De camino al sentir por la aisthesis y el logos que la habita. En diálogo con Renaud Barbaras

  1. López Sáenz, María del Carmen 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Investigaciones fenomenológicas: Anuario de la Sociedad Española de Fenomenología

ISSN: 1137-2400 1885-1088

Year of publication: 2023

Issue Title: Serie Monográfica / Renaud Barbaras. El seminario de Buenos Aires

Issue: 8

Pages: 197-228

Type: Article

DOI: 10.5944/RIF.8.2023.38012 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Investigaciones fenomenológicas: Anuario de la Sociedad Española de Fenomenología

Metrics

Cited by

  • Dimensions Cited by: 0 (07-02-2024)

Índice Dialnet de Revistas

(Indicator corresponding to the last year available on this portal, year 2022)
  • Year 2022
  • Journal Impact: 0.040
  • Field: FILOSOFÍA Quartile: C3 Rank in field: 61/98

CIRC

  • Human Sciences: D

Journal Citation Indicator (JCI)

(Indicator corresponding to the last year available on this portal, year 2022)
  • Year 2022
  • Journal Citation Indicator (JCI): 0.02
  • Best Quartile: Q4
  • Area: PHILOSOPHY Quartile: Q4 Rank in area: 305/328

Dimensions

(Data updated as of 07-02-2024)
  • Total citations: 0
  • Recent citations (2 years): 0

Abstract

This article aims to elucidate the meaning of feeling and sensing by delving into genetic phenomenology and dialoguing with phenomenological ontology, particularly with Métaphysique du sentiment by R. Barbaras. Our approach begins by displaying the senses of the body and what we call body “re-flection”, always linked to aisthesis (lato and stricto sensu) as well as affectivity. We later tackle the correlation between phenomenology and aesthetics as an example of passivity in the activity of sensing. We will understand this dynamic as an ontological movement that combines aisthesis and logos and demands to be expressed. Cézanne will be present in our research as he was in the work of Merleau-Ponty and Maldiney, because his painting embodies that movement in which creation is necessary to experience and express Being, and because philosophy and art are both essential to sensing and thinking. We will accept Barbaras criticism of the Maldiney, while continuing to develop Merleau-Ponty’s phenomenological ontology to shed light on le sentir.

