La contraprogramación cultural de Voxsecularización, género y antifeminismo
- Antonio Álvarez- Benavides 1
- Jiménez Aguilar, Francisco 2
-
1
City University of New York
info
-
2
Universidad de Granada
info
ISSN: 1130-8001, 1988-3129
Any de publicació: 2021
Títol de l'exemplar: Monográfico: Nuevas articulaciones de la extrema derecha global: actores, discursos, prácticas, identidades y los retos de la democracia; e75488
Volum: 58
Número: 2
Tipus: Article
Altres publicacions en: Política y sociedad
Resum
In just two years, Vox passed from being a residual party since its creation to becoming the third political force in the country. Although the reasons for the rise of Vox are varied, its strategies to present itself to public opinion, its ideology, and its discourse represent the culmination of the development of different forms, groups, and forces of the extreme right in Spain in the last two decades. In this paper, we will analyze the antifeminism of Vox as a structuring element of its ideology and as a clear example of the evolution of its political discourse concerning the traditional Spanish extreme right. Through secularization in its conception of the relations of gender and combining traditional and new types of masculinities and femininities, they have adapted its antifeminism to contemporary realities.
Referències bibliogràfiques
- Aguilar Fernández, S. (2010): “El activismo político de la Iglesia católica durante el Gobierno de Zapatero”, Papers. Revista de Sociología, 95 (4), pp. 1129-1155.
- Aguilar Fernández, S. (2011): “El movimiento antiabortista en la España del siglo XXI: el protagonismo de los grupos laicos cristianos y su alianza de facto con la Iglesia católica”, Revista de Estudios Políticos, 154, pp. 11-39.
- Aguilar Fernández, S. (2013): “La jerarquía católica española en perspectiva comparada. La confrontación política entre la Iglesia y el Gobierno socialista a comienzos del siglo XXI”, Revista Internacional de Sociología, 71 (2), pp. 309-334.
- Alabao, N. (2019): “¿Por qué el neofascismo es antifeminista?”, en A. Guamán, A. Aragoneses y S. Martín, dirs., Neofascismo. La bestia neoliberal, Madrid, Siglo XXI, pp. 205-218.
- Alabao, N. (2020): “Defender a la familia contra migrantes y mujeres: convergencias entre antifeminismo y soberanismo”, en Fundación de los Comunes, ed., Familia, raza y nación en tiempos de posfascismo, Madrid, Traficantes de Sueños, 2020, pp. 111-125.
- Albanese, M., G. Bulli, P. Castelli Gattinara y C. Froio (2014): Fascsti di un Alter Millennio? Crisi e Partecipazione in CasaPound Italia, Catania, Bonanno Editore.
- Alexander, J. C. (2020). Sociología cultural. Formas de clasificación en las sociedades complejas (Segunda edición), Barcelona y México DF, Anthropos y FLACSO.
- Alonso, S. y C. Rovira Kaltwasser (2015): “Spain: No Country for the Populist Radical Right?”, South European Society and Politics, 20 (1), pp. 21-45.
- Altozano, G. y J. Llorente (2018): La España viva. Conversaciones con doce dirigentes de Vox, Madrid, Kalma libros.
- Arduino, I. (2018): “Entre la victimización opresiva y la justicia emancipadora: Articulaciones entre feminismo y justicia penal”, en M. Nijensohnm comp., Los feminismos ante el neoliberalismo, Avellaneda, La Cebra y Latfem.
- Arroyo Méndez, M. (2020): “Las causas del apoyo electoral a VOX en España”, Política y Sociedad, 57 (3), pp. 693-717.
- Arruzza, C., T. Bhattacharya y N. Fraser (2019): Manifiesto de un feminismo para el 99%, Barcelona, Herder.
- Ashe, S. D., J. Busher, G. Macklin y A. Winter, eds. (2020): Researching the Far Right
- Theory, Method and Practice, Londres y Nueva York, Routledge.
- Blee, K. M. (2018): Understanding Racist Activism. Theory, Methods, and Research, Londres y Nueva York, Routledge.
- Caiani, M. & L. Parenti (2012): “The Spanish extreme right and the Internet”, Análise Social, 46 (201), pp. 719-740.
- Casals, X. (2013): El pueblo contra el Parlamento. El nuevo populismo en España, 1989-2013, Barcelona, Pasado & Presente.
- Casals, X. (2020): “De Fuerza Nueva a Vox: de la vieja a la nueva ultraderecha española (1975-2018)”, Ayer, 118 (2), pp. 365-380.
- Casanova, J. (1994): Public Religions in the Modern World, Chicago y Londres, The University of Chicago Press.
- Conde Gutiérrez del Álamo, F. (2009): Análisis sociológico del sistema de discursos, Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas.
- Cordero, G. (2014): “La activación del voto religioso en España (1979-2011)”, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 147, pp. 3-20.
- Cornejo-Valle, M. y J. I. Pichardo Galán (2017): “From the pulpit to the streets: Ultra-conservative religious positions against gender in Spain”, en R. Kuhar y D. Paternotte, eds., Anti-gender Campaigns in Europe. Mobilizing Against Equality, Londres y Nueva York, Roman & Littlefield, pp. 233-251.
- Cornejo-Valle, M. y I. Pichardo Galán (2018): “Actores y estrategias en la movilización anti-género en España: el desplazamiento de una política de iglesia al activismo laico”, Revista de Psicología Política, 18 (43), pp. 524-542.
