Dificultades y retos para periodistas en la producción de contenidos accesibles para Internet | Difficulties and challenges for journalists in the production of accessible content for the Internet

  1. González-Perea, Lourdes 1
  2. Rodríguez-Ascaso, Alejandro 2
  1. 1 Universidad de Málaga (UMA)
  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Revista Española de Discapacidad (REDIS)

ISSN: 2340-5104

Year of publication: 2022

Issue Title: REVISTA ESPAÑOLA DE DISCAPACIDAD | Diciembre 2022 - Mayo 2023

Volume: 10

Issue: 2

Pages: 91-110

Type: Article

DOI: 10.5569/2340-5104.10.02.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Española de Discapacidad (REDIS)

Sustainable development goals

Abstract

This study presents the difficulties encountered by journalists in applying media accessibility requirements on the Internet. For its development, 24 journalists who produce digital content and four computer professionals from cybermedia and organizations in charge of developing media technologies were interviewed. The analysis of the results shows that the absence of accessibility knowledge, together with the lack of help that content management systems (CMS) provide to incorporate the established accessibility requirements, are the main causes of the presence of barriers in the digital media for people with disabilities and the elderly. According to the study’s participants, the accessibility criteria least frequently used by journalists are textual alternatives to semantic use of color for people who cannot see colors, subtitling of audiovisual content for deaf people, and audio description for blind people.

