La competencia de emprendimiento digital en función del géneroel proyecto EmDigital

  1. Román-García, María del Mar 1
  2. González Calatayud, Víctor 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

ISSN: 2172-7929

Year of publication: 2022

Issue: 24

Pages: 1205

Type: Article

DOI: 10.25267/HACHETETEPE.2022.I24.1205 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

Abstract

Entrepreneurship is a competence that goes beyond the creation of a company. If we focus on the digital world, what is known as digital entrepreneurship competence emerges. Its development at university level is essential in a changing world. Based on this competence, the EmDigital model arises, which develops it in a total of 4 dimensions and 15 sub-competences. The aim of this study was to analyse this competence on the basis of this model in final year undergraduate students at public universities in the Region of Murcia and to see the difference in terms of gender. A total of 1108 students participated in the study, 64.17% of whom were female, and all branches of knowledge were represented. The results show that men scored higher in the dimension Identification of opportunities, while women scored higher in the dimension Action planning. The results are discussed and the need for specific training for the development of this competence is recommended, as well as further research on how to reduce the gender gap in digital entrepreneurship.

Bibliographic References

  • Aguilar, J., González, D., y Aguilar, A. (2016). Un modelo estructural de motivación intrínseca. Acta de investigación psicológica, 6(3), 2552-2557. https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2016.11.007
  • Allen, J. (2019). Digital Entrepreneurship. Routledge
  • Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., y Van Den Brande, G. (2016). EntreComp: The Entrepreneurship. Competence Framework. https://bit.ly/3KudwGF
  • Baena-Luna, P., García-Río, E., y Monge-Agüero, M. (2020). Entrecomp: Marco competencial para el emprendimiento. Una revisión sistemática de la literatura sobre su uso y aplicación. Información tecnológica, 31(2), 163-172. http://doi.org/10.4067/S0718-07642020000200163
  • Carretero, S., Vourikani, R., y Punie, Y. (2018). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with Eight Proficiency Levels and Examples of Use. https://bit.ly/3dYdA1q
  • Díaz, M.C., y Jiménez, J.J. (2010). Recursos y resultados de las pequeñas empresas: nuevas perspectivas del efecto género. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 13(42), 151-175. https://doi.org/10.1016/S1138-5758(10)70006-2
  • Enciso, M., Gómez, L., y Mugarra, A. (2012). La iniciativa comunitaria en favor del emprendimiento social y su vinculación con la economía social: una aproximación a su delimitación conceptual. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 75, 54-80. https://bit.ly/37mC5Y9
  • European Parliament (2015). Report on external factors that hurdles to European female entrepreneurship. https://bit.ly/3tGb5KB
  • Falcó, J.M. (2017). Evaluación de la competencia digital docente en la Comunidad Autónoma de Aragón. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19, 73-83. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1359
  • Flores-Lueg, C.B. y Roig, R. (2016). Diseño y validación de una escala de autoevaluación de competencias digitales para estudiantes de Pedagogía. Pixel-bit, Revista de medios y educación,(48), 209-224. http://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i48.14
  • García Villalobos, J.C., Villaseca Morales, D., y González Pérez, S. (2019) Emprendimiento femenino y financiación social: un estudio comparado. REVESCO, Revista de Estudios Cooperativos, 132, 97-121. http://doi.org/10.5209/REVE.65974.
  • García-Tudela, P. A., Solano-Fernández, I. M., y Prendes-Espinosa, M. P. (2019). Modelo EmDigital de emprendimiento digital: Fase de diseño y concreción de indicadores competenciales. En J. A. Marín, G. Gómez, M. Ramos y N. Campos (Eds.), Inclusión, Tecnología y Sociedad: investigación e innovación en educación (pp. 1003-1012). Dykinson.
  • García-Tudela, P.A., González-Calatayud, V., y Prendes-Espinosa, M.P. (2020). El emprendimiento digital como competencia para la formación de los estudiantes universitarios. En G. Gómez, M.R. Navas-Parejo, C. Rodríguez y J.C. De la Cruz (Eds.), Teoría y práctica en investigación educativa: una perspectiva internacional. Dykinson. https://bit.ly/3ezel2J
