANDO MADRIGAL, E. (1997). La vida escénica en Albacete (1924-1936). Tesis de doctorado. Madrid: UNED (que puede leerse en http://www2.uned.es/centro-investigacion-SELITEN@T/estudios_sobre_teatro.html [24/02/2016]).
  • OLMEDILLA, J.G. (1927). “El pastor-poeta pasa por la corte”. El Heraldo de Madrid, 21 de julio, 8-9.
  • PAREDES, F, (1935). “El teatro: en el Cervantes, Consuelo la Trianera”. La Libertad, 1 de noviembre, 4.
  • PÉREZ, P. (1935). Mundo Gráfico, 9 de enero, 20.
  • SÁNCHEZ-PRIETO, J. (1922). En el chozo. Rimas pastoriles. Madrid: Mateu y Fe.
  • SÁNCHEZ-PRIETO, J. (1929, 1ª ed. 1926). ¡Al escampío! Madrid: Rivadeneyra, La Farsa.
  • SÁNCHEZ-PRIETO, J. (1928, 1ª ed. 1927). Un alto en el camino. Ávila: Senén Martín.
  • SÁNCHEZ-PRIETO, J. (1930). El ruiseñor de la huerta. Madrid: Rivadeneyra, La Farsa.
  • SÁNCHEZ-PRIETO, J. (1942, 1ª ed. 1932 Entre una mujer y un hombre). ¡Alza la frente, mujer! Madrid: Editorial de Miguel, TALIA.
  • SÁNCHEZ-PRIETO, J. (1936). Consuelo la Trianera. Barcelona: Cisne, Teatro Selecto.
  • SÁNCHEZ-PRIETO, J. (1962). En el chozo y en Madrid. Versos de antaño y hogaño. Madrid: Imprenta Pueyo.
  • SOMALO FERNÁNDEZ, M.A. (2004). El teatro en Logroño (1901-1950). Tesis de doctorado. Logroño: Universidad de La Rioja (que puede leerse en http://www2.uned.es/centroinvestigacion-SELITEN@T/estudios_sobre_teatro. html [24/02/2016]).
  • VENGARA, J. (1923). “El cantor de los agros”. La Acción, 6 de febrero, 3.
  • TORREMOCHA, J. (dir.) (1941). Un alto en el camino. CIFESA: 71 min.