Escuchar las voces del alumnado para construir la inclusión y la equidad educativadiseño y validación de un cuestionario

  1. Arnaiz Sánchez, Pilar 1
  2. De Haro Rodríguez, Remedios 1
  3. Alcaraz García, Salvador 1
  4. Caballero García, Carmen María 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
REMIE: Multidisciplinary Journal of Educational Research

ISSN: 2014-2862

Year of publication: 2019

Issue Title: REMIE October 2019

Volume: 9

Issue: 3

Pages: 258-292

Type: Article

DOI: 10.17583/REMIE.2019.4613 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REMIE: Multidisciplinary Journal of Educational Research

Abstract

The Sustainable Development Goal 4 promoted by UNESCO involves analysing the learning barriers and the participation in educational centres, being necessary to consider one of the main protagonist: the students. The instrument developed is intended to listen to the voice of primary and secondary school students about the reception, relationship and participation in the ordinary classrooms of students enrolled in specialized open classrooms in order to know if the centres and the classrooms offer an inclusive and equitable education for all. To determine the validity of content, the expert judgment technique was used. There were nine judges who participated from different Spanish universities, using a quantitative and qualitative assessment guide. In addition, the validity of the questionnaire applied to 2649 students is presented. The results verify a concordance between the judges regarding the relevancy, clarity and adequacy of the questionnaire and a good statistical validity of it after its application. Definitely, a valid and reliable instrument is presented to listen to the voices of students in regular classrooms regarding peers with serious and permanent special educational needs who are enrolled in specialised open classrooms

