Terapia de Aceptación y Compromiso en un niño con celos y rumia disfuncionales

  1. Alonso Sanz, Ángel 1
  2. Barbero Rubio, Adrián 2
  3. Ruiz, Francisco J. 3
  4. Gil Luciano, Bárbara 4
  1. 1 Madrid Institute of Contextual Psychology, España
  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), España
  3. 3 Fundación Universitaria Konrad Lorenz, Colombia
  4. 4 Universidad de Nebrija, España
Journal:
Revista de psicoterapia

ISSN: 1130-5142 2339-7950

Year of publication: 2022

Issue Title: Contextual Therapy: Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

Volume: 33

Issue: 122

Pages: 21-45

Type: Article

DOI: 10.33898/RDP.V33I122.1146 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de psicoterapia

Abstract

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is becoming a promising intervention in childhood psychological problems. This study addresses the intervention from ACT in a case of a 9-year-old child (J) who shows multiple disruptive behaviors in the family context, especially in situations involving his younger brother, and who also has a very extended rumination pattern. An A-B single case design with follow-up measures was used. The results show a significant improvement in the intervention objectives. The main exercises and metaphors that were used to increase the psychological flexibility of J are presented, as well as the intervention carried out with the parents: both in the management of their own psychological barriers as well as the guidelines that were provided to them to promote a more flexible behavior in their child.

