La Justicia Social en la Concreción Curricular de los Grados de Maestro

  1. Monge, Carlos
  2. Gómez, Patricia
  3. García-Barrera, Alba
Journal:
Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

ISSN: 2254-3139

Year of publication: 2022

Issue Title: Educación en Contexto Indígena para la Justicia Social

Volume: 11

Issue: 1

Pages: 197-214

Type: Article

DOI: 10.15366/RIEJS2022.11.1.011 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

Sustainable development goals

Abstract

Education for social justice and teacher education are two topics of special interest for the transformation of people and societies. The main aim of this study was to analyze the presence/absence of social justice in the planning of initial education of Early Childhood and Primary Education teachers at different levels of curricular concretion. It was a documentary analysis at three levels: (1) the white papers of Teacher Degrees, (2) the verification reports of these degrees from the Spanish universities included in the Shanghai Ranking, and (3) the teaching guides of all the subjects of these selected degrees (n=1 856). In general terms, the main results indicated a substantial presence of social justice in the competences, both in the first and second level of curricular concretion. However, its distribution was uneven in the teaching guides depending on the university, the degree, the course, the nature of the subject and the curricular elements. Public policies are needed that form a first level of concreteness more committed to the subject, as well as greater uniformity between degrees and universities.

Bibliographic References

  • Alba, C., Sánchez, J. M. y Zubillaga, A. (2014). Diseño universal para el aprendizaje (DUA). Pautas para su introducción en el currículo. Edelvives.
  • Andrews, P.G., Moulton, M.J. y Hughes, H.E. (2018). Integrating social justice into middle grades teacher education. Middle School Journal, 49(2), 4-15. https://doi.org/10.1080/00940771.2018.1509562
  • ANECA. (2004). Libro blanco. Título de grado en magisterio. ANECA.
  • Beach, D. (2019). Teacher education cultural diversity, social justice and equality: Policies, challenges and abandoned possibilities in Swedish teacher education. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(4), 26-44. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.11390
  • Belavi, G. y Murillo, F. J. (2020). Democracia y justicia social en las escuelas. Dimensiones para pensar y mejorar la práctica educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(3), 5-28. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.3.001
  • Bieler, D. y Burns, L.D. (2017). The critical centrality of social justice in English teacher education. Advances in Research on Teaching, 27, 147-163. https://doi.org/10.1108/S1479-368720170000027008
  • Bolívar, A. (2005). Equidad educativa y teorías de la justicia. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(2), 42-69.
  • Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (2001). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Editorial Popular.
  • Burns, L. D. y Miller, S. (2017). Social justice policymaking in teacher education from conception to application: Realizing standard VI. Teachers College Record, 119(2), 1-38.
  • Colmenares, E. E. (2021). Exploring student teachers’ “stuck moments”: Affect(ing) the theory-practice gap in social justice teacher education. Professional Development in Education, 47(1-2), 377-391. https://doi.org/10.1080/19415257.2021.1879229
  • Connell, R. (2006). Escuela y justicia social. Ediciones Morata.
  • Cruz, G. (2016). Justicia curricular: Significados e implicaciones. Sinéctica, 46, 1-16.
  • Dover, A.G., Kressler, B. y Lozano, M. (2020). Learning our way through: Critical professional development for social justice in teacher education. New Educator, 16(1), 45-69. https://doi.org/10.1080/1547688X.2019.1671566
  • Fraser, N. (2003). Distorted beyond all recognition: A rejoinder to Axel Honneth. En N. Fraser y A. Honneth (Eds.), Redistribution or recognition? A political-philosophical exchange (pp. 198-236). Verso.
  • Fraser, N. (2008). Scales of justice: Reimagining political space in a globalizing world. Polity.
  • García-Barrera, A. (2013). Proponiendo un concepto nuclear latente en educación: Las necesidades educativas personales [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid]. Archivo de la Universidad Autónoma de Madrid. https://bit.ly/2TxG4dc
  • Gorski, P. C. y Dalton, K. (2020). Striving for critical reflection in multicultural and social justice teacher education: Introducing a typology of reflection approaches. Journal of Teacher Educacion, 71(3), 357-368. https://doi.org/10.1177/0022487119883545
  • Griffiths, M. (2003). Action for social justice in education: Fairly different. Open University.
  • Hidalgo, N., Martínez-Garrido, C. y Perines, H. (2018). ¿Los futuros docentes están comprometidos con la justicia social? Validación y aplicación de la traducción al castellano de la Escala de Justicia Social. Páginas de Educación, 11(2), 85-107. https://doi.org/10.22235/pe.v11i2.1647
  • Honneth, A. (2004). Recognition and justice: Outline of a plural theory of justice. Acta Sociologica, 47(4), 351-364. https://doi.org/10.1177/0001699304048668
  • Honneth, A. (2014). El derecho de la libertad. Esbozo de una eticidad democrática. Katz.
