Jean-Luc Godard y Theodor Adornocrítica de la sociedad de masas y de consumo

  1. Alejandro Sánchez Berrocal
Revue:
Mutatis Mutandis: Revista Internacional de Filosofía

ISSN: 0719-4773

Année de publication: 2017

Número: 8

Pages: 45-57

Type: Article

D'autres publications dans: Mutatis Mutandis: Revista Internacional de Filosofía

Résumé

The aim of this article is to present and comment on the analysis of the cultural industry and especially cinema through the philosopher Theodor Adorno and filmmaker Jean-Luc Godard, to understand its political consequences as a critique of mass and consumer society. In particular, we will focus on the essay The culture industry: Enlightenment as mass deception, from the work Dialectic of Enlightenment (1944), and other Adorno's books, as well as Jean-Luc Godard's video projects Histoire(s) du cinéma (1988-1998) and Six fois deux / South et sous la communication (1976).

Références bibliographiques

  • Libros y artículos:
  • Adorno, Th. W. (2013), Dialéctica de la Ilustración, Madrid: Akal.
  • Adorno, Th. W. (2013), Minima Moralia, Madrid: Akal.
  • Adorno, Th. W. (1962), Prismas. La crítica de la cultura y de la sociedad, Barcelona: Ariel.
  • Deleuze, G. (1983), Trois questions sur six fois deux, Cahiers du cinéma: nº 352,‎ octubre.
  • Givone, S. (2009), Historia de la estética, Madrid: Tecnos.
  • Hegel, G.W.F. (2000), Rasgos fundamentales de la Filosofía del Derecho, Madrid: Biblioteca
  • Películas:
  • Histoire(s) du cinéma (Jean-Luc Godard, 1988-1998), 8 episodios, 266 min, color, sonido, francés.
  • Six fois deux/ sur et sous la communication (Jean-Luc Godard y Anne-Marie Mieville, 1976), 12 episodios, 597 min, color, sonido, francés.