Los Hijos del Guayas en busca de la libertad. Análisis historiográfico sobre el protagonismo socio-étnico en la Independencia de Guayaquil según los textos escolares de Historia (1915-2015)
-
1
Universidad Nacional de Educación a Distancia
info
ISSN: 1576-4729
Year of publication: 2021
Issue: 22
Pages: 195-215
Type: Article
More publications in: Historia constitucional: Revista Electrónica de Historia Constitucional
Abstract
The present work consists of a historiographic analysis of the protagonism that the different socio-ethnic groups had in the Independence of Guayaquil according to history textbooks published between 1915 and 2015. History textbooks have been used as historiographical sources, because since the 20th century Ecuadorian educational policies have used them as ideological instruments to carry out the construction of a common national identity based on the assumptions of the 19th century Homeland History. The use of history teaching through school textbooks to consolidate this 19th century national identity is evident in the analysis of the socio-ethnic protagonism in the Independence, where these texts explain this event as a national construction project led by the Creole elites whose supposed main objective was to liberate all “Guayaquileños” from a presumed monarchic oppression exercised by a foreign enemy: the “Spanish”. Although there are authors who have stated that indigenous people, blacks, mestizos, zambos, pardos, mulatos, obtained few benefits from the Independence, all school textbooks do not hesitate to confirm that thanks to the liberating gesture undertaken by the Creole elites of Guayaquil, the Ecuador was able to be free.
Bibliographic References
- Tomás Pérez Vejo, Nación, identidad nacional y otros mitos nacionalistas, Ediciones Nobel, Oviedo, 1999, p. 44.
- Tomás Pérez Vejo, España imaginada: historia de la invención de una nación, Galaxia Gutenberg, Barcelona, 2015, pp. 10-16.
- Gabriela Ossenbach, Formación de los sistemas educativos nacionales en Hispanoamérica. El caso ecuatoriano, 1895-1912, Corporación Editorial Nacional, Quito, 2018, pp. 65-71.
- Carolyn P. Boyd, Historia Patria. Política, historia e identidad nacional en España: 1875-1975, Ediciones Pomares-Corredor, Barcelona, 2000, p. 261.
- Tomás Pérez Vejo, España imaginada: historia de la invención de una nación, op. cit., p. 12.
- Mario Carretero, “La construcción de una identidad nacional”, Cuadernos de Pedagogía, nº 308, 2001, p. 53.
- Paula de la Cruz Fernández, “Enseñando identidad nacional en el Ecuador”, Minius: Revista de Departamento de Historia, Arte e Xeografía, nº 16, 2008, p. 115.
- Enrique Ayala Mora, Historiografía ecuatoriana: apuntes para una visión general, Corporación Editora Nacional, Quito, 2015, p.13
- Raimundo Cuesta, “El código disciplinar de la Historia escolar en España: Algunas ideas para la explicación de la sociogénesis de una materia de enseñanza”, Encounters in Theory and History of Education, Vol. 3, 2002, p. 36.
- G. M. Bruño, Compendio de la Historia del Ecuador, Hermanos de las Escuelas Cristianas, Ecuador, 1915, pp. 60-62.
- G. M. Bruño, Resúmenes de la Historia del Ecuador, Hermanos de las Escuelas Cristianas, Ecuador, 1916, pp. 47-48.
- F. A. Cano, Nociones elementales de Historia del Ecuador, Prensa Católica, Ecuador, 1920, pp. 32-33.
- Emilio Uzcátegui García, Historia del Ecuador. Texto para la Enseñanza de Historia Patria, Editorial Bolívar, Quito, 1929, p. 38.
- Emilio Uzcátegui García, Historia del Ecuador. Texto para la Enseñanza de Historia Patria, op. cit.,pp. 36-39.
- Leonardo Moscoso, Lecciones Elementales de la Historia General del Ecuador, J. Roberto Cruz, Quito, 1934, pp. 77-78.
- Leonardo Moscoso, Lecciones Elementales de la Historia General del Ecuador, op.cit., pp. 77-78.