  • Inostroza-Barahona, C. y Lohaus-Reyes, M.F. (2019). Inclusión y diversidad: Nuevos desafíos para la política curricular chilena. Reflexiones desde la teoría curricular y la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 151-162. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.009
  • Jacott, L., Maldonado, A., Sainz, V., Juanes, A., García-Vélez, T. y Seguro, V. (2014). Representations of social justice amongst Spanish teachers and students. En P. Cunningham y N. Fretwell (Eds.), Innovative practice and research trends in identity, citizenship and education (pp. 122-139). CiCe.
  • Lipkus, I. (1991). The construction and preliminary validation of a global belief in a just worldscale and the exploratory analysis of the multidimensional belief in a just world scale. Personality and Individual Differences, 12(11), 1171-1178. https:/doi.org/10.1016/0191-8869(91)90081-L
  • Llaña, M. (2011). La convivencia en los espacios escolares: Una incursión hacia su invisibilidad. Bravo y Allende Editores.
  • Lobatón, R. (2018). Redistribución, reconocimiento y participación: Dimensiones de la justicia social desde Nancy Fraser y Axel Honneth. En D. Ferrada (Ed.), Políticas educativas y su impacto en las comunidades. Investigación en educación para la justicia social (pp. 209-227). Universidad Católica del Maule.
  • Ludlow, L. H., Enterline, S. E. y Cochran-Smith, M. (2008). Learning to teach for social justice-beliefs scale: An application of Rasch measurement principles. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 40(4), 194-214. http://doi.org/10.1080/07481756.2008.11909815
  • Martínez, F. (2011). Los rankings de universidades: Una visión crítica. Revista de Educación Superior, 157(1), 77-97.
  • McArthur, J. (2019). La evaluación: Una cuestión de justicia social. Perspectiva crítica y prácticas adecuadas. Narcea Ediciones.
  • Monge, C. y Gómez, P. (2021). El papel de la convivencia escolar en la formación inicial del profesorado de Educación Infantil y Primaria. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(1), 197-220. https://doi.org/10.14201/teri.23580
  • Montero Alcaide, A. (2021). Currículo y autonomía pedagógica: enseñanzas mínimas, comunes y currículo básico. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(2), 23-36. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.2.002
  • Murillo, F. J. y Hernández, R. (2011). Hacia un concepto de justicia social. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 7-23.
  • Murillo, F. J., Hernández, R., Hidalgo, N. y Martínez-Garrido, C. (2014). Elaboración y evaluación psicométrica de la escala de actitudes hacia la justicia social en educación (EAJSE). Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3(2), 215-233.
  • Nussbaum, M. (2006). Frontiers of justice: Disability, nationality, species membership. Harvard University.
  • Petchauer, E. y Mawhinney, L. (2017). Teacher education across minority-serving institutions: Programs, policies, and social justice. Rutgers University.
  • Pugach, M. C., Gomez-Najarro, J. y Matewos, A.M. (2019). A review of identity in research on social justice in teacher education: What role for intersectionality? Journal of Teacher Education, 70(3), 206-218. https://doi.org/10.1177/0022487118760567
  • Rawls, J. (1971). A theory of justice. Harvard University.
  • Reyes, G., Aronson, B., Batchelor, K. E., Ross, G. y Radina, R. (2021). Working in solidarity: An intersectional self-study methodology as a means to inform social justice teacher education. Action in Teacher Education, 43(3), 353-369. https://doi.org/10.1080/01626620.2021.1883149
  • Rizvi, F. (1998). Some thoughts on contemporary theories of social justice. En B. Atweh, S. Kemmis y P. Weeks (Eds.), Action research in practice: Partnerships for social justice in education (pp. 47-56). Routledge.
  • Sainz, V. y Jacott, L. (2020). Diseño y validación de los cuestionarios de representaciones de justicia social para estudiantes de educación secundaria (CRJSES) y para profesores (CRJSP). Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(2), 351-381. https:/doi.org/10.15366/riejs2020.9.2.017
  • Santos-Guerra, M. A. (2006). El pato en la escuela o el valor de la diversidad. Caja Mediterránea.
  • Sen, A. (2009). The idea of justice. Penguin Press.
  • Silva, S. y Fraga, N. (2021). Autonomia e flexibilidade curricular como instrumentos gestionários: O caso de Portugal. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(2), 37-54. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.2.003
  • Torres, J. (2011). La justicia curricular. El caballo de Troya de la cultura escolar. Ediciones Morata.
  • Torres-Harding, S. R., Siers, B. y Olson, B. D. (2012). Development and psychometric evaluation of the Social Justice Scale. American Journal of Community Psychology, 50(1), 77-88. http://doi.org/10.1007/s10464-011-9478-2
  • Vigo-Arrazola, M. B., Dieste-Gracia, B. y García-Goncet, D. (2019). Formación de profesorado en y para la justicia social: una investigación etnográfica. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(4), 88-107. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.11415
  • Wiggnan, G., Pass, M. B. y Gadd, S. R. (en prensa). Critical race structuralism: The role of science education in teaching social justice issues in urban education and pre-service teacher education programs. Urban Education. https://doi.org/10.1177/0042085920937756
  • Young, I. (1990). Justice and the politics of difference. Princeton University.