Bibliographic References

  • Alonso-Sanz, A., Barbero-Rubio, A. y Gil-Luciano, B. (2020). Consideraciones sobre conducta infantil y confinamiento en la crisis por COVID-19 desde la perspectiva funcional del Análisis Conductual y ACT. International Journal of Psychology & Psychological Therapy, 20(2), 115-129.
  • Bonifacci, P., Tobia, V., Marra, V., Desideri, L., Baiocco, R. y Ottaviani, C. (2020). Rumination and emotional profile in children with specific learning disorders and their parents [Rumiación y perfil emocional en niños con trastornos específicos del aprendizaje y sus padres]. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 389. https://doi.org/10.3390/ijerph17020389
  • Coyne, L. W., McHugh, L. y Martinez, E. R. (2011). Acceptance and commitment therapy (ACT): Advances and applications with children, adolescents, and families [Terapia de aceptación y compromiso (ACT): avances y aplicaciones con niños, adolescentes y familias]. Child and Adolescent Psychiatric Clinics, 20, 379-399. https://doi.org/10.1016/j.chc.2011.01.010
  • Ghomian, S. y Shairi, M. R. (2014). The effectiveness of acceptance and commitment therapy for children with chronic pain (CHACT) on the function of 7 to 12 year-old children [La efectividad de la terapia de aceptación y compromiso para niños con dolor crónico para niños de 7 a 12 años]. International Journal of Pediatrics, 2, 195–203. https://doi.org/10.22038/ijp.2014.2569
  • Gil-Luciano, B., Calderón, T., Tovar, D., Sebastián, B. y Ruiz, F. J. (2019). How are triggers for repetitive negative thinking organized? A relational frame analysis [¿Cómo se organizan los desencadenantes del pensamiento negativo repetitivo? Un análisis del marco relacional]. Psicothema, 31(1), 53-59. https://doi.org/10.7334/psicothema2018.133
  • Gil-Luciano, B., Ruiz, F. J., Valdivia, S. y Suárez-Falcón, J. C. (2017). Promoting psychological flexibility on tolerance tasks: Framing behavior through deictic/hierarchical relations and specifying augmental functions [Promoviendo la flexibilidad psicológica en tareas de tolerancia: enmarcando el comportamiento a través de relaciones deícticas/jerárquicas y especificando funciones aumentadas]. The Psychological Record, 67, 1-9. https://doi.org/10.1007/s40732-016-0200-5
  • Gloster, A. T., Walder, N., Levin, M. E., Twohig, M. P. y Karekla, M. (2020). The empirical status of acceptance and commitment therapy: A review of meta-analyses [El estado empírico de la terapia de aceptación y compromiso: una revisión de metanálisis]. Journal of Contextual Behavioral Science, 18, 181-192. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2020.09.009
  • Hancock, K. M., Swain, J., Hainsworth, C. J., Dixon, A. L., Koo, S. y Munro, K. (2018). Acceptance and commitment therapy versus cognitive behavior therapy for children with anxiety: Outcomes of a randomized controlled trial [Terapia de aceptación y compromiso vs. terapia cognitiva conductual para niños con ansiedad: resultados de un ensayo controlado aleatorizado]. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 47(2), 296–311. https://doi.org/10.1080/15374416.2015.1110822
  • Hayes, S. C., Barnes-Holmes, D. y Roche, B. (2001). Relational Frame Theory. A post Skinnerian account of human language and cognition [Teoría del marco relacional. Una explicación post skinneriana del lenguaje y la cognición humanos]. Springer. https://doi.org/10.1007/b108413
  • Hayes, S. C. y Strosahl, K. D. (2004). A practical guide to acceptance and commitment therapy [Una guía práctica a la terapia de aceptación y compromiso]. Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-23369-7
  • Hayes, S. C., Strosahl, K. D. y Wilson K. G. (1999). Acceptance and commitment therapy. An experiential approach to behavior change [Terapia de aceptación y compromiso. Un enfoque experiencial para el cambio de comportamiento]. Guilford.
  • Luciano, C., Ruiz, F. J., Gil-Luciano, B. y Molina-Cobos, F. J. (2021). Terapias contextuales. En E. Fonseca-Pedrero (Ed.)., Manual de tratamientos psicológicos: adultos (pp. 167-199). Pirámide.
  • Luciano, C., Ruiz, F. J., Vizcaíno-Torres, R. M., Sánchez-Martín, V., Gutiérrez-Martínez, O. y López-López, J. C. (2011). A relational frame analysis of defusion interactions in acceptance and commitment therapy. A preliminary and quasi-experimental study with at-risk adolescents. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11, 165-182.
  • Luciano, C., Törneke, N. y Ruiz, F. J. (en prensa). Clinical behavior analysis and RFT: Conceptualizing psychopathology and its treatment [Análisis clínico del comportamiento y RFT: conceptualizando la psicopatología y su tratamiento]. En M. P. Twohig, M. E. Levin y J. M. Petersen (Eds.), The Oxford Handbook of Acceptance and Commitment Therapy. Oxford University Press.
  • Luciano, C., Valdivia-Salas, S., Cabello, F. y Hernandez, M. (2009). Developing self-directed rules [Desarrollo de reglas autodirigidas]. En R. A. Rehfeldt e Y. Barnes-Holmes (Eds.), Derived relational responding. Applications for learners with autism and other developmental disabilities (pp. 335-352). New Harbinger.
  • Parker, R. I., Vannest, K. J., Davis, J. L. y Sauber, S. B. (2011). Combining nonoverlap and trend for single-case research: Tau-U [Combinación de no superposición y tendencia para la investigación de un solo caso: Tau-U]. Behavior Therapy, 42(2), 284–299. https://doi.org/10.1016/j.beth.2010.08.006
  • Ruiz, F. J., Gil-Luciano, B. y Segura-Vargas, M. A. (en prensa). Cognitive defusion [Defusión cognitiva]. En M. P. Twohig, M. E. Levin y J. M. Petersen (Eds.), The Oxford Handbook of Acceptance and Commitment Therapy. Oxford University Press.
  • Ruiz, F. J., Luciano, C., Vizcaíno R. M. y Sánchez, V. (2012). Aplicación de la terapia de aceptación y compromiso (ACT) en trastornos de ansiedad en la infancia. Un caso de fobia a la oscuridad. En M. Páez y O. Gutiérrez (Eds.), Múltiples Aplicaciones de la Terapia de Aceptación y Compromiso (pp. 27–44). Pirámide.
  • Ruiz, F. J. y Perete, L. (2015). Application of a relational frame theory account of psychological flexibility in young children [Aplicación de una explicación de la teoría del marco relacional sobre la flexibilidad psicológica en niños pequeños]. Psicothema, 27(2), 114–119.
  • Ruiz, F. J., Riaño-Hernández, D., Suárez-Falcón, J. C. y Luciano, C. (2016). Effect of a one-session ACT protocol in disrupting repetitive negative thinking [Efecto de un protocolo ACT de una sesión en la interrupción del pensamiento negativo repetitivo]. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 16(3), 213-233.
  • Salazar, D. M., Ruiz, F. J., Ramírez, E. S. y Cardona-Betancourt, V. (2020). Acceptance and commitment therapy focused on repetitive negative thinking for child depression: a randomized multiple-baseline evaluation [Terapia de aceptación y compromiso centrada en el pensamiento negativo repetitivo para la depresión infantil: una evaluación aleatoria de línea de base múltiple]. The Psychological Record, 70, 373–386. https://doi.org/10.1007/s40732-019-00362-5
  • Swain, J., Hancock, K., Dixon, A. y Bowman, J. (2015). Acceptance and Commitment Therapy for children: A systematic review of intervention studies [Terapia de Aceptación y Compromiso para niños: Una revisión sistemática de estudios de intervención]. Journal of Contextual Behavioral Science, 4(2), 73-85. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2015.02.001
  • Törneke, N., Luciano, C., Barnes-Holmes, Y. y Bond, F. W. (2016). RFT for clinical practice [RFT para la práctica clínica]. En R. D. Zettle, S. C. Hayes, D. Barnes-Holmes y A. Biglan (Eds.), The Wiley handbook of contextual behavioral science (pp. 254-272). Wiley.
  • Wilson, K. G. y Luciano, C. (2002). Terapia de Aceptación y Compromiso (ACT). Un tratamiento conductual orientado a los valores. Pirámide.