El "Decreto Miró" y su repercusión en la producción de películas relacionadas con la violencia de ETA (1983-1989)

  1. MARTÍNEZ ÁLVAREZ, Josefina 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revista:
Comunicación y sociedad = Communication & Society

ISSN: 2386-7876

Año de publicación: 2018

Volumen: 31

Número: 3

Páginas: 261-278

Tipo: Artículo

DOI: 10.15581/003.31.3.261-278 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Comunicación y sociedad = Communication & Society

Resumen

In 1982 the Spanish Socialist Workers' Party (PSOE) came to power and put into place an ambitious cultural policy that had a considerable effect on the film industry. In 1983 the so-called “Miró Decree” was enacted. It offered generous measures to promote film production and establish a solid framework for the industry. At the same time, regional governments issued laws to boost the cinema. Both initiatives enabled debut directors to make more committed and personal films. Our work analyses the impact of this legislation on the films that addressed the dramatic theme of ETA terrorism; films that could be made thanks to committed support from central and regional governments. It also looks into how these projects were accepted by Spanish society. The films share common elements such as the way the directors distance themselves from displaying a heroic image of terrorists or a one-dimensional point of view on the Spanish police, while passing judgement on the social and economical crisis that coincided with the beginning of the Transition to democracy. Only four out of the twelve films shot during those six years did well at the box office, tripling their official costs. The rest did not elicit much audience interest, although they paved the way for a new generation of film directors and also established to some extent firmer foundations for the film industry, as was the goal of the Decree.

Información de financiación

This study stems from the project “El terrorismo europeo en los años de plomo: un análisis comparativo”, (European terrorism in the leaden years: a comparative analysis)” (Reference: HAR2015-65048-P), funded by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness. An earlier version of it was presented at the International Congress La España actual: cuarenta años de historia (1976-2016)(Contemporary Spain: Forty Years of History (1976-2016), held in Cadiz in May 2017.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Aguirresarobe, J. (2004). Luces y sombras en el cine de Imanol Uribe, Valladolid: Semana Internacional de Cine.
  • Angulo, J., Martínez-Vasseur, P. & Santamarina, A. (2012). Los paraísos perdidos. El cine de Ana Díez. San Sebastián: Filmoteca Vasca.
  • Angulo, J. (Ed.). (2009). Antxon Eceiza: cine, existencialismo y dialéctica. San Sebastián: Filmoteca Vasca.
  • Ansola González, T. (2004). El decreto Miró: una propuesta ambiciosa pero fallida para impulsar el cine español de los 80. Cuadernos de la Filmoteca, 48, 103-121.
  • Álvarez, J. M. (Dir.) (1993). La industria cinematográfica en España (1980-1991), Madrid: Ministerio de Cultura/ICAA.
  • Barrenetxea Marañón, I. (2009). La muerte de Mikel de Imanol Uribe (1984): País Vasco e izquierda abertzale en los años de la Transición. En A. Quirosa-Cheyrouze (Coord.), Sociedad y movimientos sociales. Congreso Internacional Historia de la Transición en España. Almería: Universidad de Almería.
  • De Miguel Martínez, C., Rebolledo Zabache, J. A. & Marín Murillo, F. (1999). Ilusión y realidad. La aventura del cine vasco en los 80. San Sebastián: Filmoteca Vasca.
  • De Pablo, S. (1998). El terrorismo a través del cine. Un análisis entre cine, historia y sociedad en el País Vasco. Comunicación y Sociedad 2, 177-200.
  • De Pablo, S. (2017). Creadores de sombras. ETA y el nacionalismo vasco a través del cine. Madrid: Tecnos.
  • Martínez Álvarez, J. (2017a). Derechos humanos y terrorismo: la visión desde el cine español durante la Transición democrática (1975-1982). En J. A. Gómez García, (Ed.), Los Derechos Humanos en el cine español, pp. 213-234. Madrid: Dykinson.
  • Martínez Álvarez, J. (2017b). Relatos del sufrimiento: el reconocimiento de las víctimas en las películas sobre el terrorismo. Cuadernos del Centro Memorial de las víctimas del terrorismo 4, 98-121.
  • Monterde, J. E. (1993). Veinte años de cine español (1973-1992), Barcelona: Paidós.
  • Riambau, E. & Torreiro, C. (2008). Productores en el cine español, Madrid: Cátedra/Filmoteca Española.
  • Roldán Larreta, C. (1995). La producción cinematográfica en el País Vasco desde Ama Lur (1968) hasta nuestros días. Madrid: UAM.
  • Rubio Aróstegui, J. A. (2003). La política cultural del Estado en los gobiernos socialistas: 1982-1996. Gijón: Trea.
  • Vallés Copeiro del Villar, A. (2000). Historia de la política de fomento del cine español. Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana.
  • Zunzunegui, S. (1985), El cine en el País Vasco. Bilbao: Diputación Foral de Vizcaya.