Bibliographic References

  • Alonso, F. et al. (abril de 2010). On the testability of WCAG 2.0 for beginners. Proceedings of the 2010 International Cross Disciplinary Conference on Web Accessibility (W4A). Association for Computing Machinery, Nueva York.
  • Cabañero, A. A. y Luján, S. (2012). Estudio sobre la accesibilidad de los sitios web de medios de comunicación. Universidad de Alicante. https://acortar.link/cj78He.
  • Chaves-Montero, A. (2018). La utilización de una metodología mixta en investigación social. En K. Delgado et al. (Coords.), Rompiendo barreras en la investigación (pp. 164-184). Universidad Técnica de Machala. https://acortar.link/sCVZuL.
  • Conti, G. (2017). Accessibility and social responsibility: exploring barriers to access on news websites for people who are d/Deaf or hard of hearing. Tesis doctoral, Universidad de Missouri, Columbia.
  • Cruz, J. (2020). Competencias y metacompetencias de los periodistas digitales. URU - Revista de Comunicación y Cultura, (3), 53-66. https://doi.org/10.32719/26312514.2020.3.5.
  • Deuze, M. y Witschge, T. (2018). Beyond journalism: Theorizing the transformation of journalism. Journalism, 19(2), 165-188. https://doi.org/10.1177/1464884916688550.
  • Discapnet (2007). Accesibilidad en los diarios digitales españoles. Observatorio de Accesibilidad TIC. https://www.discapnet.es/innovacion/accesibilidad-en-los-diarios-digitales-espanoles.
  • Discapnet (2016). Accesibilidad de los principales medios digitales de comunicación. Observatorio de Accesibilidad TIC. https://www.discapnet.es/innovacion/accesibilidad-de-los-principales-medios-digitales-de-comunicacion.
  • España. Ley 34/2002, de 11 de julio, de servicios de la sociedad de la información y de comercio electrónico. Boletín Oficial del Estado, 12 de julio de 2002, núm. 166, pp. 1-38. https://acortar.link/fqnEpZ.
  • España. Ley 56/2007, de 28 de diciembre, de Medidas de Impulso de la Sociedad de la Información. Boletín Oficial del Estado, 29 de diciembre de 2007, núm. 312, pp. 1-36. https://acortar.link/LFCVsH.
  • España. Ley 6/2022, de 31 de marzo, de modificación del Texto Refundido de la Ley General de derechos de las personas con discapacidad y de su inclusión social, aprobado por el Real Decreto Legislativo 1/2013, de 29 de noviembre, para establecer y regular la accesibilidad cognitiva y sus condiciones de exigencia y aplicación. Boletín Oficial del Estado, 1 de abril de 2022, núm. 78, pp. 43626- 43633. https://acortar.link/s04flq.
  • España. Real Decreto Legislativo 1/2013, de 29 de noviembre, por el que se aprueba el “Texto Refundido de la Ley General de derechos de las personas con discapacidad y de su inclusión social”. Boletín Oficial del Estado, 3 de diciembre de 2022, núm. 289, pp. 95635-95673. https://acortar.link/eYhk4O.
  • González-Perea, L. (2018). La accesibilidad de los medios de comunicación digitales en España: responsabilidad de los periodistas en la generación de contenidos inclusivos. index.comunicación, 8(1), 225-253. https://acortar.link/9RObKd.
  • González-Perea, L. y Gutiérrez-Lozano, J. F. (2020). La accesibilidad digital universal y su enseñanza en los grados universitarios de Periodismo en España. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (73), 66-81. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1683.
  • Haage, A. (2020). The Information Repertoire of People with Disabilities. En M. Antona y C. Stephanidis (Eds.), Universal Access in Human-Computer Interaction. Applications and Practice. HCII 2020. Lecture Notes in Computer Science, vol 12189. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-49108-6_26.
  • Hardin, M. y Preston, A. (2001). Inclusion of Disability Issues in News Reporting Textbooks. Journalism and Mass Communication Educator, 56, 43-54.
  • Henquinet, M. M. (2014). Increasing Accessibility: How News Websites Can Better Serve People With Visual Disabilities. Tesis doctoral. Universidad de Missouri, Columbia.
  • Jódar, J. A. (2010). La era digital: nuevos medios, nuevos usuarios y nuevos profesionales. Razón y palabra, (71).
  • Jutterström, E. (2018). News for Everyone - Investigating Universal Accessibility with Cognitively Disabled Users on Swedish News Sites. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1202668/FULLTEXT01.pdf.
  • Lieb, T. (2001). Q. & A.: Style Conscious. Journal of Electronic Publishing, (7). https://doi.org/10.3998/3336451.0007.206.
  • Manning-Miller, C. (1993). Confronting Discrimination and the Integrative Curriculum. Journalism Educator, (48), 18-23.
  • Nordli, L. H. (2016). Identifying and overcoming Organizational Barriers in Organizations to Ensure Universal Design in Practice: A Case Study of the Norwegian Broadcasting Corporation. Oslo and Akhershus University College of Applied Sciences.
  • Palmeri, J. (2009). Disability Studies, Cultural Analysis, and the Critical Practice of Technical Communication Pedagogy. Technical Communication Quarterly, 15(1), 49-65. https://www.doi.org/10.1207/s15427625tcq1501_5.
  • Revilla, O. y Carreras, O. (2018). Accesibilidad web. WCAG 2.1 de forma sencilla. Itákora Press.
  • Salaverría, R. (2017). Tipología de los cibermedios periodísticos: bases teóricas para su clasificación. Revista Mediterránea de Comunicación, 8(1). https://doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.1.2.
  • Salaverría, R. et al. (2021). Capítulo 1. El mapa de los cibermedios en España. Espejo De Monografías De Comunicación Social, (3), 25-49. https://doi.org/10.52495/c1.emcs.3.p73.
  • Sanderson, N. C. et al. (2015). The Accessibility of Web-Based Media Services – An Evaluation. En M. Antona y C. Stephanidis (Eds.), Universal Access in Human-Computer Interaction. Access to Today’s Technologies (pp. 242-252). Springer International Publishing, Cham.
  • Tejedor, S. (2010). Ciberperiodismo: Libro de estilo para Ciberperiodistas. Itla Editorial.
  • W3C (2018). Web Content Accessibility Guidelines 2.1. https://acortar.link/ODkI6n.
  • W3Techs (2021). Usage Statistics and Market Share of Content Management Systems, October 2021. https://acortar.link/MxJTWC.
  • Wise, H. (2021). Digital accessibility is a cultural shift newsrooms need now. News of the Reynolds Journalism Institute. https://rjionline.org/news/digital-accessibility-is-a-cultural-shift-newsrooms-need-now/.
  • Youngblood, N. E. (2010). Integrating usability and accessibility into the interactive media and communication curriculum. Global Media Journal, 9.
  • Youngblood, N. E. et al. (2018). Accessible Media: The Need to Prepare Students for Creating Accessible Content. Journalism & Mass Communication Educator, 73, 334-345. https://doi.org/10.1177/1077695817714379.