Talleres de enriquecimiento extracurricular para alumnos de altas habilidades

  1. Rojo, Ángela
  2. Soto Martínez, Gloria
  3. Sainz, Marta
  4. Fernández, Carmen
  5. Hernández, Daniel
  6. Garrido Gil, Carlos F.
Revista:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Any de publicació: 2010

Títol de l'exemplar: Alta Habilidad. Superdotación y Talento

Volum: 13

Número: 1

Pàgines: 137-146

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Resum

The aim of this article is to analyze and explain attention to diversity measures for high ability (gifted and talented) students. The model, developed in the Spanish region of Murcia, is based on cognitive psychology and aims to encourage thinking skills. The program is developed as a curriculum extension and the interests, motivations and abilities of children have been considered once these were identified. The article offers a theoretical approach, a set of objectives, and some of the activities that have been done with students.

Referències bibliogràfiques

  • BERMEJO, M. R. (1997). “El insight como variable diferenciadora en el estudio de la superdotación”. En PRIETO, Mª DOLORES, Evaluación y atención a la diversidad del superdotado . Málaga: Aljibe, 79– 95.
  • CASTELLÓ, A. & BATLLE, C. (1998). “Aspectos teóricos e instrumentales en la identificación del alumno superdotado y talentoso. Propuesta de un protocolo”. FAISCA, 6, 26–66.
  • FERRÁNDIZ, C., FERRANDO, M., & ROJO A. (2008). “Intervención educativa en alumnado con altas capacidades intelectuales”. En Atención a la diversidad. Materiales para la formación del profesorado. Murcia: Servicio de Atención a la Diversidad, 30–64.
  • FERRANDO, M. (2006). Creatividad e Inteligencia emocional: un estudio empírico en alumnos con altas habilidades. Tesis doctoral. Universidad de Murcia
  • GENOVARD, C. & CASTELLÓ, A. (1990). El límite superior. Aspectos psicopedagógicos de la excepcionalidad intelectual. Madrid: Pirámide.
  • PERKINS, D. (1992). Smart Schools. From training memories to educating minds. New York: The Free Press. (Traduc. Castellano: 1995)
  • PERKINS, D. (2000). Archimedes´ Bathtub The Art and Logic of Breackthrough Thinking. New York: Norton & Co.
  • PERKINS, D., LOCHHEAD, J. & BISHOP, J. (1987). Thinking: The Second International Conference. Hillsdale, New Jersey: LEA.
  • PRIETO, M. D. & FERRANDO, M. (2008). “Prejudices about Emotional Intelligence in Gifted and Talented Children”. En BALCHIN, T., HYMER B. & MATTHEWS, D. (eds.), The Routledge International Companion to Gifted Education. London: Routledge–Farmer Oxon, 149–154.
  • PRIETO, M. D. (1997) (Coord.). Identificación, evaluación y atención a la diversidad del superdotado. Málaga: Aljibe.
  • PRIETO, M. D., LÓPEZ, O. & FERRÁNDIZ, C. (2003). La creatividad en el contexto escolar. Estrategias para favorecerla. Madrid: Pirámide.
  • PRIETO M. D., SÁNCHEZ, C. & GARRIDO, C. (2008). “Características del alumnado con altas capacidades intelectuales”. En Atención a la diversidad. Materiales para la formación del profesorado. Murcia: Servicio de Atención a la Diversidad, 1–22.
  • SAINZ, M. (2008). Competencia Socio–Emocional de Alumnos con Altas Habilidades Y Habilidades Medias: Percepción de Padres, Profesores y Alumnos. Tesis de Licenciatura. Universidad de Murcia.
  • SÁNCHEZ, C. (2006). Configuración cognitivo emocional en alumnos con altas habilidades. Tesis doctoral. Universidad de Murcia.
  • STERNBERG, R. J. (1986). Las capacidades humanas: un enfoque desde el procesamiento de la información. Barcelona: Labor Universitaria
  • STERNBERG, R. J. & LUBART, T. I. (1995). Defying the crowd: Cultivating creativity in a culture of conformity. New York: Free Press.
  • VALLÉS ARÁNDIGA, A. & VALLÉS TORTOSA, C. (2000). Inteligencia Emocional. Aplicaciones Educativas. Madrid: EOS.