Aportaciones de la didáctica al desarrollo de la Educación Social y a la formación permanente de los formadores

  1. Antonio Medina Rivilla
  2. Raúl González-Fernández
Journal:
UTE Teaching & Technology: Universitas Tarraconensis

ISSN: 1135-1438 2385-4731

Year of publication: 2022

Issue Title: Ángel-Pío González Soto. In Memoriam

Issue: 1

Pages: 170-186

Type: Article

More publications in: UTE Teaching & Technology: Universitas Tarraconensis

Abstract

The importance of didactics in planning and intervention in the social sphere is highlighted, in line with the contributions of Dr. Ángel-Pío González Soto. From this perspective, the process of design, development and implementation of a teacher training program for young people and adults is detailed, with the aim of assessing its impact. Thus, through a mixed methodology, and with the use of a questionnaire, interviews and discussion groups, where the teachers who assumed the training program have participated, its high relevance is confirmed. Its impact on institutions and society is also pointed out, highlighting the relevance that the figure of Dr. González Soto had in its success.

Bibliographic References

  • Álvarez-Arregui, E., Pérez-Navío, E., González-Fernández, R. y Rodríguez-Martín, A. (2021). Pedagogical Leaders and the Teaching—Learning Processes in COVID-19 Times. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18. https://doi.org/10.3390/ ijerph18157731
  • Comenio, J. A. (1675). Didáctica magna. Porrúa.Day, C, Gu, Q. y Sammons, P. (2016) The Impact of Leadership on Student Outcomes: How Successful School Leaders Use Transformational and Instructional Strategies to Make a Difference. Educational Administration Quarterly, 52(2), 221-258.
  • Domínguez, M.C., Medina-Domínguez, M., González-Fernández, R. y López-Gómez, E. (2018). Metodología de investigación para la educación y la diversidad. UNED.
  • Fenstermacher, G. (1986). Philosophy of research on teaching: Three aspects. En M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of Research on Teaching (pp. 37-49). Macmillan.
  • Ferrández, A. (Coord.) (1992). Educación de adultos: Bases psicosociales y didáctico-organizativas. Diagrama.
  • González Soto, A. P. (1995). La evaluación del profesorado. Estado de la cuestión. En G. Domínguez y L. Amador (Coords.), El proyecto curricular de centro. Un instrumento para la Calidad Educativa (pp. 312-340). Centro Asociado UNED.
  • González Soto, A.P., Medina Rivilla, A. y de la Torre, S. (Coords.) (2002). Didáctica general: Modelos y estrategias para la intervención social. Universitas.
  • Guasch García, M. (1991). La actuación educativa en el ámbito judicial (Tesis Doctoral). Universidad de Barcelona.
  • Mallart, J. (2016). Didáctica: Perspectivas, Teorías y Modelos. En A. Medina y M. C. Domínguez (Eds.), Didáctica. Formación básica para profesionales de la educación(pp. 31-72). Universitas.
  • Marín, R. (2002). Fundamentos de la Educación Social. En A.P. González Soto, A. Medina Rivilla y S. de la Torre (Coords.), Didáctica general: Modelos y estrategias para la intervención social (13-36). Universitas.
  • Martín-Cuadrado, A.M. (Coord.) (2022). Retos actuales del sistema educativo. Propuestas de actuación desde la Educación Social. Octaedro.
  • Medina, A., y A. Mata, F. S. (2009). Didáctica General. Pearson Educación.Medina, A. (Ed.) (2009). Formación y desarrollo de las competencias básicas. Universitas.
  • Domínguez, M.C., López -Gómez, E. y Cacheiro, M.L. (Coords.). Investigación e internacionalización en la formación basada en competencias. Dykinson.
  • Medina, A., y Domínguez, M. C. (2006). Los procesos de observación del prácticum: Análisis de las competencias. Revista Española de Pedagogía, 64(233), 69-103.
  • Medina, A., y E. Pérez (Coords.) (2018). Formación de líderes y directivos para el desarrollo sustentable de las Organizaciones e Instituciones. UNED.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harward Educational Review, 57(1), 1-22.
  • Teddlie, C., y Tashakkori, A. (2009). Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences. Sage.
  • Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods, applied social research methods series. Sage.