Nuevas tecnologías y productividad en las empresas hotelerasEvidencia empírica (2000-2005)

  1. M. Pilar Alberca Oliver 1
  2. Laura Parte Esteban 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revista:
TURYDES: Revista sobre Turismo y Desarrollo local sostenible

ISSN: 1988-5261

Año de publicación: 2010

Volumen: 3

Número: 7

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: TURYDES: Revista sobre Turismo y Desarrollo local sostenible

Resumen

The aim of this paper is to analyze whether the 2000-2005 period characterized by a pervasive environment of growth of activity and investment in new technologies (IT) for the Spanish hotel companies (NACE 551) has had positive influence on the Total Factor Productivity (TFP) of a sample of hotel companies for the same period. This is carried out a sectorial analysis of global trends experienced supply and demand for hotels as well as developments by activity according to data from the Annual Survey of INE services in the 2000-2005 period and the initial characterization of efforts to invest in new technologies that hotel companies have done. It then assesses the evolution of TFP using nonparametric frontier methodology and Malmquist indices for a panel data of hotel companies in 2000-2005. The main conclusion is that despite the investment effort and the growth of the overall activity is a drop in TFP for the companies analyzed probably the result of overcapacity in turn motivated by the significant growth in supply and the deterioration in corporate margins.

Referencias bibliográficas

  • Banker R., Kauffman, R.J. y Morey R.C. (1991): “Measuring gains in operational efficiency from information technology: a study of the positran deployment at Hardee´s INC”. Journal of Management Information Systems, vol. 7 (2), pags. 29-54.
  • Basu, S. y Fernald J. (2007): “Information and Communications Technology as a Generalpurpose Technology: evidence from U.S. industry data”. German Economic Review, May, vol. 8 (2), pags. 146 –173.
  • Blasco A. y Moya I. (2005): “Factores Económico-Financieros que inciden en la Eficiencia Temporal de las Empresas del Sector Turístico Español”. Revista española de Financiación y Contabilidad, nº 126, pags. 663-688.
  • Bresnahan, T.; Brynjolfsson, E. y Hitt, L.M. (2002): “Information technology, workplace organization and the demand for skilled labor: Firm level comments Firm level evidence”, Quarterly Journal of Econonics, vol. 117 (1), pags. 339-376.
  • Brynjolfsson, E. y Hitt, L.M. (2000): “Beyond Computation: Information Technology, Organizational Transformation and Business Practices”, Journal of Economic Perspectives, vol. 14 (4), pags. 23-48.
  • Brynjolfsson E. y Hitt L.(1996): “Paradox lost?. Firm-level evidence of high returns in information systems spending”. Management Science, vol. 42(4), pags. 541-558.
  • Byrd T. y Marshall T. (1997): “Relating information technology investment to organizational performance: a causal model analysis”. Journal Omega, vol. 25(1), pags. 43-56.
  • Caves, D.W.; Christensen, L.R. y Diewert, W.E. (1982): “The Economic Theory of Index Numbers and the Measurement of Input, Output and Productivity”. Econometrica, vol. 50 (6), pags. 1393-1414.
  • De Jorge J. y Suárez C. (2008): “Evaluación de la eficiencia y la productividad de las empresas de distribución minorista en el período 1996-2002. Cuadernos Económicos del Ice - Tribuna de Economía-Marzo-Abril, vol. 841, pags. 181-192.
  • Illueca M. y Martínez L. (2002): “Crecimiento y Productividad en el Sector español de Fritas, Esmaltes y Colores Cerámicos”. Revista Valenciana de Economía y Hacienda Nº 4, 1/2002.
  • Ine-Eas (Encuesta anual de Servicios. 2000-2007).
  • Egatur . Instituto de Estudios Turísticos. www.iet.tourspain.es/
