Ley General de Educación Superior de MéxicoCalidad, inclusión social, gratuidad y obligatoriedad de la enseñanza superior: criterios que sostienen una ley

  1. Encarnación Sánchez Lissen 1
  2. Alicia Sianes Bautista 2
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Universidad de Jaén y Profesora-Tutora de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
Journal:
Revista española de educación comparada

ISSN: 1137-8654

Year of publication: 2021

Issue Title: La educación en los países emergentes: ¿nuevos laboratorios educativos del siglo XXI?

Issue: 39

Pages: 286-299

Type: Article

DOI: 10.5944/REEC.39.2021.30964 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista española de educación comparada

Sustainable development goals

Abstract

In the Mexican Official Gazette of the Federation (OGF), 20th April 2021, the General Higher Education Act has been published, which is a new act that abrogates the Act for the Coordination of Higher Education (OGF, 29th December 1978). It is composed by 7 Titles and 21 additional transitory dispositions that integrate a total of 77 articles. All of them aim to fulfil the constitutional dispositions in the frame of the third article of the Politic Constitution of the Mexican United States. With this act, a new educational phase has been opened and it aims to support social, technological, labor, political and economic changes that are happening in the country. To attend to this diversity and bridge these aspirations, the act is essentially focused on keeping the autonomy of higher education centers, promoting equity as a basement for an educational model opened for all, contemplating a compulsory and gradually free educational stage that helps counteracting the high numbers of drop out university and higher education students in Mexico. Additionally, inclusion and excellence are other two big aims this act promotes and, in relation to them, there have been made proposals related to gender, diversity and also accountability, based on that educational quality they aim for. The GHEA is presented as a basic and supportive instrument to make progress in these achievements.

Bibliographic References

  • Alcántara Santuario, A. y Navarrete Cazales, Z. (2014). Inclusión, equidad y cohesión social en las políticas de Educación Superior en México. RMIE, 19(60), 213-239.
  • Álvarez, M., Fernández Lamarra, N., García, P. y Pérez Centeno, C. (2020). Re-imagining universities to democratise knowledge. En UNESCO, Humanistic futures of learning. Perspectives from UNESCO Chairs and UNITWIN Networks, (pp.96-99).
  • ANUIES. (2012). Inclusión con responsabilidad social. Una nueva generación de políticas de Educación Superior. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.
  • ANUIES. (2018). Visión y acción 2030. Propuesta de la ANUIES para renovar la Educación Superior en México. ANUIES https://visionyaccion2030.anuies.mx/Vision_accion2030.pdf
  • Buendía Espinosa, A. (2021). Caminos y batallas para la equidad en la Educación Superior mexicana: veinte años de políticas y un desafío latente. Revista Educación Superior y Sociedad, 33(1), pp. 262-295.
  • Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Diario Oficial de la Federación (DOF): 05/02/1917; última reforma publicada DOF: 11/03/2021, https://www.uv.mx/legislacion/files/2021/03/Constitucion_Politica-11-03-2021.pdf
  • Cruz López, Y. y Cruz López, A. K. (2008). La Educación Superior en México. Tendencias y desafíos. Avaliação, 13(2), 293-311.
  • DECRETO por el que se expide la Ley General de Educación Superior y se abroga la Ley para la Coordinación de la Educación Superior. Diario Oficial de la Federación, (DOF) 20/04/2021, https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5616253&fecha=20/04/2021
  • Fernández Fassnacht, E. (2017). Una mirada a los desafíos de la Educación Superior en México. Innovación Educativa, 17(74), 183-207.
  • Fernández Lamarra, N. (2021). Universidad, calidad y futuro en América Latina. Repensando la evaluación de la docencia desde una mirada innovadora, En N. Fernández Lamarra (Ed.), Evaluación, desarrollo, innovación y futuro de la docencia universitaria. De la Red Iberoamericana de Investigadores en Evaluación de la Docencia (pp.95-110). Editorial FEDUN
  • LEY para la Coordinación de la Educación Superior. Diario Oficial de la Federación, DOF 29/12/1978. http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=4770363&fecha=29/12/1978
  • OECD. (2019). Higher Education in Mexico: Labour Market Relevance and Outcomes, Higher Education, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264309432-en
  • Piñera Ramírez, D. (2001) (Coord.). La Educación Superior en el proceso histórico de México. Tomo II. Universidad Autónoma de Baja California, ANUIES.
  • Saldaña, I. (2021, marzo 10). Sin presupuesto, Ley General de Educación Superior quedará en letra muerta: Coparmex. El Universal. https://www.eluniversal.com.mx/cartera/sin-presupuesto-ley-general-de-educacion-superior-quedara-en-letra-muerta-coparmex
  • Secretaría de Educación Pública. (2019). Programa Sectorial de Educación 2020-2024. SEP. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/3046.pdf
  • Toche, N. (2021, marzo 15). ANUIES respalda la nueva ley General de Educación Superior. El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/arteseideas/ANUIES-respalda-la-nueva-Ley-General-de-Educacion-Superior-20210314-0074.html
  • UNESCO-IESALC. (2020). El acceso de los más desfavorecidos a la Educación Superior es un desafío a enfrentar en América Latina y El Caribe. UNESCO-IESALC. https://www.iesalc.unesco.org/2020/11/18/el-acceso-de-los-mas-desfavorecidos-a-la-educacion-superior-es-un-desafio-a-enfrentar-en-america-latina-y-el-caribe/