Bibliographic References

  • Apostolescu, Ion, “The Phenomenologist’s Task: Generativity, History, Lifeworld. Interview with A. J. Steinbock”, The Yearbook on History and Interpretation of Phenomenology, 2015, pp. 13-27.
  • Barbaras, Renaud, Métaphysique du sentiment, París, Cerf, 2016.
  • Barbaras, Renaud, “The Phenomenology of Life”, en Zahavi, D. (ed.), The Oxford Handbook of Contemporary Phenomenology. Oxford University Press, 2012, pp. 94-114.
  • Barbaras, Renaud, “Lecciones para una fenomenología de la correlación y una metafísica del sentimiento. Seminario de Buenos Aires”, in Investigaciones Fenomenológicas nro. 8 y Escritos de Filosofía-Segunda Serie nro. 11 (co-edición), Madrid-Buenos Aires, 2023.
  • Barbaras, Renaud, “Sentir et faire. La phénoménologie et l’unité de l’esthétique”, en AA.VV. Phénoménologie et esthétique, La Versanne, Encre marine, 1998, pp. 21-40.
  • Barbaras, Renaud, Lectures phénoménologiques, París, Beauchesne, 2019.
  • Barbaras, R., Introduction à une phénoménologie de la vie, París, Vrin, 2008.
  • Carbone, Mauro, La visibilité de l’invisible, París, Olms, 2001.
  • Claudel, Paul, Art Poétique, París, Gallimard, 1984.
  • Davis, Duane H., “Merleau-Ponty and the Art of Perception”, en Duane H. Davis y Willian S. Hamrick (eds.), Merleau-Ponty and the Art of Perception, Albany, SUNY Press, 2016, pp. 3-53.
  • Dufrenne, Mikel, Phénoménologie de l’expérience esthétique, París, PUF, 1953.
  • Dufrenne, M., “Le Jeu et l’imaginaire”, Esprit 405, 7/8, 1971, pp. 79-96.
  • Escoubas, Eliane, “Merleau-Ponty et l’esthétique”, en Studia Phaenomenologica, vol. III, nº 3-4, 2003, pp. 143-153.
  • Escoubas, E., L’Esthétique, París, Ellipses, 2004.
  • Garelli, Jean, Rythmes et mondes, Grenoble, J. Millon, 1991.
  • Husserl, Edmund, Cartesianische Meditationen und Pariser Vorträge, Husserliana I, La Haya, M. Nijhoff, 1973 (Méditations Cartésiennes. Tradución de G. Peiffer y E. Levinas en 1931, París, Vrin, 1966).
  • Husserl, Edmund, Zur Phänomenologie der Intersubjektivität: Dritter Teil: 1929-1935, Iso Kern (ed.), Husserliana XV, La Haya, Nijhoff, 1973.
  • Husserl, Edmund, Erfahrung und Urteil. Untersuchungen zur Genealogie der Logik, Hamburgo, Claassen and Goverts, 1948.
  • Husserl, Edmund, Ideen zur einer reiner Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie. Zweites Buch. Phänomenologische Untersuchungen Zur Konstitution, Husserliana IV, Walter Biemel (ed.), La Haya, M. Nijhoff, 1952 (trad. esp. Antonio Zirión, Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Libro Segundo. Investigaciones fenomenológicas sobre la constitución, México, UNAM, 1997).
  • Husserl, Edmund, Phantasie, Bildbewusstsein, Erinnerung. Zur Phänomenologie der anschaulichen Vergegenwärtigung. Texte aus dem Nachlass (1898-1925), Husserliana XXIII, E. Marbach (ed.), La Haya, M. Nijhoff, 1980.
  • Husserl, Edmund, Wahrnehmung und Aufmerksamkeit: Texte aus dem Nachlass (1893- 1912), Husserliana XXXVIII, Th. Vongehr. Y R Giuliani (eds.), Dordrecht, Springer, 2004.
  • Husserl, Edmund, Die Krisis der Europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie, Husserliana VI, La Haya, M. Nijhoff, 1976.
  • Husserl, Edmund, Zur Phänomenologie der Intersubjektivität: Zweiter Teil: 1921-1928, Iso Kern (ed.), Husserliana XIV, La Haya, Nijhoff, 1973.
  • Husserl, Edmund, Grenzprobleme der Phänomenologie: Analysen des Unbewusstseins und der Instinkte. Metaphysik. Späte Ethik (Texte aus dem Nachlass 1908-1937), Husserliana XLII, Dordrecht, Springer, 2014.
  • Kristensen, Stephan, “Maurice Merleau-Ponty, une esthétique du mouvement”, Archives de Philosophie 69, nº 1, 2006, pp. 123-146.
  • Lebedev, Oleg, “Le sentir au-delà de l’homme”, Les Lettres romanes 72, nº 3-4, 2018, pp. 241-254,.
  • Levinas, Emmanuel, En découvrant l’existence avec Husserl et Heidegger, París, Vrin, 2001.
  • Levinas, Emmanuel, Entre nous. Essais sur la penser-à-l’autre. París, B. Grasset, 1991.
  • López Sáenz, Mª Carmen, Corrientes actuales de Filosofía I. En-clave fenomenológica. Madrid, Dykinson, 2016.
  • López Sáenz, Mª Carmen, “El sentido de la Aisthesis en Merleau-Ponty”, Phainomenon, 2003, pp. 299-311.
  • López Sáenz, Mª Carmen, “De la sensibilidad a la inteligibilidad. Rehabilitación del sentir en M. Merleau-Ponty”, Investigaciones Fenomenológicas 6, 2008, pp. 217-246.
  • López Sáenz, Mª Carmen, “Pensar literariamente, pensar filosóficamente. Proust y Merleau-Ponty”, Investigaciones Fenomenológicas, Nro. 1, 2008.
