Estética de lo fantástico y complejidad formal en «Interno con figura» de Cristina Fernández Cubas

  1. Sara Núñez de la Fuente 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Dialogía: revista de lingüistica, literatura y cultura

ISSN: 1819-365X

Year of publication: 2019

Volume: 13

Pages: 169-188

Type: Article

More publications in: Dialogía: revista de lingüistica, literatura y cultura

Abstract

The present paper presents a theoretical and critical study of the short story entitled «Interno con figura» by Cristina Fernández Cubas, which focuses on narrative forms traditionally associated with the fantasy genre and on the complex narrative structure in order to contribute, by way of example, with a set of conclusions which will be used as the basis for future studies of Fernández Cuba’s literary works and, by extension, the works of other Spanish and Latin American contemporary women writers whose literary creations are in the fields of non-mimetic literature. In addition to observing forms of intertextuality, an ambiguous narrative voice, and the complex narrative structure; the present article presents a revision of a new version of the myth of the double in literature taking as a reference a fundamental theoretical framework that collects some of the literary schemes that have shaped the theme of the double throughout the course history.

Bibliographic References

  • Carrillo Romero, María Coronada (2008): Realidad y ficción enla obra de Carmen Martín Gaite (tesis doctoral), Cáceres: Universidad de Extremadura.
  • Cortázar, Julio (2013): Rayuela, Madrid, Cátedra.Fernández
  • Cubas, Cristina (1994): Con Agatha en Estambul, Barcelona, Tusquets.
  • Cubas, Cristina (2015): La habitación de Nona, Barcelona, Tusquets.
  • Herrero Cecilia, Juan (2011): «Figuras y significaciones del mito del doble en la literatura: teorías explicativas».
  • Çédille, Revista de estudios franceses, Monografías 2, pp. 15-48.Hoffmann, E. T. A. (2015): Cuentos (C. Fortea, Trad.), Madrid, Cátedra.
  • Jourde, Pierre y Tortonese, Paolo (1996): Visages du double. Un thème littéraire, París, Nathan.
  • Luiselli, Valeria (2014): La historia de mis dientes, Madrid, Sexto Piso.
  • ―――(2019): Los ingrávidos, Madrid, Sexto Piso.
  • Martín Gaite, Carmen (2006): Dos cuentos maravillosos, Dueñas (Palencia): Junta de Castilla y León. Fundación Jorge Guillén.
  • Maupassant, Guy de (2018): El Horla y otros cuentos de locura y horror(M. Armiño, Trad.), Barcelona, Libros del Zorro Rojo.
  • Merino, José María (1982): Cuentos del reino secreto, Madrid, Alfaguara.
  • Roas, David (2011): Tras los límites de lo real: una definición de lo fantástico. Madrid, Páginas de Espuma.
  • Valls, Fernando (2008): Prólogo a Fernández Cubas, Cristina, Todos los cuentos, Barcelona, Tusquets.
  • Wilde, Oscar (1983): El retrato de Dorian Gray (J. Gómez de la Serna, Trad.), Barcelona, Planeta.
  • Woolf, Virginia (2018): Orlando, Madrid, Alianza Editorial.