  • Giones, F., y Brem, A. (2017). Digital Technology Entrepreneurship: A Definition and Research Agenda. Technology Innovation Management Review, 7, 44-51. https://bit.ly/3J2gFgA
  • Global Entrepreneurship Monitor (2019). Global Entrepreneurship Monitor 2018/2019. Report on Women’s Entrepreneurship, Global Entrepreneurship Research Association. https://bit.ly/3pR5VdC
  • González, V., Román, M., y Prendes, M.P. (2018). Formación en competencias digitales para estudiantes universitarios basada en el modelo DigComp. Edutec, (65), 1-15. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1119
  • León, L.A. (2017). La equidad de género en los emprendimientos. Fides et Ratio, 13, 107-125. https://bit.ly/3CI3IXf
  • Llopis, M.A., Santágueda, M., y Esteve, F.M. (2021). Competencia digital, actitudes y expectativas hacia las tecnologías digitales. Perfil de los futuros maestros de primaria. Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa,(11), 114-130. https://doi.org/10.6018/riite.470331
  • Morales-Alonso, G., Pablo-Lerchundi, I., y Núñez-del-Río, M. (2016). Intención emprendedora de los estudiantes de ingeniería e influencia de factores contextuales. Revista de Psicología Social, 31(1), 75-108. https://doi.org/10.1080/02134748.2015.1101314
  • Naciones Unidas (2020). Policy Brief: The Impact of COVID-19 on Women. https://cutt.ly/BQn7xfd
  • Peña-Legazkue, I., Guerrero, M., González-Pernía, J. L., y Montero, J. (2020). Global Entrepre¬neurship Monitor. Informe GEM España 2019-2020. Universidad de Cantabria. https://bit.ly/3HXFiK0
  • Pérez, A., y Hormiga, E. (2012). La influencia de los estereotipos de género en la orientación emprendedora individual y la intención de emprender. En I. Vázquez (Coord.), Investigación y género, inseparables en el presente y en el futuro: IV Congreso Universitario Nacional Investigación y Género (pp. 1527-1553). Unidad para la igualdad, Universidad de Sevilla. https://bit.ly/3MzZfKx
  • Prendes, M.P., y García-Tudela, P.A. (2020). Modelo EmDigital: áreas e indicadores de la competencia de emprendimiento digital. En E. Archundia, M.A. León, y C. Cerón (Eds.), Redes de aprendizaje digital en nodos colaborativos (pp. 361-372). Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. http://bit.ly/3t3q8vG
  • Prendes, M.P., García-Tudela, I.M,. y Solano-Fernández, I.M. (2020). Igualdad de género y TIC en contextos educativos formales: Una revisión sistemática. Comunicar, 28(63), 9-20. https://doi.org/10.3916/C63-2020-01
  • Prendes, M.P., Solano-Fernández, I.M., y García-Tudela, P.A. (2021). EmDigital to Promote Digital Entrepreneurship: The Relation with Open Innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), 1-14. https://doi.org/10.3390/joitmc7010063
  • Rocha, T.E., y Ramírez, R.M. ( (2011). Identidades de género bajo una perspectiva multifactorial: Elementos que delimitan la percepción de autoeficacia en hombres y mujeres. Acta de investigación psicológica, 1(3), 454-472. https://bit.ly/3vU617R
  • Romero, M., San Martín, A., y Peirats, J. (2018). Diferencias de sexo en estrategias de aprendizaje de estudiantes online. Innoeduca: International Journal of Technology and Educational Innovation, 4(2), 114-126. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i2.4940
  • Romero-Martínez, A.M., y Milone, M. (2016). El emprendimiento en España: Intención emprendedora, motivaciones y obstáculos. Journal Globalization, Competitivenes and Governability, 10(1), 95–109. https://bit.ly/3wcjdoX
  • Tejeiro, M., Molina López, M.M., y García Villalobos, J.C. (2021) Emprendimiento digital femenino para el desarrollo social y económico: características y barreras en España. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, 138, e75561. https://doi.org/10.5209/reve.75561
  • Torres-Coronas, T., Vidal-Blasco, M.A. y Arias-Oliva, M. (2014). E-emprendimiento en la Educación Superior: La competencia digital. Revista Iberoamericana de Educación, 64(2), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie642360
  • Viveros, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate femenino, 52, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005
  • Zambrano-Vargas, S.M. y Vázquez-García, A.W. (2019). Algunas perspectivas teóricas para el estudio del emprendimiento y el género. Saber, ciencias y libertad, 14(1), 159-170. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n1.5216