- Ferreira, C. (2019): “Vox como representante de la derecha radical en España: un estudio sobre su ideología”, Revista Española de Ciencia Política, 51, pp. 73-98.
- Galdón, C. (2020): “Algunas claves para el análisis del movimiento 15M desde una perspectiva genealógica y feminista” en A. Álvarez-Benavides, F. Fernández-Trujillo. A. Sribman y A. Castillo. Acción Colectiva, Movilización y Resistencias en el siglo XXI. Volumen 2: Genealogías, Abadiño, Fundación Betiko, pp. 119-134.
- Gallego, F. (2008): “Nostalgia y modernización. La extrema derecha española entre la crisis final del franquismo y la consolidación de la democracia (1973-1986)”, Ayer, 71, pp. 175-209.
- Griffin, R. (2010): Modernismo y fascismo. La sensación de comienzo bajo Mussolini y Hitler, Madrid, Akal.
- Hernández-Carr, A. (2011): “¿La hora del populismo? Elementos para comprender el ‘éxito’ electoral de la Plataforma per Catalunya”, Revista de Estudios Políticos, 153, pp. 47-74.
- Hine, C. (2004): Etnografía virtual, Barcelona, Editorial UOC.
- Kuhar, R. y D. Paternotte (2017): “The anti-gender movement in comparative perspective”, en R. Kuhar y D. Paternotte (cords.), Anti-Gender Campaigns in Europe. Mobilizing against Equality, Londres y Nueva York, Rowman & Littlefield International, pp. 253-276.
- López Ortega, A. I. (2017): “España 2000, ¿la emergencia de una nueva derecha radical populista?”, Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 51, pp. 5-18.
- Martínez, M. (2019): Identidades en proceso. Una propuesta a partir del análisis de las movilizaciones feministas contemporáneas, Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas.
- Messerschmidt, J. W. (2018): Hegemonic Masculinity. Formulation, Reformulation, and Amplification, Lanham y Londres, Rowman & Littlefield.
- Montañés, A. (2015): “Interacciones entre cultura(s) y religión en minorías socio-religiosas. El caso de los musulmanes y evangélicos-pentecostales en España”, Papeles del CEIC, 3, pp. 1-28.
- Montero, J. R., K. Calvo y Á. Martínez (2008): “El voto religioso en España y Portugal”, Revista Internacional de Sociología, 66 (51), pp. 19-54.
- Muñoz Ramírez, A. (2017): “Movilización contra educación para la ciudadanía: Desencadenantes transnacionales”, en D. A. González Madrid, M. Ortiz Heras, j. S. Pérez Garzón coords., La Historia: lost in translation?, Albacete, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 2387-2400.
- Müller, J. (2019): La sorpresa Vox, Barcelona, Planeta.
- Pérez-Agote, A. (2007): “El proceso de secularización en la sociedad española”, Revista CIDOB d'afers internacionals, 77, pp. 65-82.
- Pérez-Agote, A. (2012): Cambio religioso en España: los avatares de la secularización, Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas.
- Pérez-Agote, A. y J. A. Santiago (2005): La situación de la religión en España a principios del siglo XXI, Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas.
- Pérez-Agote, A. y J. A. Santiago (2009): La Nueva Pluralidad Religiosa, Madrid, Ministerio de Justicia.
- Pérez-Nievas, S. y G. Cordero (2010): “Religious change in Europe (1980-2008)”, en Paper delivered at SISP Annual Conference, Venice, pp. [1-28].
- Ortega López, T. M. y N. Félez Castañé (2020): “The Indelible Markers of Twentieth-Century Spanish Antifeminism”, Culture & History Digital Journal, 9 (1), pp. [1-10].
- Ott, B. L. (2017): “The age of Twitter: Donald J. Trump and the politics of debasement”, Critical Studies in Media Communication, 34 (1), pp. 59-68.
- Pink, S., H. A. Horst, J. Postill, L. Hjorth, T. Lewis y J. Tacchi (2016): Digital Ethnography: Principles and Practice, Londres y Los Ángeles, SAGE.
- Ramos, M. y F. Büttner (2017): “Women and Gender Ideologies in the Far Right in Spain”, en M. Köttig, R. Bitzan y A. Petö, eds., Gender and Far Right Politics in Europe, Cham, Palgrave Macmillan, pp. 111-126.
- Rubio, A. V. (2016): Cuando nos prohibieron ser mujeres… y os persiguieron por ser hombres. Para entender cómo nos afecta la ideología de género, Madrid, Amazon Distribution.
- Sánchez Dragó, F. (2019): Santiago Abascal. España vertebrada, Barcelona, Planeta.
- Sanromán, D. L. (2008): La Nueva derecha. Cuarenta años de agitación metapolítica, Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas.
- Shirky, C. (2011): “The Political Power of Social Media: Technology, the Public Sphere, and Political Change”, Foreign Affairs, pp. 28-41.
- Toscano, E. ed. (2019): Researching Far-Right Movements: Ethics, Methodologies, and Qualitative Inquiries, Londres, Routledge.
- Turnbull-Dugarte, S. J. (2019): “Explaining the End of Spanish Exceptionalism and Electoral Support of Vox”, Research & Politics, 6 (2), pp. 1-8.
- VV. AA. (2018): Un feminismo del 99%, Madrid, Lengua de Trapo.