  • López Sáenz, Mª Carmen, “Intersubjetividad como intercorporeidad”, La lámpara de Diógenes, vol. 5, 2004, pp. 57-71.
  • López Sáenz, Mª Carmen, “La imagen cinematográfica como expresión universal del movimiento”, Mª Carmen López y Karina Trilles (eds.), A las imágenes mismas. Fenomenología y nuevos medios, Madrid, Apeirón, 2019, pp. 91-127.
  • López Sáenz, Mª Carmen, “Intencionalidad operante en la existencia”, en Irene Borges Bernhard Sylla, Mario Casanova, (orgs.), Fenomenologia VI, Intencionalidade e Cuidado, Río de Janeiro, Via Verita, 2017, pp. 79-119.
  • López Sáenz, Mª Carmen, “From Genetic Phenomenology to Phenomenology of Perception and Beyond”, en Études Phénoménologiques, vol. 4, 2020, pp. 225-252.
  • López Sáenz, Mª Carmen, “Universalidad existencial (M. Merleau-Ponty) frente a relativismo cultural (C. Lévi-Strauss)”, en Mª Carmen López, Jesús M. Díaz. En el laberinto de la diversidad. Racionalidad y relativismo. Madrid, Biblioteca Nueva, 2012, pp. 19-108.
  • López Sáenz, Mª Carmen, “Ciencias humanas y fenomenología. Merleau-Ponty y la irrupción de lo trascendental”, en Rodríguez, R. Jaran, F. (eds.), El proyecto de una antropología fenomenológica, Madrid, Escolar y Mayo, 2021, pp. 101-145.
  • López Sáenz, Mª Carmen, Dos filosofías del sentir. M. Merleau-Ponty y M. Zambrano. Perspectiva fenomenológica. Saarbrücken, AV. Akademikerverlag, Editorial Académica española, 2013.
  • López Sáenz, Mª Carmen, “An Approach to Comparative Phenomenology: Nishida’s Place of Nothingness and Merleau-Ponty’s Negativity”, Philosophy East and West. A Quarterly of Comparating Philosophy, nº 68, vol. 2, 2018, pp. 497-515.
  • López Sáenz, Mª Carmen, “Conciencia verdadera del dolor sentido y sentidos del dolor. Estudio fenomenológico”, Discipline Filosofiche XXXII, nº 1, 2022, pp. 155- 176.
  • Marcuse, H., “Society as a Work of Art”, Collected Papers IV, London, Routledge, 2007, pp. 123-129.
  • Maldiney, H., Art et existence. París, Klincksieck, 2017, p. 26.
  • Maldiney, H., L’art, l’éclair de l’être, Paris, Cerf, 2012.
  • Maldiney, H., Regard, parole, espace, París, Cerf, 2012.
  • Maldiney, H., Penser l’homme y la folie, Grenoble, Millon, 1991.
  • Merleau-Ponty, Maurice, Signes, París, Gallimard, 1960.
  • Merleau-Ponty, Maurice, Notes de Cours au Collège de France 1958-9 et 1960-1, París, Gallimard, 1996.
  • Merleau-Ponty, Maurice, Phénoménologie de la Perception, París, Gallimard, 1945.
  • Merleau-Ponty, Maurice, Causeries (1948) http://vventresque.free.fr/IMG/pdf/Merleau-Ponty_Causeries, p. 11.
  • Merleau-Ponty, Maurice, Le Visible et l’Invisible. París, Gallimard, 1964.
  • Merleau-Ponty, Maurice, La Nature. Notes du Cours du Collège de France. París, Seuil, 1995.
  • Merleau-Ponty, Maurice, Résumés de Cours. Collège de France 1952-1960, París, Gallimard, 1968.
  • Merleau-Ponty, Maurice, Merleau-Ponty à la Sorbonne. Résumé de cours 1949-1952, Grenoble, Cynara, 1988
  • Merleau-Ponty, M., Le monde sensible et le monde de l’expression. Cours au Collège de France. Notes 1953, Ginebra, MetisPresses, 2011.
  • Merleau-Ponty, Maurice, L’institution la passivité. Notes de cours au Collège de France (1954-1955), París, Belin, 2003.
  • Merleau-Ponty, Maurice, La Prose du monde. París, Gallimard, 1969.
  • Merleau-Ponty, Maurice, Notes de Cours sur l’Origine de la Géometrie de Husserl, París, Gallimard, 1998.
  • Merleau-Ponty, Maurice, L’Oeil et l’Esprit, París, Gallimard, 1969.
  • Merleau-Ponty, Maurice, Sens et Non-sens, París, Gallimard, l996.
  • Perniola, Mario, Del Sentire, traducción de C. Palma, Del Sentir, Valencia, Pre-textos, 2008.
  • Slatman, Jenny, L’expression au-delà de la représentation. Sur l’aisthésis et l’esthétique chez Merleau-Ponty, París, Vrin, 2003.
  • Szanto, Thomas y Moran, Dermot, Phenomenology of Sociality, Londres, Routledge, 2016.
  • Pagis, Michal, “Embodied Self-Reflexivity”, Social Psychology Quarterly (2009), 72, 3, pp. 265-283.
  • Valéry, P., Œuvres, vol. 1, París, Pléiade, 1960. Zahavi, Dan; Heinämaa, Sara; Ruin, Hans (eds.), Metaphysicis, Facticity, Interpretation, Dordrecht, Springer, 2003.
  • Zahavi, Dan, Husserl’s Legacy: Phenomenology, Metaphysics and Transcendental, Oxford, Oxford U.P., 2017.
  • Zambrano, María, “Para una historia de la piedad”, Aurora, 2005, pp. 103-107
  • Angelino, Lucia, “Drawing from Merleau-Ponty’s Conception of Movement as Primordial Impresión”, Research in Phenomenology nº 45, 2015, pp. 288-302.