- Gabriel Cevallos García, Historia del Ecuador 5º Curso. Ciclo Diversificado, Don Bosco, Cuenca, 1972, pp. 256-259.
- Gabriel Cevallos García, Historia del Ecuador 5º Curso. Ciclo Diversificado, op. cit., p. 259.
- Gabriel Cevallos García, Historia del Ecuador 5º Curso. Ciclo Diversificado, op. cit., pp. 259-260.
- Gabriel Cevallos García, Historia del Ecuador 5º Curso. Colección LNS, Don Bosco, Cuenca, 1978, p. 221.
- Gabriel Cevallos García, Historia del Ecuador 5º Curso. Colección LNS, op. cit., p. 221.
- Gabriel Cevallos García, Historia del Ecuador 5º Curso. Colección LNS, op. cit., pp. 221-222.
- Rogelia Carrillo de Landázuri, El libro del Escolar Ecuatoriano 6, Edimpres, Quito, 1997, pp. 350-351.
- Jorge Núñez Sánchez, Historia del Ecuador, Santillana, Quito, 1997, p. 10.
- Gabriel Cevallos García, Historia del Ecuador 5º Curso. Ciclo Diversificado, op. cit., pp. 256-260.
- Rogelia Carrillo de Landázuri, El libro del Escolar Ecuatoriano 6, op. cit., p. 350.
- Mario Navas Jiménez, Estudios Sociales 9, Quebecor World Bogotá, Quito, 2001, pp. 128-129.
- Rubén Holguín Arias, Estudios Sociales 5, Holguín Ediciones, Quito, 2003, pp. 75-77.
- Hernán Muñoz, Estudios Sociales, Prolipa, Quito, 2007, pp. 112-128.
- Ministerio de Educación, Estudios Sociales 9, Gobierno de Pichincha, Pichincha, 2008, pp. 88-94.
- Enrique Ayala Mora, Estudios Sociales 6. Historia del Ecuador I. Época Aborigen, Colonia e Independencia, Corporación Editora Nacional, Quito, 2010, pp. 84-87.
- Katherine de la Cruz y Olver Ruano Gómez, Enigmas I. Historia y Ciencias Sociales, Argo, Guayaquil, 2015, p. 188.
- Ministerio de Educación, Estudios Sociales 9, op. cit., p. 88.
- María Eugenia Chávez, “Los sectores subalternos y la retorica libertaria. Esclavitud e inferioridad racial en la gesta independentista”, en Guillermo Bustos y Armando Martínez (edit.), La Independencia en los Países Andinos: Nuevas perspectivas, Universidad Andina Simón Bolívar / Organización de Estados Iberoamericanos, Bucaramanga, 2004, pp. 209-218.
- Jaime Rodríguez Ordóñez, “La Revolución de la Independencia Hispanoamericana frente a las Revoluciones Atlánticas. Perspectivas comparativas”, en Guillermo Bustos y Armando Martínez (edit.), La Independencia en los Países Andinos: Nuevas perspectivas, Universidad Andina Simón Bolívar / Organización de Estados Iberoamericanos, Bucaramanga, 2004, pp.18-19.
- Horts Pietschmann, “Las élites políticas de México en la época de la emancipación, 1770-1830”, en Luis Táuregui y José Antonio Serrano, (edit.), Historia y nación, El Colegio de México, México, 1998, p. 58.
- Jaime Rodríguez Ordóñez, “De la fidelidad a la revolución: el proceso de la Independencia de la antigua provincia de Guayaquil, 1809-1820”, Procesos. Revista Ecuatoriana de Historia, nº 21, 2004, pp. 38-45.
- Jaime Rodríguez Ordóñez, “De la fidelidad a la revolución: el proceso de la Independencia de la antigua provincia de Guayaquil, 1809-1820”, op. cit., pp. 67-77.
- Cosme J. Gómez Carrasco y Raimundo A. Rodríguez Pérez, “La enseñanza de la Historia y el uso de libros de texto ante los retos del siglo XXI. Entrevista a Rafael Valls Montés”, Historia y Memoria de la Educación, nº 6, 2017, p. 364.