  • Estrada A., Pons A. y Vallés J. (2006): “La Productividad de la Economía española: una Perspectiva Internacional”. Revista ICE . Marzo-Abril, vol. 829, pags. 7-25.
  • Färe, R., Grosskopf, S. y Norris, M. (1997): “Productivity Growth, Technical progress, and Efficiency change in industrialized countries: reply”. American Economic Review vol. 87 (5), pags. 1040-1043.
  • Färe, R., Grosskopf S., Lindgren B. y Roos P. (1989; 1994): “Productivity Developments in Swedish Hospitals: A Malmquist Output Index Approach” in A. Charnes, W. W. Cooper, A. y Lewin and L. M. Seiford, eds., Data Envelopment Analysis: Theory, Methodology and Applications. Boston: Kluwer Academic Publishers.
  • Färe, R., Grosskopf S., Norris M. y Zhang Z. (1994): “Productivity Growth, Technical Progress, and Efficiency Change in Industrialized Countries”. American Economic Review, vol. 84, pags. 66-83.
  • Farrell M.J. (1957): “The Measurement of Productive Efficiency” Journal of the Royal Stadistical Society. Serie A., vol. 3. pags. 253-290.
  • Figueroa Domecq C., Sáez A. y Pulido J.I. (2009): “Impacto de la innovación y el cambio tecnológico en el sector hotelero en destinos urbanos emergentes. El caso de la Comunidad de Madrid”. Ed. Universitaria Ramón Areces. Madrid.
  • Jacob M. y Bravo A. (2001): “Estudio exploratorio sobre la Innovación en el Sector Turístico Balear”. Ed.Cotec. Madrid.
  • Jorgenson, D. W.; Ho, M. S. y Stiroh, K. J. (2002): “Projecting Productivity Growth: Lesson from the US Growth Resurgence”, Federal Reserve Bank of Atlanta Economic Review, Third quarter, pags. 1-13.
  • Jorgenson, D. W.; Ho, M. S. y Stiroh, K. J. (2006): “Potential Growth of the U.S. Economy: Will the Productivity Resurgence Continue?”, Business Economics, vol. 41 (1), pags. 7–16.
  • Jorgenson, D. W.; Ho, M. S. y Stiroh, K. J. (2008): “A Retrospective Look at the U.S. Productivity Growth Resurgence”. Journal of Economic Perspectives, vol. 22 (1), pags. 3–24.
  • Malmquist, S. (1953): “Index Numbers and Indiference Curves”. Trabajos de Estadística 4, pags. 209-242.
  • Maudos J., Pastor J.M y Serrano L. (1998): “Convergencia en las regiones españolas: Cambio técnico, Eficiencia y Productividad”. Revista Española de Economía, vol. 15 (2), pags. 235- 264.
  • Namasivayam K., Enz C.A. y Singuaw J.A. (2000): “How wired are we? Selection and use of new technology in U.S. hotels”. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, vol. 41 (6), pags. 40-48.
  • Roach, S.S. (1991): “Services under siege: the restructuring imperative”. Harvard Business Review, vol. 39 (2), pags. 82-92.
  • Rodrigo Illera C. (2003): “Productividad, Eficacia y Cambio Técnico en las empresas de Europa”, Ed.Cera. Madrid.
  • Rodríguez, J.M, Alonso M.M., Rubio L. y Esteban C. (2008) “Conocimiento y aprendizaje en las grandes cadenas hoteleras españolas en Iberoamérica: Internet como herramienta de aprendizaje organizativo”. Cuadernos de Turismo, vol. 21, pags. 135-157.
  • Rubio, M. y Román M.L. (2006): “Análisis y mejora de la eficiencia de las empresas turísticas de Andalucía” en el Informe Anual del Turismo en Andalucía 2006. Analistas Económicos de Andalucía, pags. 407-451.
  • Strassmann, P. (1997): “The Squandered Computer: Evaluating the Business Alignment of Information Technologies”. New Canaan, CN: Information Economics Press.
  • Siguaw, J.A.; Enz, C.A y Namasivayam, K. (2000) “Adoption of Information Technology in U.S. Hotels: Strategically driven objectives”. Journal of Travel Research, vol. 39, pags. 192-201.
  • Vilaseca J., Torrent J., Lladós J. y Garay LL. (2007): “Tecnologías de la Información y Comunicación, Innovación y Actividad turística: hacia la empresa en red”. Cuadernos de Turismo, vol. 19, pags. 217-240.