Ecologías de la imagen digitalDe la representación a la performatividad, de la interacción a la intra-acción

  1. Sergio Martínez Luna
Revista:
Re-visiones

ISSN: 2173-0040

Any de publicació: 2020

Títol de l'exemplar: La ecología política de las imágenes: culturas de la energía y ecologías descoloniales

Número: 10

Tipus: Article

Altres publicacions en: Re-visiones

Resum

The article proposes to date, turning to the Abertinian metaphor of the winged human eye, the beginning of the Anthropocene in the Renaissance. The invention of the linear perspective places "man" as the center of the world and subject of the gaze. The perspectivist paradigm survives in the context of digitalization but, at the same time, the centrality of the human as well as the dualisms of subject and object, human and non-human, culture and nature on which it is based enter into crisis. Digital images are configured on the basis of algorithmic operations that weaken their representative dimensions in favour of performativity and communicative efficacy. Current developments in digital materialism and specially in Media Ecology address digital transformations and the ecological crisis as part of the same global dynamics. In this line, the concept of intra-action, coined by Karen Barad, is used to explore the continuities between individuals, artefacts, materials and environments, thus questioning the discourses of representation as a reflection and the relationship of human beings with images as a form of interactivity.

Referències bibliogràfiques

  • Arlander, A. (2014), “De la interacción a la intra-acción en la performance del paisaje”, Artnodes, nº 14, Página Web: https://core.ac.uk/download/pdf/39043734.pdf [consulta: 02.05.2020]
  • Barad, K. (2007), Meeting the Universe Halfway. Quantum Physics and the Entaglement of Matter and Meaning, Durham (NC), Duke University Press.
  • Barad, K. (2014), “Diffracting diffraction: Cutting together-apart”, Parallax, Vol, 20, nº 3.
  • Belting, H. (2012), Florencia y Bagdad: Una historia de la mirada entre Oriente y Occidente, Madrid, Akal.
  • Bennet, J. (2010), Vibrant Matter: A Political Ecology of Things, Durham (NC), Duke University Press.
  • Blondheim, M. y Wilson, R. (Ed.) (2007), The Toronto School of Communication Theory: Interpretations, Extensions, Aplications, Toronto, University of Toronto Press.
  • Casemajor, N. (2015), “Digital Materialisms: Framework for Digital Media Studies”, Westminster Papers in Culture and Communication, Vol. 10, nº 1, Página Web: https://www.westminsterpapers.org/articles/10.16997/wpcc.209/ [consulta: 23.04.2020]
  • Catalá Domenech, J. M. (2017), Viaje al centro de las imágenes. Una introducción al pensamiento esférico, Santander, Shangrila.
  • Celis Bueno, C. (2017), “Economía de la atención y visión maquínica: hacia una semiótica asignificante de la imagen”, Hipertextos, Vol. 5, nº 7, Página Web: http://revistahipertextos.org/wp-content/uploads/2015/12/Bueno-C.-2017.pdf [consulta: 29.04.2020]
  • Claramonte, J. (en prensa), Estética Modal II, Madrid, Tecnos.
  • Coole, D. y Frost, S. (Ed.) (2010), New Materialisms: Ontology, Agency, and Politics, Durham (NC), Duke University Press.
  • Cubitt, S. (2005). Ecomedia, Amsterdam, Rodopi.
  • Dolphijn, R. y van der Tuin, I. (Ed.) (2012), New Materialism: Interviews & Cartographies, Ann Arbor, Open Humanities Press.
  • Escobar, A. (2014), Sentipensar con la tierra: nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia, Medellín, UNAULA.
  • Fernández Polanco, A. (2012), “Usos performativos de las imágenes”, Re-visiones, nº 2, Página Web: http://www.re-visiones.net/index.php/RE-VISIONES/article/view/141/153 [consulta: 02.04.2020]
  • Goddard, M. y Parikka, J. (Ed.) (2011), Unnatural Ecologies, The Fibreculture Journal, nº 17, Página Web: http://seventeen.fibreculturejournal.org/ [consulta: 11.08.2020]
  • Haraway, D. (1995), Ciencia, Cyborgs y mujeres: la reinvención de la naturaleza, Barcelona, Cátedra.
  • Haraway, D. (2019). Seguir con el problema. Generar parientes en el Chthuluceno, Bilbao, Consonni.
  • Hoelz, I. y Marie, R. (2016), “The Status of the Image in Digital Culture”, Página Web: https://www.fotomuseum.ch/en/explore/stillsearching/series/27044_the_status_of_the_image_in_digital_culture [consulta: 18.04.2020]
  • García Selgas, F. J. (2008), “Epistemología cyborg: de la representación a la articulación”, en I. Sábada y A. Gordo, (Ed.), Cultura digital y movimientos sociales, Madrid, Libros de la Catarata.
  • Galloway, A. (2013), “The Poverty of Philosophy: Realism and Post-Fordism”, Critical Inquiry, Vol. 39, nº 2.
  • Latour, B. (2014), “¿El cosmos de quién?, ¿qué cosmopolítica? Comentarios sobre los términos de paz de Ulrich Beck”, Revista Pléyade, nº 14, Página Web: https://www.revistapleyade.cl/pleyade/ediciones/numero-14/ [consulta: 02.04.2020]
  • Leppenies, P. (2018), “The Anthroposeen: The Invention of Linear Perspective as Decisive Moment in the Emergence of a Geological Age of Mankind”,European Review, Vol. 26, nº 4.
  • López, K. (2017), “Arturo Escobar, Sentipensar con la tierra: nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia”, Amerika,Mémoires, identités, territoires, nº 16, Página Web: https://journals.openedition.org/amerika/7918 [consulta: 06.05.2020]
  • Martín Prada, J. (2012), Otro tiempo para el arte. Cuestiones y comentarios sobre el arte actual, Valencia, Sendemá.
  • Mitchell, WJT (2017), ¿Qué quieren las imágenes? Una crítica de la cultura visual, Vitoria-Gasteiz, Sans Soleil.
  • Moore, J. W. (2015), Capitalism in the Web of Life. Ecology and the Accumulation of Capital, Londres y Nueva York, Verso.
  • Munster, A. (2013), An Aesthesia of Networks: Conjunctive Experience in Art and Technology, Cambridge (MA), Londres, The MIT Press.
  • Nail, T. (2019), Theory of the Image, Oxford, Oxford University Press.
  • Parikka, J. (2011), Medianatures: The Materiality of Information Technology and Electronic Waste, Londres, Open Humanities Press.
  • Revelles-Benavente, B. (2018), “Material Knowledges. Intra-acting van der Tuin´s new materialism with Barad´s agential realism”, Enrahonar, nº 60, Página Web: https://revistes.uab.cat/enrahonar/article/view/v60-revelles-benavente [consulta: 13.04.2020]
  • Rovira, J. M. (2006), “Quid Tum”, DC. Revista de Crítica Arquitectónica, nº 15-16.
  • Speranza, G. (2020), Futuro presente, Buenos Aires, Siglo XXI.
  • Stengers, I. (2014), “La propuesta cosmopolita”, Revista Pléyade, nº 14, Página Web: https://www.revistapleyade.cl/pleyade/ediciones/numero-14/ [consulta: 02.04.2020]
  • Steyerl, H. (2014), Los condenados de la pantalla, Buenos Aires, Caja Negra.
  • Ulm, H. (2018), “La distancia y el instante. Técnica, estética y política en el devenir digital”, Ponencia Congreso Internacional Imágenes y Medialidad, Santiago de Chile, Universidad Alberto Hurtado.
  • Virilio, P. (1998), La máquina de visión, Madrid, Cátedra.