- Víctor H. Silva Guijarro, “Republicanos versus absolutistas. Análisis ideológico de la Independencia ecuatoriana en los textos escolares de Historia (1915-2015). Una propuesta desde el paradigma de la transposición didáctica”, en Manuel Chust (edit.), La Ilusión Heroica. El liberalismo revolucionario en España y América 1820-1823, Editorial Ariadna, Santiago de Chile, 2021, (En prensa).
- Víctor H. Silva Guijarro, “Republicanos versus absolutistas. Análisis ideológico de la Independencia ecuatoriana en los textos escolares de Historia (1915-2015). Una propuesta desde el paradigma de la transposición didáctica”, op. cit., (En prensa).
- Jorge Núñez Sánchez, Historia del Ecuador, op. cit., p. 10.
- Tomás Pérez Vejo, “La hispanofobia como elemento de movilización en las guerras de Independencia. ¿Un mito historiográfico?”, en Antolín Sánchez Cuervo y Ambrosio Velasco Gómez (edit.), Filosofía política de las Independencias latinoamericanas, Biblioteca Nueva, Madrid, 2012, pp. 226-234.
- Manuel Chust e Ivana Frasquet, Tiempos de Revolución: Comprender Las Independencias Iberoamericanas, Fundación MAPFRE, Madrid, 2013, p. 317.
- Catalina Reyes, “La fragmentación étnica y política y su incidencia en la Independencia de la Nueva Granada, 1750-1815”, en Armando Martínez (edit.), Independencia y transición a los Estados Nacionales en los países andinos: Nuevas perspectivas, Organización de Estados Iberoamericanos, Bogotá, 2005, p. 315.
- Oscar Almario García, “Racialización, etnicidad y ciudadanía en el Pacífico neogranadino, 1780-1830”, en Armando Martínez (edit.), Independencia y transición a los Estados Nacionales en los países andinos: Nuevas perspectivas, Organización de Estados Iberoamericanos, Bogotá, 2005, pp. 317-352.
- François-Xavier Guerra, “La ruptura originaria: mutaciones, debates y mitos de la Independencia”, en Germán Carrera Damas; Carole Leal Curiel; Georges Lomné y Frédéric Martínez (edit.), Mitos políticos en las sociedades andinas. Orígenes, invenciones y ficciones, Editorial Equinoccio, Caracas, 2006, p. 28.
- Jaime Rodríguez Ordóñez, “Las Independencias Iberoamericanas en su laberinto”, en Manuel Chust (edit.), La Independencias Iberoamericanas en su laberinto. Controversias, cuestiones, interpretaciones, Publicaciones Universidad de Valencia, Valencia, 2010, pp. 311-316.
- Tomás Pérez Vejo, “La hispanofobia como elemento de movilización en las guerras de Independencia. ¿Un mito historiográfico?”, op. cit., pp. 232-235.
- Oscar Almario García, “Racialización, etnicidad y ciudadanía en el Pacífico neogranadino, 1780-1830”, op. cit., pp. 317-352.
- Cosme J. Gómez Carrasco y Raimundo A. Rodríguez Pérez, “La enseñanza de la Historia y el uso de libros de texto ante los retos del siglo XXI. Entrevista a Rafael Valls Montés”, op. cit., pp. 317-375.
- Enrique Ayala Mora, Historiografía ecuatoriana: apuntes para una visión general, op. cit., pp. 19-20.
- Enrique Ayala Mora, Historiografía ecuatoriana: apuntes para una visión general, op. cit., pp. 19-20.
- Enrique Ayala Mora, Historiografía ecuatoriana: apuntes para una visión general, op. cit., pp. 20-21.
- Enrique Ayala Mora, Historiografía ecuatoriana: apuntes para una visión general, op. cit., p. 21.
- Magdalena Cajías de la Vega, “La Independencia frente a la integración latinoamericana en los textos escolares”, en Guillermo Bustos y Armando Martínez (edit.), La Independencia en los Países Andinos: Nuevas perspectivas, Universidad Andina Simón Bolívar / Organización de Estados Iberoamericanos, Bucaramanga, 2004, pp. 252-254.