El monólogo fílmico desde la Semiótica Comparada

  1. López López, Carmen María 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Zeitschrift:
1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada

ISSN: 0210-7287

Datum der Publikation: 2022

Titel der Ausgabe: Literatura del regreso

Nummer: 12

Seiten: 227-249

Art: Artikel

DOI: 10.14201/1616202212227249 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: 1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

This study approaches the theoretical problems of the film monologue as a technique of representation of interiority on the screen. To this purpose, it addresses the thorny issue of the two expressive focuses (literary and film), as well as the different functioning between the languages of literature and cinema. Faced with the hegemony of the word as an expressive instrument of the literature, the study examines the process of semiotic coding of film discourse, made up of verbal, visual and auditory codes in a plurality of signs. To trace theses theoretical itineraries, he recovers the critical approaches disseminated in different theoretical traditions, approaching related concepts such as the duality between «physical eye» and «mind’s eye», the invisible narrators or the «inside» and «outside» of the screen to show, finally, the need to rehink the technique of inner monologue from Comparative Semiotics.

Bibliographische Referenzen

  • Abuín González, Anxo. «“Don’t talk, just do it”: la palabra frente a la imagen o el monólogo». En Pérez Bowie, José Antonio (ed.). Reescrituras fílmicas: nuevos territorios de la adaptación. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2010, pp. 121-141.
  • Aumont, J. et al. Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Trad. Núria Vidal. Barcelona: Paidós, 1996.
  • Aznar Anglés, Eduardo. El monólogo interior. Un análisis textual y pragmático del lenguaje interior en la literatura. Barcelona: eub, 1996a.
  • Aznar Anglés, Eduardo. «Resituar el monólogo interior». Boletín de la Unidad de Estudios Biográficos, 1996b, 1, pp. 19-29.
  • Aznar Anglés, Eduardo. «Transformación, transmisión, recepción en la determinación de un género: el origen y el sentido del monólogo interior». En Martínez Fernández, José Enrique (coord.). Estudios de literatura comparada: norte y sur, la sátira, transferencia y recepción de géneros y formas textuales. Actas del 13.º Simposio de Estudios de Literatura Comparada. León: Universidad de León, 2002, pp. 463-470.
  • Becerra Suárez, Carmen y Susana Pérez Pico. «La traducción de la intimidad psíquica a la pantalla». En Pérez Bowie, José Antonio (ed.). Reescrituras fílmicas: nuevos territorios de la adaptación. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2010, pp. 143-158.
  • Beja, Morris. Film and Literature. New York: Longman, 1976.
  • Beltrán Almería, Luis. Palabras transparentes. La configuración del discurso del personaje en la novela. Madrid: Cátedra, 1992.
  • Bergson, Henri. Ensayo sobre los datos inmediatos de la conciencia. Trad. Juan Miguel Palacios. Salamanca: Sígueme, 1999 [1889].
  • Bettetini, Gianfranco. Tiempo de la expresión cinematográfica: la lógica temporal de los textos audiovisuales. Trad. Silvia Tabachnik. México: Fondo de Cultura Económica, 1984 [1979].
  • Bluestone, George. From Novels into Film. Baltimore (md): Johns Hopkins University Press, 1957.
  • Bonitzer, Pascal. Le champ aveugle. Essais sur le cinéma. Paris: Cahiers du Cinéma Gallimard, 1982.
  • Booth, Wayne C. La retórica de la ficción. Trad. Santiago Gubern. Barcelona: A. Bosch, 1974 [1961].
  • Burunat, Silvia. El monólogo interior como forma narrativa en la novela española (1940-1975). Madrid: José Porrúa Turanzas, 1980.
  • Casetti, Francesco. El film y su espectador. Trad. Anna L. Giordano. Madrid: Cátedra, 1994 [1986].
  • Chatman, Seymour. Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y en el cine. Trad. María Jesús Hernández Prieto. Madrid: Taurus, 1990 [1980].
  • Cohn, Dorrit. Transparent Minds: Narrative Modes for Presenting Consciousness in Fiction. Princeton: Princeton University Press, 1978.
  • Doane, Mary Ann. «The voice in the cinema: the articulation of body and space». Yale French Studies «Cinema/Sound», 1980, 60, pp. 33-50.