Bibliographic References

  • Ainscow, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas: ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea.
  • Arnaiz, P. (2003). Educación inclusiva, una escuela para todos. Málaga: Aljibe.
  • Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva en el siglo XXI. Avances y retos. Lección Magistral apertura del curso 2018-2019. Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
  • Arnaiz, P., De Haro, R. & Mirete, A.B. (2018). Evaluación de las aulas abiertas especializadas en la Región de Murcia. En J.I. Alonso., R. Nortes., S. Albaladejo & N. Orcajada, (Eds.), Investigación educativa en las aulas de primaria (pp. 171-185). Murcia: EditumServicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
  • Artiles, A., Kozleski, E. & Waitoller, F. (2011). Inclusive Education: Examining Equity on Five Continents. Cambridge, MA: Harvard Education Press.
  • Baroutsis, A., Mcgregor, G. & Mills, M. (2015). Pedagogic voice: Student voice in teaching and engagement pedagogies. Pedagogy Culture and Society, 24(1), 123-140. doi: 10.1080/14681366.2015.1087044
  • Barton, L. (2005). Emancipatory research and disabled people: some observations and questions. Educational Review, 57(3), 317-327.doi: 10.1080/00131910500149325
  • Benstead, H. (2019). Exploring the relationship between social inclusion and special educational needs: mainstream primary perspectives. Support for Learning, 34(1), 34-53. doi: 10.1111/1467-9604.12234
  • Booth, T. & Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion.Developing learning and participation in schools. Bristol: CCIE.
  • Bossaert, G., Colpin, H., Pijl, S. J. & Petry, K. (2011).The attitudes of Belgian adolescents towards peers with disabilities. Research in Developmental Disabilities, 32, 504-509. doi:10.1016/j.ridd.2010.12.033
  • Bragg, S. (2007). It’s not about Systems, it’s about Relationships: Building a Listening Culture in Primary School. En D. Thiessen y A. CookSather (Eds.), International Handbook of Student Experience in Elementary and Secondary School (pp. 659- 680). Dordrecht: Springer.
  • Calvo, A., Haya, I. & Susinos, T. (2012). El rol del orientador en la mejora escolar. Una investigación centrada en la voz del alumnado como elemento de cambio. Revista de Investigación en Educación, 10(2), 7-20. Recuperado de: http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/147
  • Calvo, A. & Susinos, T. (2010). Prácticas de investigación que escuchan la voz del alumnado: mejorar la universidad indagando la experiencia. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 14(3), 75-88. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42892
  • Chen, J., Lin, T. J., Justice, L. & Sawyer, B. (2019). The social networks of children with and without disabilities in early childhood special education classrooms. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(7), 2779-2794.doi: 10.1007/s10803-017-3272-4
  • Fielding, M. (2011). La voz del alumnado y la inclusión educativa: una aproximación democrática radical para el aprendizaje intergeneracional. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 70, 31-62. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3426240
  • Finn, R. (2019). How pedagogical diversity can afford parallaxes of competence: towards more inherently inclusive school. International Journal of Inclusive Education. doi: 10.1080/13603116.2019.1642400
  • Goodall, C. & MacKenzie, A. (2018). What about my voice? Autistic young girls’ experiences of mainstream school. European Journal of Special Needs Education, 34(4), 499-513. doi: 10.1080/08856257.2018.1553138
  • Izadpanah, S., Barnow, S., Neubauer, A. B. & Holl, J. (2019). Development and Validation of the Heidelberg Form for Emotion Regulation Strategies (HFERST): Factor Structure, Reliability, and Validity. Assessment, 26(5), 880-906. doi: 10.1177/1073191117720283
  • Koegel, L., Matos-Freden, R., Lang, R. &Koegel, R. (2012). Interventions for children with autism spectrum disorders in inclusive school settings. Cognitive and Behavioral Practice, 19(3), 401-412. doi: 10.1016/j.cbpra.2010.11.003
  • Martínez, R. & Porto, M. (2019). Las aulas abiertas especializadas en España: Análisis Comparado. Siglo Cero, 50, 3(271), 89-120. doi:10.14201/scero201950389120
  • Messiou, K. (2013). El compromiso con la voz del alumnado: uso de un marco de trabajo para abordar la marginación en las escuelas. Revista de Investigación en Educación, 11(3), 97-108. Recuperado de: http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/288
  • Miranda, M., Burguera, J. L., Arias, J. M. & Peña, E. (2019). Inclusión, diversidad y equidad: diseño y validación de un cuestionario de opinión dirigido al profesorado de orientación educativa (IDEC-O). Revista de Investigación Educativa, 37(2), 505-524. doi: 10.6018/rie.37.2.333891
  • Muntaner, J. J. (2014). Prácticas inclusivas en el aula ordinaria. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 7(1), 63-79. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4772623
  • Pearce, T. C. &Wood, B. E. (2019). Education for transformation: an evaluative framework to guide student voice work in schools. Critical Studies in Education, 60(1), 113-130. doi: 10.1080/17508487.2016.1219959
  • Pearlman, S., & Michaels, D. (2019). Hearing the voice of children and young people with a learning disability during the Educational Health Care Plan (EHCP). Support for Learning, 34(2), 148-161. doi: 10.1111/1467-9604.12245
  • Rodríguez, H. J. (2016). La educación inclusiva en la agenda educativa mundial 2015-2030. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 9(2), 1-17. Recuperado de: http://www.revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/ 47/43
  • Rodríguez-Medina, J., Jiménez, M. & Arias, V. (2018). Mediación entre iguales, competencia social y relaciones interpersonales de los niños con TEA en la escuela. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 93, 93-110. Recuperado de: https://bit.ly/2n8pqkw
  • Schwab, S. (2017). The impact of contact on students’ attitudes towards peers with disabilities. Research in Developmental Disabilities, 62, 160-165.doi: 10.1016/j.ridd.2017.01.015
  • Siegel, S. &Castellan, N. J. (1995). Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta. México: Trillas.
  • Suárez-García, Z., Álvarez-García, D. & Rodríguez, C. (2018). Alumnado rechazado por sus compañeros en Educación Infantil: prevalencia, diferencias de género y relación con problemas externalizados. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 5(2), 125-132. doi: 10.17979/reipe.2018.5.2.4421
  • Stainback, S. & Stainback, W. (Coord.). (2007). Aulas inclusivas: un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo. Madrid: Narcea.
  • Susinos-Rada, T., Calvo-Salvador, A., Rodríguez-Hoyos, C. & Saiz-Linares, Á. (2019). ICT for Inclusion. A Student Voice Research Project in Spain. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 11(23), 39-54. doi: 10.11144/Javeriana.m11-23.iisv
  • Susinos, T. & Parrilla, Á. (2008). Dar la voz en la investigación inclusiva. Debates sobre inclusión y exclusión desde un enfoque biográficonarrativo. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), 157-171. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/551/55160212.pdf
  • Susinos, T. & Parrilla, Á. (2013). Investigación inclusiva en tiempos difíciles. Certezas provisionales y debates pendientes. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 88-98. Recuperado de: https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/2898
  • Szelei, N., Tinoca, L. & Pinho, A. S. (2019). Rethinking ‘cultural activities’: An examination of how teachers utilised student voice as a pedagogical tool in multicultural schools. Teaching and Teacher Education, 79, 176-187. doi: 10.1016/j.tate.2018.12.020
  • Terrén, M. & Sales, A. (2016). Establecimiento de Normas de Aula para Favorecer la Voz del Alumnado. Estudio de Caso Español. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(2), 151-166. Recuperado de: http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/166704
  • Tong, S.Y.A. & Adamson, B. (2015). Student Voices in School-Based Assessment.Australian Journal of Teacher Education, 40(2), 15- 28.doi: 10.14221/ajte.2015v40n2.2
  • UNESCO. (1990). Declaración Mundial de Educación para Todos y Marco de Acción Asociado. Jomtien, Tailandia: UNESCO.
  • UNESCO. (1994). Declaración de Salamanca y Marco de Acción para las Necesidades Educativas Especiales. París: UNESCO.
  • Weiss, S., Harder, J. & Bratiotis, C. (2019). Youth Perceptions of a SchoolBased Mentoring Program. Education and Urban Society, 51(3), 423-437. doi: 10.1177/0013124517722830
  • Zeegers, Y. & Elliott, K. (2019). Who’s asking the questions in classrooms? Exploring teacher practice and student engagement in generating engaging and intellectually challenging questions. Pedagogies: An International Journal, 14(1), 17-32. doi:1554480X.2018.1537186