La narrativa de lo inusual en la literatura mexicana: un estudio sobre «Los ingrávidos» y «Desierto sonoro» de Valeria Luiselli

  1. Núñez de la Fuente, Sara 12
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

  2. 2 Universidad Internacional Isabel I de Castilla
    info

    Universidad Internacional Isabel I de Castilla

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/055sgt471

Journal:
Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico / Brumal. Research Journal on the Fantastic

ISSN: 2014-7910

Year of publication: 2021

Issue Title: Tendencias actuales en el microrrelato fantástico hispánico

Volume: 9

Issue: 2

Pages: 83-106

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/BRUMAL.733 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico / Brumal. Research Journal on the Fantastic

Sustainable development goals

Abstract

For some years now, we start to see in unrealistic narrative genres a series of Mexican women writers who present a new discursive modality that Carmen Alemany Bay has called "narrative of the unusual". In this paper the novels Faces in the Crowd and Lost Children Archive by Valeria Luiselli are observed under this category focusing fundamentally on spacetime and intertextual forms. Throughout this analysis, we can see elements of fantastic literature from a metaphorical perspective which constitute the foundations of this narrative category.

Bibliographic References

  • ABATE, Sandro (1997): «A medio siglo del realismo mágico: balance y perspectivas», Anales de Literatura Hispanoamericana, núm. 26/1, pp. 145-159.
  • ALEMANY BAY, Carmen (2016): Narrar lo inusual. Bestiaria vida de Cecilia Eudave y El animal sobre la piedra de Daniela Tarazona, Romance Notes, núm. 56/1, pp. 131-141.
  • ALEMANY BAY, Carmen (2018): Prólogo, in Cecilia Eudave, Bestiaria vida, Eolas, León, pp. 7-13.
  • ALEMANY BAY, Carmen (2019): ¿Una nueva modalidad de lo insólito en tiempos posmodernos? La narrativa de lo inusual, in Natalia Álvarez Méndez y Ana Abello Verano (eds.), Realidades fracturadas. Estéticas de lo insólito en la narrativa en lengua española (1980-2018), Visor Libros, Madrid, pp. 307-324.
  • ANDERSON, Jon Lee (2019): Prólogo, trad. Eduardo Rabasa, in Valeria Luiselli, Los niños perdidos (Un ensayo en cuarenta preguntas), Sexto Piso, Madrid, pp. 9-12.
  • AUGÉ, Marc (2000): Los no lugares. Espacios del anonimato, trad. Margarita Mizraji, Gedisa, Barcelona.
  • BAUTISTA NARANJO, Esther (2014): El mito de don Quijote en la novela posmoderna y su reescritura paradigmática en City of Glass (1985), de Paul Auster, Academia del Hispanismo, Vigo.
  • CIRLOT, Juan Eduardo (2018): Diccionario de símbolos, Siruela, Madrid.
  • GARCÍA-VALERO, Benito (2019): Para una teoría de lo inusual. Procedimientos lingüísticos, planteamientos estéticos, in Natalia Álvarez Méndez y Ana Abello Verano (eds.), Realidades fracturadas. Estéticas de lo insólito en la narrativa en lengua española (1980-2018), Visor Libros, Madrid, pp. 325-338.
  • GARCÍA-VALERO, Benito (2020): Los trazos en el cuerpo, el cuerpo a trazos. Imaginario, lirismo y alteridad interior en la narrativa de lo inusual escrita por mujeres, Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico, vol. VIII, núm. 1, pp. 17-34.
  • GUIMÓN, Pablo (2019): Valeria Luiselli: "Son las voces de mujer las que me activan, me intrigan y me emocionan", disponible en https://elpais.com/cultura/2019/08/30/babelia/1567187419_315431.html [17-11-2020].
  • JULIÁ, Mercedes (comp.) (2010): Don Quijote y la narrativa posmoderna, Servicio de Publicaciones, Universidad de Cádiz.
  • KRISTEVA, Julia (1981): Semiótica 1, trad. José Martín Arancibia, Editorial Fundamentos, Madrid.
  • LICATA, Nicolas (2020): Doble, fantasma y madre: vasos comunicantes en Los ingrávidos, de Valeria Luiselli, Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico, vol. VIII, núm. 1, pp. 71-92.
  • LUISELLI, Valeria (2011a): «Todos morimos de algún modo muchas veces», disponible en https://www.youtube.com/watch?v=VDedWAMePgg [17-10-2020].
  • LUISELLI, Valeria (2011b): «Entrevista con Valeria Luiselli», disponible en https://www.youtube. com/watch?time_continue=277&v=_rsb42Po5J8&feature=emb_logo [17-10- 2020].
  • LUISELLI, Valeria (2014): La historia de mis dientes, Sexto Piso, Madrid.
  • LUISELLI, Valeria (2017): Papeles falsos, Sexto Piso, Madrid.
  • LUISELLI, Valeria (2019a): Los ingrávidos, Sexto Piso, Madrid.
  • LUISELLI, Valeria (2019b): Desierto sonoro, Sexto Piso, Madrid.
  • LUISELLI, Valeria (2019c): Los niños perdidos (Un ensayo en cuarenta preguntas), Sexto Piso, Madrid.
  • MARISTAIN, Mónica (2020): «Valeria Luiselli: “Me interesa poquísimo la autoficción”», disponible en https://www.infobae.com/cultura/2020/04/22/valeria-luiselli-me-tuve-que-volver-feminista-a-chingadazos/ [17-10-2020].
  • QUEVEDO, Francisco de (1968): Obras completas, I, ed. José Manuel Blecua, Planeta, Barcelona.
  • ROAS, David (2011): Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico, Páginas de Espuma, Madrid.
  • SÁNCHEZ, Yvette (1999): Coleccionismo y literatura, Cátedra, Madrid.
  • USI, Eva (2013): «Los ingrávidos, de Valeria Luiselli, aclamada en Berlín», disponible en https://www.dw.com/es/los-ingr%C3%A1vidos-de-valeria-luiselli-aclamada-en-berl%C3%ADn/a-16878999 [17-10-2020].