  • Dujardin, Édouard. Les lauriers sont coupés. Paris: Messein, 1924 [1887].
  • Dujardin, Édouard. Le Monologue intérieur : Son apparition, ses origines, sa place dans l’oeuvre de James Joyce. Paris: Messein, 1931.
  • Dujardin, Édouard. Han cortado los laureles. Trad. Roberto Yahni. Madrid: Alianza, 1973 [1887].
  • Escudero, Víctor. «Usos del cine en el Modernism: El realismo del registro inmediato». En Mirizio, Annalisa (ed.). Fuera del cuadro: cine, palabra e imagen en las artes modernas. Madrid: Pigmalión Edypro, 2014, pp. 89-117.
  • Fleishman, Avron. Narrated films. Storytelling Situations in Cinema History. The John Hopkins University Press, 1992.
  • Hutcheon, Linda. A Theory of Adaptation. New York: Routledge, 2006.
  • Jakobson, Roman. «¿Decadencia del cine?». En Urrutia, Jorge (ed.). Contribuciones al análisis semiológico del film. Valencia: Fernando Torres, 1976, pp. 171-186.
  • Kawin, Bruce. Mindscreen. Bergman, Godard and First-Person Film. Princeton: Princeton University Press, 1978.
  • Kozloff, Sarah. Invisible Storytellers: Voice-Over Narration in American Fiction Film. California: University of California Press, 1989.
  • Levin, Harry. James Joyce: A Critical Introduction. Norfolk: New Directions Books, 1941.
  • López López, Carmen María. «El lamento del ángel Damiel. La condición poético-cinematográfica de Wenders en El cielo sobre Berlín». Tonos Digital. Revista de Estudios Filológicos, 2015, 28.
  • López López, Carmen María. El discurso interior en las novelas de Javier Marías: los ojos de la mente. New York/Amsterdam: Brill, 2021.
  • Lotman, Yuri. Estética y semiótica del cine. Barcelona: Gustavo Gili, 1979.
  • Macfarlane, Brian. Novel to Film. An Introduction to the Theory of Adaptation. Oxford: Clarendon Press, 1996.
  • Metz, Christian. Film Language: A Semiotics of the Cinema. Oxford: Oxford University Press, 1974.
  • Peña Ardid, Carmen. Literatura y cine. Una aproximación comparativa. Madrid: Cátedra, 1992.
  • Peña Ardid, Carmen. «Los estudios de literatura y cine en España (1995-2003). Ensayo de bibliografía». Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 2004, 13, pp. 237-275.
  • Pérez Bowie, José Antonio. La adaptación cinematográfica de textos literarios. Teoría y práctica. Salamanca: Plaza Universitaria, 2003.
  • Pérez Bowie, José Antonio. «Las adaptaciones cinematográficas a la luz de algunas aportaciones teóricas recientes». Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 2004, 13, pp. 276-300.
  • Pérez Bowie, José Antonio. Leer el cine. La teoría literaria en la teoría cinematográfica. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2008.
  • Pérez Bowie, José Antonio. Reescrituras fílmicas: nuevos territorios de la adaptación. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2010.
  • Pérez Pico, Susana. «El narrador homodiegético en el cine: Desayuno con diamantes (Breakfast at Tiffany’s, Truman Capote, 1958; Blake Edwards, 1961)». En Muro Munilla, Miguel Ángel (coord.). Arte y nuevas tecnologías: X Congreso de la Asociación Española de Semiótica. La Rioja: Universidad de la Rioja, Fundación San Millán de la Cogolla, 1994, pp. 893-905.
  • Pérez Pico, Susana. La imagen en la palabra. Las adaptaciones cinematográficas de Virginia Woolf. Academia del Hispanismo, 2008.
  • Piñera Tarque, Ismael. Mundos narrativos. Relato literario y relato fílmico. Kassel: Reichenberger, 2009.
  • Pozuelo Yvancos, José María. «Roland Barthes y el cine». En Castro de Paz, José Luis, Pilar Couto Cantero y José María Paz Gago (eds.). Cien años de cine. Historia, Teoría y Análisis del texto fílmico. Madrid: Universidade da Coruña/Visor, 1999, pp. 237-253.
  • Sánchez Noriega, José Luis. De la literatura al cine. Teoría y análisis de la adaptación. Barcelona: Paidós, 2000.
  • Stam, Robert et al. Nuevos conceptos de teoría del cine. Trad. Robert Stam. Barcelona: Paidós, 1999 [1992].
  • Villanueva, Darío. «Los inicios del relato en la Literatura y el Cine». En Castro de Paz, José Luis, Pilar Couto Cantero y José María Paz Gago (eds.). Cien años de cine. Historia, Teoría y Análisis del texto fílmico. Madrid: Universidade da Coruña/Visor, 1999, pp. 213-225.
  • Woolf, Virginia. Collected Essays. London: Chatto & Windus, 1966.