Diseño y validación de un instrumento para escuchar la voz del alumnado de las aulas abiertas especializadas

  1. Mirete ruiz, Ana Belén 1
  2. Alcaraz García, Salvador
  3. Caballero García, Carmen María
  4. Arnaiz Sánchez, Pilar
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

ISSN: 1577-4147

Ano de publicación: 2019

Título do exemplar: La inclusión educativa y social a debate

Volume: 49

Número: 3

Páxinas: 79-117

Tipo: Artigo

DOI: 10.30827/PUBLICACIONES.V49I3.11405 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

Resumo

The voices of students with serious and permanent special educational needs have been excluded from the research processes in which they have been involved. Therefore, it is necessary to have instruments to collect their opinions and give them visibility. The main objective of this work is to design and validate an adapted questionnaire to the characteristics of students with serious and permanent special education needs who are enrolled in the Open Specialized Classrooms. This work has counted with the participation of 21 professionals in inclusive education and methodology, using the technique of focal groups as the main methodological strategy. The mixed nature of the data implies a double treatment, for which the Atlas-Ti Version 8 program was used and the statistical package SPSS V.24 to analyse the inter-judge concordance. The results show that a valid questionnaire has been designed for the purpose that was intended. Moreover, the focus groups have been established as an adequate way to construct and validate instruments.

