Las Independencias devinieron en Emancipaciones: los textos escolares del Franquismo y la Historia de América, 1939-1975

  1. Manuel Chust Calero 1
  2. Victor H. Silva Guijarro 2
  1. 1 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Rubrica contemporanea

ISSN: 2014-5748

Year of publication: 2022

Issue Title: Ibericidad. Estudios sobre la condición peninsular en la era contemporánea

Volume: 11

Issue: 22

Pages: 149-172

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/RUBRICA.269 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

More publications in: Rubrica contemporanea

Abstract

Through a Manichean process of the misrepresentation and ideological manipulation of the past, Franco’s approach to the history of the homeland synthesized and transformed the dictatorship’s nation-state project –New Spain– and national identity. To this end, the objective of teaching became instilling in citizens an awareness of belonging to a new nation and generating a feeling of adherence to, loyalty towards and confidence in the new regime. From the outset, the ideologues of the dictatorship used history textbooks as a tool to ensure the Francoist national identity charged with creating the New Mantook root, and as an ideological weapon to completely destroy the Republican legacy and thus achieve the Caudillo’s desire to resurrect the Imperial Spain of Carlos I. Taking this obsession with restoring the colonial empire as a reference point, in this paper we carry out a historical and historiographical analysis of how Francoist school textbooks approached the causes of what they called the emancipationof Spanish America.

Bibliographic References

  • ARENAZA LASAGABASTER, Juan José, y GASTAMINZA IBARBURU, Fermín, Historia Universal y de España. Cuarto curso del Bachillerato, Madrid, Ediciones S.M., 1965.
  • ASIÁN, José Luis. Elementos de Geografía Regional e Historia de España. Segundo curso de Bachillerato, Barcelona, Bosch Casa Editorial, 1941.
  • BERMEJO DE LA RICA, Antonio, Historia y Geografía. Segundo curso del Bachillerato, Madrid, Imprenta Helénica, 1939.
  • BERMEJO DE LA RICA, Antonio, y RAMOS PÉREZ, Demetrio, Los ideales del Imperio Español. Séptimo curso de Bachillerato, Madrid, Editorial Lepanto, 1944.
  • BOYD, Carolyn P., Historia Patria. Política, historia e identidad nacional en España: 1875-1975, Barcelona, Ediciones Pomares-Corredor, 2000.
  • CASTRO, José Ramón, Geografía e Historia. Quinto curso de Bachillerato, Zaragoza, Librería General, 1945.
  • Causas y caracteres de la Independencia Hispanoamericana: I Congreso Hispanoamericano de Historia, Madrid, Ediciones Cultura Hispánica, 1953.
  • CERECEDA, Feliciano, Historia del Imperio Español y de la Hispanidad, Madrid, Editorial Razón y Fe, 1946.
  • CERECEDA, Feliciano, Historia y Geografía de España. Quinto curso de Bachillerato, Madrid, Razón y Fe, 1943.
  • Compendio de Historia y Geografía de España para el examen de Estado, Madrid, Editorial Bibliográfica Española, 1951.
  • Curso de Historia de España, Barcelona, Ediciones Teide, 1946.
  • CHUST, Manuel (ed.), Las Independencias iberoamericanas en su laberinto: Controversias, cuestiones, interpretaciones, Valencia, Publicacions de la Universitat de València, 2010.
  • Di FEBO, Giuliana “Franco y el nacionalcatolicismo: la construcción del carisma religioso”, en MORADIELLOS, Enrique (ed.), Las caras de Franco. Una revisión histórica del caudillo y su régimen, Madrid, Siglo XXI de España, 2016.
  • ELORZA, Antonio, “Sobre la naturaleza del franquismo”, en El Franquismo: El Régimen y la Oposición: Actas de las IV Jornadas de Castilla-La Mancha sobre Investigación en Archivos: Guadalajara, 9-12 de noviembre 1999, Vol. II, Toledo, Anabad Castilla-La Mancha, 2000.
  • ELLWOOD, Sheelagh M., “Falange y franquismo”, en Josep Fontana (ed.), España bajo el franquismo, Barcelona, Editorial Crítica, 1986.
  • FOXÁ, Agustín de “América sola en el mar”, Mundo Hispánico. La revista de veintitrés países, 1 (1948), p. 12.
  • GARCÍA MORENTE, Manuel, Idea de la Hispanidad, Madrid, Editorial Espesa-Calpe, 1961.
  • GASTAMINZA, Fermín, Pedagogía marianista. Congreso pedagógico marianista, Madrid, Editorial S.M., 1988.
  • GÓMEZ MENDOZA, Miguel Angel, “La transposición didáctica: historia de un concepto”, Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 1 (2005).
  • LÓPEZ-OCÓN CABRERA, Leoncio “Asián Peña, José Luis”, JAE educa. Diccionario de profesores de instituto vinculados a la JAE (1907-1936),http://ceies.cchs.csic.es/?q=content/asi%C3%A1n-pe%C3%B1a-jos%C3%A9-luis.
  • MARÍN GELABERT, Miquel Àngel, Los historiadores españoles en el franquismo, 1948-1975. La historia local al servicio de la patria, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2004.
  • MARTÍNEZ TÓRTOLA, Esther, La enseñanza de la Historia en el primer bachillerato franquista (1938-1953), Madrid, Editorial Tecnos, 1996.
  • MORADIELLOS, Enrique, La España de Franco (1939-1975). Política y sociedad, Madrid, Editorial Síntesis, 2008.
  • MORENO BURRIEL, Eliseo, Depurar y castigar. Los catedráticos de Geografía e Historia en los comienzos del Estado franquista (1936-1943), Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2018.
  • Mundo Hispánico. La revista de veintitrés países, 1948.
  • PÉREZ VEJO, Tomás Nación, identidad nacional y otros mitos nacionalistas, Oviedo, Ediciones Nobel, 1999.
  • PUELLES BENÍTEZ, Manuel de, “La política del libro escolar. Del franquismo a la restauración democrática”, en ESCOLANO BENITO, Agustín (ed.), Historia Ilustrada del libro escolar en España. De la posguerra a la reforma educativa, Madrid, Biblioteca del Libro, 1998.
  • Revista Nacional de Educación, 1947.
  • ROJO DÍEZ, Eduardo, “…Y el padre Cereceda se quedó sin plaza en Oña”, Asociación de Estudios Onienses, Oña, 2018, https://onienses.com/articulosona.htm.
  • SÁNCHEZ GARCÍA, Raquel, La historia imaginada. La Guerra de la Independencia en la literatura española, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas/Ediciones Doce Calles, 2008.
  • SOBREQUÉS VIDAL, Santiago, Hispania. Ampliación Historia Política y Cultural de España, Barcelona, Ediciones Teide, 1947.