De la "novelita" a "Il futuro"lecturas bolañianas en clave transnacional
- David García-Reyes 1
- Gloria Sepúlveda Villa 1
- 1 Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica, Chile
ISSN: 0214-6606
Any de publicació: 2019
Títol de l'exemplar: Dinámicas transnacionales de producción y difusión del cine entre América Latina y Europa: el papel de los festivales
Número: 77
Pàgines: 143-158
Tipus: Article
Altres publicacions en: Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen
Resum
This paper addresses three questions about two cultural products: the novel A Little Lumpen Novelita (2002) by Roberto Bolaño and its film adaptation, the international co-production The Future (2013) by Chilean filmmaker Alicia Scherson. Firstly, we offer an analysis of the film, written and directed by Scherson. Secondly, we track Scherson's style and aesthetic marks generated during the adaptation of Bolaño's novel (the last work published by the writer in life). Lastly, we highlight the role of the film within the processes of media convergence, as it is an example of transnational cinema and the only film based on a Bolaño novel. This research points out the production context which facilitates certain distribution strategies that benefit transnational projection, a tendency of the alliances between literature and cinema as cultural industries
Referències bibliogràfiques
- Becerra, Abril. “Alicia Scherson: Hay que seguir revisando el trauma del Golpe de Estado”. (6/10/2018).
- Celis, Bárbara. “La mujer que llevó a Bolaño al cine”.
- html> (9/09/2018).
- Bolaño, Roberto (2014). Una novelita lumpen. Barcelona: Anagrama.
- Candia Cáceres, Alexis (2010). Todos los males el mal. La “estética de la aniquilación” en la narrativa de Bolaño. Revista Chilena de Literatura, nº 76, pp. 43-70.
- De los Ríos, Valeria (2015). Visualidad, política y animalidad en Una novelita lumpen de Roberto Bolaño y en Il Futuro de Alicia Scherson. Confluencia: Revista Hispánica de Cultura y Literatura, vol. 31, nº 1, pp. 101-109. DOI: 10.1353/cnf.2015.0054 (10/12/2018).
- Diebner, Sylvia (2006). Imperialismo e arte nella Stazione Ostiense a Roma. L’uso delle immagini come strumento politico nel periodo fascista. Revista de Historiografía (RevHisto), nº 5, pp. 152-165.
- Espinosa H., Patricia (2015). El cine poesía en Pasolini, Bolaño y Scherson. Aisthesis, nº 58, pp. 371-377. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-71812015000200023 (31/10/2018).
- García-Reyes, David (2017). De luz y de sombras: los fantasmas de la memoria en El secreto de sus ojos. Archivos de la Filmoteca, nº 73, pp. 91-106. (3-12-2018).
- Gubern, Román (2005). La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas.Barcelona: Anagrama.
- Iordanova, Dina (2015). The Film Festival as an Industry Node. Media Industries Journal, vol. 1, nº 3, pp. 7-11. DOI: http://dx.doi.org/10.3998/mij.15031809.0001.302 (02/11/2018).
- López Keller, Estrella (1991). Distopía: otro final de la utopía. Reis, nº 55, pp. 7- 23. (5/12/2018).
- Reis, Carlos y Lopes, Ana Cristina (1996). Diccionario de narratología. Salamanca: Ediciones Colegio de España.
- Ricoeur, Paul (2004). La memoria, la historia y el olvido. México: Fondo de Cultura Económica.
- Rigoni, Odile; Debs, Sylvie & et al. (2014). 7 réalisatrices répondent à 3 questions... Cinémas D’Amérique Latine, nº 22, pp. 7-11. DOI: 10.4000/cinelatino.680 (25/11/2018).
- Zacarías, Ramón (2006). Formación de diminutivos con el sufijo /-it-/ Una propuesta desde la morfología natural, Anuario de Letras: Lingüística y filología, vol. 44, pp. 77-103, (5/12/2018).