Sentido y defensa del derecho y la justicia en Nietzsche

  1. Sánchez Meca, Diego 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revista:
Anales del seminario de historia de la filosofía

ISSN: 0211-2337

Any de publicació: 2023

Volum: 40

Volum: 2

Pàgines: 345-354

Tipus: Article

DOI: 10.5209/ASHF.83651 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Anales del seminario de historia de la filosofía

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

This article aims to analyze Nietzsche's approaches to the cultural role of justice and law in the development of Western civilization, linked in his work to the genealogical analysis of morality. The centrality of obedience to the law in the passage of human beings from their natural state to their condition as beings of culture is explained; also the function of that imposition of the law in the possibility of life in society, and the reasons for Nietzsche's defense of justice and law as socially shaping and structuring forces. The reasons for his rejection of the anarchist and anti-semitic proposals that place the origin of justice in revenge and resentment are then analyzed, and the internal relationship between law and the will to power is exposed. It concludes, finally, with Nietzsche's criticism of the conception and practice of law in the modern conception of it.

Referències bibliogràfiques

  • Diamantides, M., “Law’s Ignoble Compassion”, en Goodrich, P.-Valverde, M. (eds.), Nietzsche and legal Theory, New York, Routledge, 2005, pp. 89-104
  • Dühring, E., Cursus der Philosophie, Leipzig, Koschny, 1875
  • Engels, F., Anti-Dühring, en MARX, K.-ENGELS, F., Gesamtausgabe, I, vol. 27, Berlín, Dietz, 1988
  • Gschwend, L., Nietzsche und die Kriminalwissenschaften, Zürich, Schultess, 1999
  • Menzel, A., Kalikles. Eine Studie zur Geschichte der Lehre vom Rechte des Starkeren, Franz Deuticke, Wien und Leipzig, 1922. (trad. esp. Mario de la Cueva. Calicles. Contribución a la historia de la teoría del derecho del más fuerte, Centro de Estudios Filosóficos, UNAM. México, 1964).
  • Nietzsche, F., Obras completas, 4 vol., ed. D. Sánchez Meca, Madrid, Tecnos, 2010-2016.
  • Nietzsche, F., Fragmentos Póstumos,4 vol., ed. D. Sánchez Meca, Madrid, Tecnos, 2007-2010
  • Pajón Leyra, I., “Calicles y Nietzsche: dos formas contrapuestas de entender el derecho del más fuerte”, en Nexo. Revista de Filosofía 2 (2004), pp. 167-176
  • Schacht, R., “Nietzsche’s Naturalism and Normativity” en Janaway, C.-Robertson, S. (eds.), Nietzsche, Naturalism and Normativity, Oxford, Oxford Univ. Press, 2012, pp. 236-258
  • Sedgwick, P.R., Nietzsche’s Justice, McGill-Queen’s University Press, Montreal, 2013
  • Seelmann, K., Nietzsche und das Recht, Stuttgart, Franz Steiner, 2001
  • Singelin, M., “Nietzsche et l’image du criminel degéneré”, en Déviance et societé 18 (1994), 189-198
  • Stegmaier, W., Nietzsches Genealogie der Moral, Darmstadt, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1994
  • Tucídides, Historia de la guerra del Peloponeso, Libro V, trad. cast. J. J.Torres Esbarranch, Gredos, Madrid, 1992
  • Valverde, M., “Pain, Memory, and the Creation of the Liberal Legal Subject”, en Goodrich, P.-Valverde, M. (eds.), ed.cit., pp. 67-88
  • Wotling, P., La philosophie de l’esprit libre, París, Flammarion, 2008