Anatomías convergentes. De la prosa a la narración gráfica en Cuerpos del delito (2017) de Antonio Altarriba y Sergio García Sánchez

  1. David García-Reyes 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia. España
Journal:
Acta literaria

ISSN: 0716-0909 0717-6848

Year of publication: 2023

Issue: 66

Pages: 61-80

Type: Article

DOI: 10.2939/AL66-4ACDG10004 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Acta literaria

Abstract

The trend towards experimentalism in contemporary literature is a recurrent one that has its analogy in the narrative and expressive codes of graphic narrative. This proposal analyses the book Cuerpos del delito: por el humo se sabe dónde está el fuego (2017), with texts and script by Antonio Altarriba and illustrations and graphic design by Sergio García Sánchez. Through the study of a hybrid artefact with a dual nature, literary and graphic, which allows us to explore the possibilities offered by the crossing of languages, narrative forms and genuine aesthetics. Ethics is also very present in these illustrated stories, expanded in a poster where the hybridisation of the textual and the graphic facilitates the narration and the orientation of the plots as a mosaic of narratives. The metaphor of a bodily silhouette is literally materialized in a mode of use to access the stories and the fictional universe of Altarriba and García Sánchez.

Bibliographic References

  • Altarriba, Antonio. (2002). La memoria de la nieve. Espasa Calpe. Madrid.
  • Altarriba, Antonio. (2022). Entrevista realizada por David García-Reyes a Antonio Altarriba.
  • Altarriba, Antonio. (2022). La narración figurativa. Acercamiento a la especificidad de un medio a partir de la "Bande Dessiné" de expresión francesa. Ediciones Marmotilla. Alcalá de Henares.
  • Altarriba, Antonio,García, Sergio. (2017). Cuerpos del delito: por el humo se sabe dónde está el fuego. Dibbuks. Madrid.
  • Altarriba, Antonio,Royo, Luis. (1987). Desfase. Vitoria. Ikusager.
  • Altarriba, Antonio,Royo, Luis. (2011). El paso del tiempo. Norma Editorial. Barcelona.
  • Altarriba, Antonio,García Sánchez, Sergio,Moral, Lola. (2023). El cielo en tu cabeza. Norma Editorial. Barcelona.
  • Baetens, Jan. (2018). Stories: Screen Narrative in the Digital Era. Amsterdam University Press. Amsterdam.
  • Baudelaire, Charles. (2013). El pintor de la vida moderna. Ediciones Taurus. Madrid.
  • Blancas, Sara. (2016). Animando los títulos cinematográficos: de los pioneros a Saul Bass. Con A de animación. 6. 118
  • Blanchot, Maurice. (1970). El diálogo inconcluso. Monte Ávila Editores. Caracas.
  • Burch, Noel. (1985). Praxis del cine. Editorial Fundamentos. Madrid.
  • Evans, Janet. (2015). Challenging and Controversial Picturebooks. Creative and critical responses to visual texts. Routledge. Londres/Nueva York.
  • García-Reyes, David. (2020). Las narraciones gráficas de Julio Cortázar: hibridaciones y expresiones críticas. Acta Literaria. 61. 15-37
  • García-Reyes, David. (2022). De la Pintura al Cómic. Proyecciones intermediales en las narraciones gráficas de Antonio Altarriba. Arte, Individuo y Sociedad. 34. 683-702
  • García-Reyes, David,Romero Santos, Rubén. (2021). Pictura et sequentia: huellas de las bellas artes en la narración figurativa de Antonio Altarriba entre 1977 y 1991. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. 125. 119
  • García Sánchez, Sergio. (2000). Sinfonía gráfica. Variaciones en las unidades estructurales y narrativas del cómic. Glénat. Barcelona.
  • García Sánchez, Sergio. (2004). Anatomía de una historieta. Sin-sentido. Madrid.
  • García Sánchez, Sergio. (2017). Ideas visuales. Investigación basada en artes e investigación artística. Universidad de Granada. Granada.
  • García Sánchez, Sergio. (2022). Entrevista realizada por David García-Reyes a Sergio García Sánchez.
  • Gately, Iain. (2001). Tobacco: A Cultural History of How an Exotic Plant Seduced Civilization. Grove Press. New York.
  • Groensteen, Thierry. (2021). Sistema de la historieta. Nauta Colecciones Editores. Santiago.
  • Ingarden, Roman. (1998). La obra de arte literaria. Universidad Iberoamericana de México/Taurus. México.
  • Iser, Wolfgang. (1987). El acto de leer. Teoría del efecto estético. Taurus. Madrid.
  • Jaramillo, Deborah L. (2009). Ugly War, Pretty Package: How CNN and Fox News Made the Invasion of Iraq High Concept. Indiana University Press. Bloomington.
  • Sontag, Susan. (2007). Al mismo tiempo. Ensayos y Conferencias. Ramdom House Mondadori. Barcelona.
  • Taylor, Claire Louise. (2002). Body-Swapping and Genre-Crossing: Laura Esquivel's La ley del amor. The Modern Language Review. 97. 324
  • Cabado, Trabado,Manuel, José. (2021). El cómic y sus lenguajes. La evolu ción de los modelos explicativos. Tebeosfera. 18.
  • Trabado Cabado, José Manuel. (2023). Poética del relato multimodal en Cuerpos del delito, de Antonio Altarriba y Sergio García. Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos. 11.