Referencias bibliográficas

  • Ahmadi, R., & Hasani, M. (2018). Capturing student voice on TEFL syllabus design: Agenticity of pedagogical dialogue negotiation. Cogent Education, 5, 1-17. Doi: https://doi.org/10.1080/2331186X.2018.1522780
  • Alderson, P. (2008). Children as researchers: participation rights and research methods. En P. Christensen & P. James (Eds.), Research With Children: Perspectives and Practices, Second Edition (pp. 276-290). Londres: Falmer Press/Routledge.
  • Alderson, P., & Goodey, C. (2018). Enabling Education: experiences in special and ordinary schools. Londres: Tufnell.
  • Arnaiz, P., De Haro, R., & Mirete, A.B. (2018). Evaluación de las Aulas Abiertas Especializadas de la Región de Murcia. En J.I. Alonso, R. Nortes, S. Albaladejo & N. Orcajada (Eds.), Investigación educativa en las aulas de Primaria (pp.171-186). Murcia: Editum.
  • Arnaiz, P., Mirete, A.B., & De Haro, R. (2017). La voz del alumnado de las aulas abiertas. Grupos focales como estrategia para la construcción de instrumentos adaptados. En M.J. León & T. Sola (Coords.), Liderando investigación y prácticas inclusivas (pp.1827-1836). Granada: EUG.
  • Bahou, L. (2011). Rethinking the challenges and possibilities of student voice and agency. Educate, 1(1), 2–14.
  • Biddle, C. (2019). Pragmatism in student voice practice: What does it take to sustain a counter-normative reform in the long-term? Journal of Educational Change, 20(1), 1-29. Doi: https://doi.org/10.1007/s10833-018-9326-3
  • Bragg, S. (2007). It’s not about Systems, it’s about Relationships: Building a Listening Culture in Primary School. En D. Thiessen & A. Cook-Sather (Eds.), International Handbook of Student Experience in Elementary and Secondary School (pp. 659- 680). Dordrecht: Springer.
  • Calvo, A., & Susinos, T. (2010). Prácticas de investigación que escuchan la voz del alumnado: mejorar la universidad indagando la experiencia. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 14(3), 75-88.
  • Charteris, J., & Smardon, D. (2019). The politics of student voice: unravelling the multiple discourses articulated in schools. Cambridge Journal of Education, 49(1), 93-110. Doi: https://doi.org/10.1080/0305764X.2018.1444144
  • Colás, P., Buendía, L., & Hernández-Pina, F. (2009). Competencias científicas para la realización de una tesis doctoral. Barcelona: Davinci.
  • Cubo, S., Martín, B., & García, J.L. (2011). Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Ediciones Pirámide.
  • De Haro, R., Mirete, A.B., & Alcaraz, S. (2017). Escuchar las voces del alumnado escolarizado en las aulas abiertas: procesos e instrumentos desarrollados. En P. Arnaiz, M.D. Gracia & F.J. Soto (Coords.), Tecnología accesible e inclusiva: logros, resistencias y desafíos (pp. 62-70). Murcia: Consejería de Educación, Juventud y Deportes.
  • De la Rosa, L. (2016). La voz de las personas con discapacidad en la formación inicial de docentes. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 5, 160-169.
  • De Leeuw, R., De Boer, A., & Minnaert, A. (2018). Student voices on social exclusion in general primary schools. European Journal of Special Needs Education, 33(2), 166-186. Doi: https://doi.org/10.1080/08856257.2018.1424783
  • Escarbajal, A., Alcaraz, S., Garrido, C.F., & Soto, F.J. (2017). Estudio de las aulas abiertas de la Región de Murcia como medida de inclusión educativa. En M.J. León & T. Sola (Coords.), Liderando investigación y prácticas inclusivas (pp.1827-1836). Granada: EUG.
  • Escobar, J., & Bonilla-Jiménez, F.I. (2009). Grupos focales: una guía conceptual y metodológica. Cuadernos hispanoamericanos de psicología, 9(1), 51-67.
  • Fielding, M. (2001). Students as Radical Agents of Change.Journal of Educational Change, 2(2), 123-141. Doi: https://doi.org/10.1023/A:1017949213447
  • Fielding, M. (2011). La voz del alumnado y la inclusión educativa: una aproximación democrática radical para el aprendizaje intergeneracional. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 70, 31-62.
  • Fielding, M. (2018). Democracia radical y la voz del alumnado en escuelas de secundaria. Voces de la Educación, 3(1), 28-42.
  • Fine, M., Weis, L., Wessen, S., & Wong, L. (2000). For whom? Qualitative research, representations and social responsibilities. En N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.). Handbook of Qualitative Research (pp. 167-207). Londres: Sage Pub.
  • Giroux, H.A. (1986). Radical Pedagogy and the Politics of Student Voice. Interchange, 17(1), 48-69. Doi: https://doi.org/10.1007/BF01811018
  • Hall, V. (2017). A tale of two narratives: student voice-what lies before us? Oxford Review of Education, 43(2), 180-193. Doi: https://doi.org/10.1080/03054985.2016.1264379
  • Hamui-Sutton, A., & Valera-Ruiz, M. (2012).La técnica de los grupos focales. Metodología de investigación en educación médica, 2(1), 55-60.
  • Kitzinger, J. (1995). Qualitative Research: introducing focus group. BMJ, Clinical Research, 311, 299-302. Doi: https://doi.org/10.1136/bmj.311.7000.299
  • Lensmire, T.J. (1998). Rewriting student voice. Journal of Curriculum Studies, 30(3), 261-291. Doi: https://doi.org/10.1080/002202798183611
  • Maquilón, J.J. (2017). Fundamentación teórica del proyecto docente. Universidad de Murcia: Murcia.
  • McMillan, J.H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa, 5ª Ed. Madrid: Pearson.
  • Messiou, K. (2013). El compromiso con la voz del alumnado: uso de un marco de trabajo para abordar la marginación en las escuelas. Revista de Investigación en Educación, 11(3), 97-108.
  • Mitra, D.L., Frick, W.C., & Crawford, E.R. (2011). The Ethical Dimensions of Student Voice Activities in the United States. En G. Czerniawski & W. Kidd (Comp.), Student Voice Handbook: Bridging the Academic/Practitioner Divide (pp. 367-378). Reino Unido: Emerald.
  • Moriña-Díez, A. (2015). ¿Contextos universitarios inclusivos? Un análisis desde la voz del alumnado con discapacidad. Cultura y Educación, 27(3), 681-694.
  • Parrilla, A., & Sierra, S. (2015). Construyendo una investigación inclusiva en torno a las distintas transiciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 161-175. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.1.214381
  • Pearce, T.C., & Wood, B.E. (2019). Education for transformation: an evaluative framework to guide student voice work in schools. Critical Studies in Education, 60(1), 113-130. Doi: https://doi.org/10.1080/17508487.2016.1219959
  • Peters, S.J. (2010). The heterodoxy of student voice: challenges to identity in the sociology of disability and education. British Journal of Sociology of Education, 31(5), 591-602. Doi: https://doi.org/10.1080/01425692.2010.500092
  • Rose, R., & Shevlin, M. (2014). Developing case studies within a longitudinal study of special needs provision in the Republic of Ireland. Journal of Research in Special Educational Needs, 16(2), 113-121.
  • Rudduck, J. (2007). Student Voice, Student Engagement, and School Reform. En D. Thiessen & A. Cook-Sather (Eds.), International Handbook of Student Experience in Elementary and Secondary School (pp. 587-610). Doi: https://doi.org/10.1007/1-4020-3367-2_29
  • Rudduck, J., & Flutter, J. (2007). Cómo mejorar tu centro escolar dando la voz al alumnado. Madrid: Morata.
  • Sabariego, M. (2010). Etnografía y estudio de casos. En S. Nieto (Ed.), Principios, métodos y técnicas esenciales para la investigación educativa (pp. 425-445). Madrid: Dykinson.
  • Susinos, T. (2012). Las posibilidades de la voz del alumnado para el cambio y la mejora educativa. Revista de Educación, 359, 16-23.
  • Susinos, T., Calvo, A., Rodríguez, C., & Saiz, A. (2019). ICT for Inclusion. A Student Voice Research Project in Spain. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 11(23), 39-54. Doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.iisv
  • Terrén, M., & Sales, A. (2016). Establecimiento de Normas de Aula para Favorecer la Voz del Alumnado. Estudio de Caso Español. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(2), 151-166.
  • Thoma, C.A., Rogan, P., & Baker, S.R. (2001). Student involvement in transition planning: Unheard voices. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 36(1), 16-29.
  • Tong, S.Y.A., & Adamson, B. (2015). Student Voices in School-Based Assessment.Australian Journal of Teacher Education, 40(2), 15-28.
  • Traver, J.A., Sales, A., & Moliner, O. (2010). Ampliando el territorio: algunas claves sobre la participación de la comunidad educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficiencia y cambio en educación, 8(3), 96-119.